כץ: לתת עדיפות להעמקת התעלה בנמל חיפה

באירוע הרמת כוסית לקראת חג הפסח בחברת נמל חיפה אתמול, נענה שר התחבורה, ישראל כץ, להפצרותיו של המנכ"ל מנדי זלצמן ואמר כי הוא מעוניין להביא לישראל גם אוניות בעלות קיבולת של עד 10,000 TEU. רפי דניאלי, מנכ"ל צים ציין כי חיפה תמשיך להיות נמל הבית של צים


00:00 ,14.04.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בחברת נמל חיפה הזמינו אתמול את לקוחותיהם הנאמנים לצד בכירים בענף הספנות לאירוע הרמת כוסית וברכות לקראת חג הפסח. האירוע שהתקיים בצהריי היום באולם הנוסעים של הנמל נערך במעמד שר התחבורה, ישראל כץ, שנמנה עם המברכים. באירוע נכחו גם ראשי הערים באזור ונציגי ההסתדרות.

רפי דניאלי, מנכ"ל צים, היה ראשון הנואמים ששיבח את נמל חיפה על הצמיחה והשינויים המהותיים, לדבריו, שנעשו בנמל בשנה האחרונה. "רציף הכרמל מהווה קרש קפיצה ליכולות של נמל חיפה בפרט ולגדה הישראלית בכלל. כמו כן, נחנך פרויקט מערכת ה-TOS שבשילוב עם הציוד החדיש בנמל ישנה עלייה משמעותית בתפוקות ובקיצור זמני השהייה בנמל" אמר דניאלי.

 

דניאלי הוסיף כי, "נחתם לאחרונה הסכם עבודה חדש עם עובדי הנמל שאנו הלקוחות וצים כלקוח הגדול ביותר של נמל חיפה מקווים שיהיה שקט תעשייתי ארוך מבחינת יחסי עבודה בשנים הקרובות שיתרום לפעילות של הנמל. בחודשים האחרונים עברנו תקופה לא קלה בנמל כתוצאה משביתות ואי שקט תעשייתי שגרמו לתקופות נמוכות, לזמני שהייה ארוכים וזמני המתנה ארוכים על הרציפים. כתוצאה מכך, ישנם נזקים של מיליוני דולרים לצים ואני חושב שלא תמיד מבינים מה המשמעות של עיכובים קצרים על המערך הלוגיסטי של צים, ההשלכה היא כבדה מאוד".

 

כך שבועיים לאחר האיום של שי באב"ד, מנהל אזור ישראל בצים, בפגישה עם חברי הדירקטוריון של נמל חיפה כי צים עשויה לצמצם פעילותה משמעותית בנמל הבית בשל הירידה במספר פעולות הפריקה וטעינה של מכולות מ-25 מכולות לשעה ל-21.5. " ישנה שותפות אסטרטגית בין צים לנמל חיפה. חיפה הוא נמל הבית המרכזי של צים באזור ולכן חשיבותו הגדולה מבחינת היקף הפעילות שלנו".

 

לברכות על ההישגים של נמל חיפה בשנה האחרונה יצטרף גם ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות "נמל חיפה היום עובר לעידן חדש. אנחנו לפני תקופה של קידום בתפוקות וביכולות, אבל מבחינת הציפיות שלנו חושב שהנמל צריך להיערך למספר הרבה יותר גדול של צוותים ממה שיש ביכולתו היום ולהרחיב את ציבור הלקוחות שלו, אם זה חברות ספנות ואם יבואנים ויצואנים. אני לא מתכוון דווקא לתחרות בין הנמלים חיפה ואשדוד אלא עם הנמלים האזוריים והמצב הפוליטי היום באזור משחק לטובת נמל חיפה עם הרציף החדש שלהם". צוק הפציר בנמל חיפה להחל בהפעלת הסכמי חלונות.

