סוכני המכס והמשלחים בדרישה לשר האוצר שימנע את עיכוב שחרורם של מטענים מהמכס

החל ממחר יעוכב שחרורם ממכס של כ- 40% מהמטענים ביבוא, כ- 50% ממטעני הים המיועדים להעברה למסופים עורפיים וכ- 20% ממטעני היצוא. מר אמיר שני שיגר בכענין מכתב הדורש את התערבותו של שר האוצר


00:00 ,05.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
החל ממחר יעוכב שחרורם ממכס של כ- 40% מהמטענים ביבוא, כ- 50% ממטעני הים המיועדים להעברה למסופים עורפיים וכ- 20% ממטעני היצוא ; מר אמיר שני שיגר בכענין מכתב הדורש את התערבותו של שר האוצר ; אייל מלמוד במכתב דורש את התערבותו של איתן רוב ; אבי אדרי, יו"ר ועד עובדי המכס, טוען שבסיכום מאתמול מדובר בעצם בהקלות על היצואנים והיבואנים ועל הסחורות לרשות הפלשתינאית

אתמול בערב התקיימה ישיבה בין הנהלת המכס לבין ועד העובדים שבה הוסכם כי החל ממחר יעוכב שחרורם ממכס של כ- 40% מהמטענים ביבוא, כ- 50% ממטעני הים המיועדים להעברה למסופים עורפיים וכ- 20% ממטעני היצוא.

סוכני המכס והמשלחים בדרישה לשר האוצר שימנע את עיכוב שחרורם של מטענים מהמכסעקב כך שיגר הבוקר מר אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, מכתב אל שר האוצר מר בנימין נתניהו ובו כובל מר שני על ההסדר ומבקש את התערבותו הדחופה למניעת יישומו של הסדר זה ובכך יתאפשר שחרור מלא של מטענים, ללא יוצא מן הכלל.

מר שני מדגיש כי חלוקה שרירותית זו יוצרת אפליה חמורה בין הלקוחות ומותירה אחריה שובל של לקוחות נפגעים וזאת לאחר חודש שבמהלכו המשק כולו נאנק תחת נטל חסר תקדים של בעיות הנובעות בעיקר מתלות מוחלטת, ולעתים בלתי מובנת, בהחלטות השרירותיות של ועדות החריגים.

" מגזר סוכני המכס עומד חסר אונים, ללא יכולת לתת שירות מאוזן ומקצועי ללקוחות וללא יכולת לתת הסבר מדוע מטענים של לקוחות מסויימים שוחררו ולאחרים לא. החלוקה עליה הוחלט, יש בה משום צעד בלתי דמוקרטי הפוגע לא רק במגזר סוכני המכס אלא גם ובעיקר במגזר העסקי והיצרני ", כתב.


מר אייל מלמוד מבקש את התערבותו של איתן רוב

בנושא זה שיגר לפני דקות אחדות מר אייל מלמוד, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, מכתב אל מר איתן רוב, מנהל אגף המכס. לדבריו, הוא סוכני המכס והמשלחים בדרישה לשר האוצר שימנע את עיכוב שחרורם של מטענים מהמכסנדהם לגלות שהמהלך שלפיו בוטל ההיתר של מעבר מכולות ישירות מהנמלים אל המסופים העורפיים ללא תיאום בתי המכס, כמענה לעיצומי העובדים, נעשה לאור סיכום בין הנהלת המכס לוועדי העובדים.

כזכור, ביום חמישי שעבר התיר מר עמי סגל, סגן מנהל בכיר באגף המכס והמע"מ, את העברתם של מכולות מהנמלים אל המסופים העורפיים ללא צורך

מר מלמוד מדגיש כי אותו סיכום מאתמול הינו שערורייתי והוא מאפשר לעובדים לעכב כ-50% מהמכולות העוברות למסופים ולמעשה לגרום בכך לנזק אדיר לציבור המשתמשים.

" נראה לי שחלה פה אי הבנה או עיוות בתפקוד הנהלת המכס. הממשלה הפקידה בידיה את השליטה על סחר החוץ של ישראל, כדי להביא לשיפורו ולגרום לניהולו התקין ללא כל מעצור ולא כדי לכרות בריתות עם וועדי עובדים שתוצאתן היא שיבוש סחר החוץ של ישראל", כתב.

לו ביקשה הממשלה לעשות את אשר עשיתם, היא הייתה מעמידה בראש המערכת את וועד העובדים. המהלך הקודם, דהיינו להפקיע את ההעברה למסופים מידי עובדי המכס, היה בדיוק המהלך הנכון, אשר ייצג ניהול אמיץ וראוי.

מר מלמוד מסיים מכתבו וכותב כי שינוי המגמה תוך כדי מהלך השביתה, היא טעות גסה ומשדר חולשה של ההנהלה מול העובדים.

"לא נוכל לשתף פעולה עם קו זה. לא מאוחר לשנות טעות זו בלי לגרום לנזקים. אני מצפה לתיקון דחוף של ההחלטה", סיכם.


מר אבי אדרי, יו"ר ועד עובדי המכס: "מדובר בהקלות"

מר אבי אדרי, יו"ר ועד עובדי המכס, אישר באוזננו את הנתונים ומציין כי מדובר כאן בעצם בהקלה לציבור היבואנים והיצואנים. לדבריו, מרמה של 60-70 אחוזים של מטענים מעוכבים ביבוא, הרי שהוחלט על עיכובם של כ- 40% בלבד ואילו ביצוא, מרמה של כ- 40% של מטענים מעוכבים הוחלט לעכב רק 20%.

בהקשר למסופים העורפיים אומר מר אדרי כי ההחלטה לאפשר העברתם של 100% מהמכולות היישר אל המסופים העורפיים ללא החותמת של בתי המכס, החלטה שהתקבלה ביום חמישי האחרון, הינה לדבריו בלתי אחראית ומהווה עבירה על החוק. לדבריו, כל סחורה שעוברת אל המסופים העורפיים חייבת בביקורת המכס ולכן, הוחלט על עיכובם של כ- 50% ממטעני הים המועברים אל המסופים הערפיים.

בהקשר לעיכוב הסחורות המיועדות אל הרשות הפלשתינאית, מר אדרי מדגיש כי אמש הוחלט להקל גם בנושא זה ולעכב כ- 50% מהסחורות לעומת 100% הסחורות שעוכבו עד היום. לדבריו, אנו כיום בחודש הרמאדן והאוכלוסיה הפלשתינית משוועת לסחורות שייכנסו לשטחם ולכן הוחלט לאפשר להקל ולעכב רק כ- 50% מהסחורות.