המשאיות פוסחות על נמל אשדוד

יו"ר מועצת המסיעים והמובילים מונע את כניסת המשאיות לנמל מאז יום חמישי שעבר. התעשיינים ואיגוד המשתמשים בהובלה ימית מצטרפים לקריאה של לשכת הספנות: להעביר את מטעני היבוא והיצוא לנמל חיפה. שוקי סגיס: הוועדים בוחרים שלא לנקוט בדרכים המקובלות. ההסתדרות: אין שיב


00:00 ,26.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר מועצת המסיעים והמובילים מונע את כניסת המשאיות לנמל מאז יום חמישי שעבר. התעשיינים ואיגוד המשתמשים בהובלה ימית מצטרפים לקריאה של לשכת הספנות: להעביר את מטעני היבוא והיצוא לנמל חיפה. שוקי סגיס: הוועדים בוחרים שלא לנקוט בדרכים המקובלות. ההסתדרות: אין שיבושי עבודה בנמל
 
היום תקיים מועצת המובילים והמסיעים כינוס חירום בו תדון בנעשה בנמל אשדוד. כזכור, על פי הוראותיו של גבי בן הרוש, יו"ר המועצה, הופסקה כניסת משאיות לנמל אשדוד, ומזה שלושה ימים אין בנמל פריקה וטעינה של משאיות.
 
בן הרוש אמר הבוקר כי נמל אשדוד מתנהג כ"נמל פיראטי", השיבושים בעבודה הפכו לדבר של קבע וכי העובדים משתמשים בנהגי המשאיות כבני ערובה כדי להשיג את מטרותיהם. "בנמל הזה אין דין אין דיין, אין חוקי עבודה. כל יום ממציאים שם שביתה חדשה וממררים את חייהם של נהגי המשאיות השכם והערב".
 
בן הרוש הוסיף: "ההמתנות בנמל ובזבוז אלפי שעות עבודה נמאסו עלינו. עד שלא נקבל הבטחה מגורם מוסמך שאפשר לעבוד עם הנמל ללא הפרעות הנמל יהיה משותק".
 
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, קרא בסוף השבוע ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להתערב מיידית ולפעול להפסקת העיצומים והשבת העובדים לעבודה סדירה ורציפה, כמו גם התחייבות ההסתדרות לשמירה על השקט התעשייתי על פי ההסכמים. במכתב ששיגר סגיס לעיני, אישר מנכ"ל חברת הנמל כי ועדי התפעול וציוד מכני משבשים את העבודה בנמל אשדוד. "ועדי העובדים מפרים באופן חוזר ונשנה את עקרון היסוד של הסכמי הרפורמה עליהם חתומים הוועדים, העובדים, ההנהלה וההסתדרות", נכתב.
 
במהלך סוף השבוע יצא נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, בקריאה לסוכני האניות וליבואנים והיצואנים להסיט את המטענים לנמלי חיפה ואילת. לקריאה זו הצטרף הבוקר גם צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים ומנכ"ל גמא אלומיניום. פלדה ציין שבעקבות השיבושים המתמשכים בעבודת הנמל באשדוד התאחדות התעשיינים ממליצה לכ-2,000 המפעלים החברים בארגון באופן ישיר ועקיף להעביר, החל מהיום, את מטעני היבוא והיצוא מנמל אשדוד לנמל חיפה. המשמעות, ציין פלדה, יותר מ-30 אלף מכולות וכ-40% מהיקף הפעילות של היבוא והיצוא יעברו לנמל חיפה.
 
פלדה ציין בנוסף כי במהלך סוף השבוע פנה אליו יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, דודו פרץ, במטרה להעביר מטענים מאשדוד לנמל חיפה על מנת לקבל שירות יעיל ומהיר יותר.
 
חיזוק לדברים אלה ניתן למצוא בהודעתה של לשכת הספנות מהיום כי היא ממליצה לחבריה להימנע ככל האפשר מהפניית אניות לאשדוד ולהודיע לבעלי האניות בהתאם. לשכת הספנות כותבת בהודעתה כי "נמל חיפה, הנהלתו ונציגי העובדים, אישרו לנו כי הם נכונים ומוכנים להמשיך לטפל במטענים ואניות שיוסטו לחיפה ללא כל קושי וביעילות רבה. אנו מציעים לחברינו לבדוק מסחרית עם נמל חיפה ולהתייעץ איתם לגבי כל מקרה ומקרה של הפניית אוניה לחיפה".
 
גם איגוד המשתמשים בהובלה ימית הצטרף היום לקריאה להפסיק להעביר מטענים דרך נמל אשדוד.
 
במכתב לחברי האיגוד כותב גד שפר: "בימים האחרונים אנו עדים שוב לשיבושים בעבודת נמל אשדוד ולירידה בתפוקות העובדים. למרות הכחשות של נציגי העובדים, אנו חווים האטות בעבודה. איגוד המשתמשים בהובלה ימית רואה בחומרה רבה עיצומים אלה. מדובר בצעדים ללא אישור שאין להם כל הצדקה. למרות הבטחות חוזרות ונשנות וסיכומים בכתב ובעל פה שלא יהיו עוד עיצומים ושביתות מעין אלה – שוב העבודה באשדוד משובשת, ובסופו של דבר נדרשים אנו, בעלי המטענים, לתשלום היטל צפיפות.
 
מאסנו לשלם את מחיר חוסר התפקוד ואוזלת היד של ההסתדרות, שגם הפעם קולה לא נשמע. אנו קוראים לחברים להסיט לאלתר את מטעניהם מאשדוד לחיפה, בטעינה ובפריקה. נמל חיפה נענה לפניית האיגוד והבטיח להיערך לקליטת המטענים הנוספים. אנו קוראים להנהלת הנמל לנקוט את הצעדים הדרושים להבטחת עבודה סדירה בנמל. אנו קוראים להסתדרות להתעשת ולהטיל מרותה על העובדים הנוקטים צעדים אלה".
 
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, מסר בתגובה לפניית port2portכי הנהלת חברת הנמל פנתה לעופר עיני, יו"ר ההסתדרות, בבקשה להתערבותו המיידית להפסקת העיצומים והשבת העובדים לעבודה סדירה ורציפה, כמו גם התחייבות ההסתדרות  לשמירה על השקט התעשייתי למשך 5 שנים על פי ההסכמים עליהם חתומה ההסתדרות.
 
"לצערי", הוסיף סגיס, "הוועדים בוחרים שלא לנקוט בדרכים המקובלות והמעוגנות בהסכמי העבודה לישוב סכסוכים".
 
מההסתדרות נמסר בתגובה כי "ככל הידוע אין שיבושי עבודה בנמל אשדוד והעבודה מתנהלת כסדרה".