סוכני המכס למנכ"ל האוצר: סגירת המעברים לעזה גרמה לנזקים כלכליים בלתי הפיכים

לטענת יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים המדינה אינה יכולה להתעלם מהיקף הנזקים הכספיים הרב אשר משליך באופן ישיר ובעקיפין על מגזר סוכני המכס והמשלחים. המכולות המיועדות לעזה אשר "תקועות" בישראל עולות בדמי אחסנה והשהייה שיכולים להגיע לעשרות מיליוני שקלים


00:00 ,02.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לטענת יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים המדינה אינה יכולה להתעלם מהיקף הנזקים הכספיים הרב אשר משליך באופן ישיר ובעקיפין על מגזר סוכני המכס והמשלחים. המכולות המיועדות לעזה אשר "תקועות" בישראל עולות בדמי אחסנה והשהייה שיכולים להגיע לעשרות מיליוני שקלים
 
שלמה שרון, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, שיגר הבוקר מכתב למנכ"ל משרד האוצר ירום אריאב בנושא סגירת המעברים לרצועת עזה. 

לטענת שלמה שרון, בעקבות סגירת המעברים לרצועת עזה נגרמים לציבור סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים נזקים בלתי הפיכים, ומדובר בבעיה "מהחמורות אשר ידעה מערכת סחר החוץ הישראלית" לטענת שרון.
 
כידוע, בעקבות סגירת המעברים החל מה-12 ביוני נמצאים מטענים עזתיים בנמלים, במסופים העורפיים, במחסנים הרשויים ובמחסנים החופשיים הסמוכים לנמלי הים בהיקף גדול במיוחד.
 
שרון מציין במכתבו כי "מבלי להיכנס לשיקולים הפוליטיים אשר בטוחני כי נשקלו בזהירות, ההחלטה אותה הפיץ מינהל המכס בדבר סגירת האפשרות למעבר סחורות, גרמה לכך שיבואנים הפועלים ברצועת עזה אינם יכולים למשוך את מטעניהם והללו מצטברים וצוברים עלויות אחסנה והשהייה כבדות במיוחד".
 
שרון כותב למנכ"ל משרד האוצר כי בעקבות סגירת המעברים נגרמים לסוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מכלול של נזקים ישירים ועקיפים בהם תשלום דמי הובלה ימית על ידי חברות שילוח ישראליות בעבור מכולות המיועדות ליבוא לעזה אשר טרם קיבלו תשלום עבור עלויות ההובלה. כמו כן, חברות השילוח או סוכני המכס הישראלים אשר פדו את פקודות המסירה מחברות הספנות, מוחזקות על פי דיני הנמלים ונהלי העבודה בסחר הימי הבינלאומי כאחראיות לתשלום עלויות האחסנה והשהייה בהתאמה.
 
שרון מציין כי בשל מניעת העברת הסחורות אשר שייכות ליבואנים ברצועה סוכני המכס הישראלים אינם יכולים לקבל את הכספים אשר שולמו בגינם.
 
שרון מציין במכתבו כי הכספים הרבים אשר כבר שולמו ואלו אשר ישולמו בעתיד, מעלים את רמת הסיכון של ציבור סוכני המכס המשלחים הבינלאומיים החוששים כי חלק מהיבואנים בעזה אשר הזמינו סחורות לא יוכלו, עקב המצב הכלכלי הקשה השורר ברצועה, לשאת בהוצאות הכספיות הכבדות.
 
שרון מוסיף ומציין כי על פי הערכות הארגון בישראל קיימות כיום למעלה מ-1,300 מכולות אשר יובאו וכאלה שממשיכות להגיע אשר עלויות אחסנתם בנמלים ובמסופים וכן עלויות דמי ההשהיה אותם ידרשו ללא ספק חברות הספנות, נאמדות בעשרות מיליוני שקלים.
 
שרון מוסיף ומציין כי בהעדר מנגנון של הוצאת מכולות אלו לאחסנה באתרים חילופיים מסתמן מצב שלפיו ייווצר גודש רב באתרי האחסנה, דבר אשר יפגע קשות בהתנהלות היבוא למגזר היבואנים הישראלי.
 
שרון מסיים את מכתבו למנכ"ל משרד האוצר בפנייה להוביל מהלך מיידי אשר יאפשר את הוזלת עלויות האחסנה בנמלים. שרון כותב כי "המדינה אינה יכולה להתעלם מהיקף הנזקים הכספיים הרב אשר נגרם, וייגרם, לציבור הסוחרים ברצועה אשר משליך באופן ישיר ובעקיפין על מגזר סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים הישראלי ולכן יש ליזום פעולות אשר תאפשרנה לציבור זה לצאת ללא כל פגע מהמהלך המדיני".
 
כזכור, במכתב שהוציא מג'די חליל, יו"ר איגוד המשתמשים הפלסטיני, הבהיר האיגוד כי היבואנים הפלסטינים אינם מתכוונים לשאת בנטל עלויות האחסנה והשהייה הכפויה בישראל בשל העובדה כי מדובר בהחלטה ישראלית חד צדדית. בנוסף לכך ציינו באיגוד המשתמשים הפלסטיני כי בכוונתם לפנות לייעוץ בינ"ל בנוגע להשהיית הסחורה בכפייה וכי הם בוחנים הגשת תביעה בינלאומית בנושא כנגד מדינת ישראל.

העתקים ממכתבו של שלמה שרון הועברו לידי השר שאול מופז, שר התחבורה, אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, גד שפר, יו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית, איריס שטרק, יו"ר הנהלת נמל אשדוד, יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים בישראל, עמי סגל, ראש מינהל המכס, רשות המסים ולחברי הארגון.

טרם נמסרה תגובת משרד האוצר לדברים.