"צים ישראל תעבור לרווח תפעולי עד ראש השנה"

למרות המצב הקשה בו נמצאים עולם הספנות הובעה אופטימיות זהירה בהרמת כוסית לחג שערך היום נמל חיפה. הכותרת, אגב, שייכת למנדי זלצמן


00:00 ,04.04.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

סוכני אונייה, עובדי נמלי חיפה ומנהליו ובכירי עולם הספנות התכנסו היום (ד') להרמת כוסית שערך נמל חיפה בטרמינל הנוסעים לקראת חג הפסח.

מנכ"ל צים רפי דניאלי פתח את שורת המברכים, בהתייחסו לשיתוף הפעולה ארוך השנים בין חברת הספנות לנמל חיפה: "אני שמח להיות פה", אמר, "זה נמל הבית של צים. המשבר מחייב אותנו למאמצים כדי להתגבר. לנמל חיפה יש השפעה מרכזית במאמצים של המובילים הימיים כדי לחזור למאזן חיובי. פתיחת רציף הכרמל ומערכת הטוס מהוות שיפור וצעד גדול בכיוון הנכון. לגבי תפוקה, לנמל חיפה יש לאן לשאוף ולהתקדם, על מנת לשאוף להשתוות לנמלים אחרים בעולם, ואני לא אומר זאת על דרך השלילה. בנוגע לשביתה, מבלי להתייחס למי צודק, העובדים גילו אחריות והלכו בין הטיפות כדי לא לפגוע במובילים ולשמור על עבודתם. לכל שביתה יש השלכה גדולה על המובילים ואני מקווה שהעובדים יגיעו לפתרון"

ראש עיריית חיפה יונה יהב דיבר על צים והנמל כשני הגורמים האסטרטגיים הגדולים בחיפה: "נעשה הכל כדי לעזור", אמר. לקריאות למי, ענה יהב: "המנכ"ל שומע". מכאן הוא עבר לדבר על הנושא עליו הוא חוזר פעם אחרי פעם: מצב הצפון: "ממשלת ישראל צריכה להחליט שהנמל המרכזי של ישראל הוא בצפון. פיתוח נמל חיפה משפיע על כל הצפון, בעוד שפיתוח נמל אשדוד משפיע רק על תל אביב. האתוס הציוני של ביזור יחסי עבודה יכול להתבטא אך ורק בנמל, כי אלף מקומות עבודה בנמל וזה 10000 מקומות עבודה בחוץ".

נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון ויו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר הביע אופטימיות: "אושרה העמקת תעלת הכניסה לנמל חיפה אחרי צעדים לא פשוטים", אמר, "אני קורא לממשלה לנקוט את הצעדים הדרושים להשתלבות ישראל בסחר העולמי. בנמל מזכירים את השביתות והסכסוכים, אבל בית הדיןלעבודה נתן ארכה, לבקשת הצדדים, להמשיך בהידברות, אז יש סיכוי לתוצאות".

נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה הזכיר את דברי דויד בן גוריון בדברו על יציאת מצרים בפני ועדת חקירה של ממשלת המנדט, לפני שעבר לסקירה של עולם הספנות: "הענף בונה אוניות גדולות. אוניות אלה לא נוסעות בכל מקום, רק בנתיבי המים הראשיים. ישראל היא על הכביש הראשי של נתיבי הספנות. זה מביא לישראל סחר חוץ בהיקפים גדולים. נמל חיפה היה החלוץ בנמלי ישראל לקלוט אוניות גדולות. יש לזה מחיר והוא שנמלי ישראל חייבים להיות מוכנים לקליטת אוניות גדולות. להוציא את העמקת תעלת הכניסה, אוי ואבוי אם לא נבין שלהיות על הציר הראשי זה לתת שירות. אי אפשר לנהל סחר חוץ של מדינה ולשתק את העבודה. בישראל, או ששום דבר לא עובד, או שעובד חלקי. צריך לגמור עם הנוהל הזה, של שיתוק העבודה. זה נוגע לכולנו. התוצאות הן הרות אסון. לא סוד שב-2011 הספנות לא היתה בימטבה. אין לי ספק שהספנות לא תמשיך את ההפסדים. הספנות לא חולה ולכן לא צריכה להבריא, היא רק בתקופה לא קלה".

אופטימיות הביע גם יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש: "אני יותר אופטימי מקודמי. אבל אני אומר לאנשי המחשבים של מערכת הטוס – לא לטרטר אותנו ולהפעיל ראש גדול. יש בחיפה צוות ניהולי מצוין. אם אילו השביתות והעיצומים, אני קונה. אני מקווה שההידברות תמשיך. רק תדעו שלפני שמקבלים החלטה אם להשבית או לא, יש אנשים שמוכנים לעזור".

יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה ברך זלץ, שיסיים בקרוב את תפקידו, אמר על שיתוף הפעולה ארוך השנים עם נמל חיפה: "איך אפשר לנהל נמל עם תחלופה של 12 שרי תחבורה ב-18 שנים? היתרון הגדול של הנמל היא שמנדי זלצמן פה לאורך כל כך הרבה שנים".

.

מנכ"ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן סיפק את הוכתרת של היום, כשהבטיח שבהרמת הכוסית הבאה, בראש השנה, צים ישראל תציג רווח תפעולי. נמל חיפה", המשיך, "היה כמו ענק גדול, שהיה כבול עם ציוד ישן, חוסר תשתיות, סכסוכי עבודה ובלי אופק. לאט לאט הוא מסיר את השלשלות. יהיו כאן תשתיות מפוארות".

יור דירקטוריון הנמל הנכנס אבריאל בר יוסף הרחיב על מצב המשק הישראלי, ההשקעה בתשתיות והליך החזרת נמל חיפה למצב אותו הוא זוכר מילדותו, של הגוף הכי גדול: "אנו בתהליך למידה בשיתוף כל הגורמים. אנו מתכוונים לעזור להנהלה לעמוד ביעדים שקבעו לעצמם. נמל חיפה נתן למקומות אחרים להצליח יותר, נעשה הכל כדי להפוך את הקערה על פיה. אנו עוברים מהפך של החזרת התעשיות עתירות ידיים עובדות שנעלמו מהמשק הישראלי לטובת תעשיית ההייטק לאור החלטת ממשלה מושכלת באמצע שנות ה-80. עכשיו שוב יש השקעה גדולה בתשתיות. העתיד לא נראה כל כך גרוע. ככלכית ועסקית, יש הזדמנויות במזרח התיכון".