 

נמל מרכזי בם התיכון

 

מנדי זלצמן, מנכ"ל נמל חיפה, פנה בדרישה אישית לשר התחבורה לדאוג להקציב כספים להעמקת תעלת הכניסה לנמל בכדי להגדיל את הפוטנציאל של נמל חיפה באזור הים התיכון בתקופה בה ישנה אי וודאות ביטחונית וכלכלית במדינות ערב. הוא הזכיר שאוניות YANG MING בחרו להגיע לפעולות שטעון בנמל חיפה במקום בפורט סעיד בזמן המהומות במצרים ורכבי הראלי שיתקיים בירדן יגיעו היום לנמל בשל המהומות בסוריה. "אנחנו זקוקים דחוף להעמקת תעלת הכניסה לנמל, בלעדיה לא נוכל לממש את הפוטנציאל הענק של רציף הכרמל" אמר זלצמן.

 

שר התחבורה ציין בנאומו את הרצון לראות אוניות מכולה ענקיות, מסדר גודל שלא נראה כמותו עדיין בישראל, של 9,000 ו-10,000 מכולות, מגיעות למסוף כרמל החדיש שנפתח השנה בחיפה, לאוניות אלה שוקע של 13 ו-14 מטרים. "דיברתי בנושא עם השר להגנת הסביבה ועם ראש עיריית חיפה. יש לתת להעמקת התעלה עדיפות כדי להיכנס בהקדם לביצוע". השר הוסיף כי יש צורך לפתח את הנמלים אך ציין כי יש לעשות זאת "בהידברות עם העובדים. העובדים עושים את העבודה בלעדיהם זה לא יתבצע".

נושאי הברכות האחרים ראו באירוע בנוכחותו של שר התחבורה הזדמנות נוספת לציין את העיוותים שיצרה ברפורמה. "הרפורמה בתעריפים לצערנו מהווה נטל כבד מאוד על תחום הספנות ויש לה השלכות מאוד בעייתיות שכולנו חווים אותן יחד בפעילות היומיומית וקשה לראות את כולן נפתרות בעתיד הקרוב" ציין דניאלי. צוק הוסיף כי, "אני חושב שצריך לברך על ההחלטה של צוות התעריפים לשנות את מנגנון ההשבה, כך שיפסיק זליגת כספים שמיועדים לפיתוח הנמלים לצורכי סובסידיה, שבבסיס שלה נעשתה בחיפזון, אבל הייתה להם היכולת לאודות בכך ולנקוט בצעדים במהירות יחסית ולמנוע את את הזליגה הזו את הכספים למטרה שאינה ראויה".

 

גד שפר, נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון ויו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית הביע תקווה שהבעיות עליהן דיווחו יתוקנו בקרוב. הוא ציין כי עוד לא ידוע מה תהיינה ההשלכות של האסון ביפן או השפעת המהומות במדינות ערב "הגיע ה זמן שממשלת ישראל תשקיע את ההשקעות ההולמות לנמלי ישראל, במדינה כמו ישראל ש-98% מסחר החוץ שלה עובר דרך נמלי הים שלה זה תנאי לשגשוג. חובה עלינו לדאוג לצמיחת הנמלים וחובה עלינו לחפש מוקדי צמיחה שיאפשרו את צמיחת הנמלים והמשק".

 

נשיא לשכת הספנות הוסיף כי, דווקא עכשיו על מדינת ישראל להשקיע בתחום התיירות שנפגע בשל הרפורמה בתעריפים שעלולה לצמצם אותו משמעותית. " ההעלאות בתעריפים לחברות אלה חריגות בהיקפן ואני יודע כבר על מספר חברות שהחליטו לצמצם את הפעילות שלהן בארץ או להפסיקה בכלל. גם המצב הביטחוני באזור שלנו מקל על החברות האלה לעזוב את ישראל בתירוץ שזה בשל המצב הביטחוני" הדגיש צוק.

 

כץ: לכו להשקיע

 

גם לגבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים היו דרישות מהשר. בן הרוש ציין כי הנהגים עדיין מחכים שעות רבות בתור הכניסה לנמל וזכה לכפיים מקהל המוזמנים. "יש לי הרבה תסכול מהתשתיות בערים ומחוץ לערים. כבר מספר שנים שהתשתית לקויה פה ונגרם נזק להובלה ולמערכת הנמלית. איפה הלוז? אנחנו עדיין מחכים מחוץ לנמל אדוני השר כמו בתקופת המנדט".

 

בתגובה אמר לו מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי הטרנספר בנמל, "גבי, שכחת את החדר נהגים שהקמנו פה? אין את זה בשום מקום אחר. נכון שיש לפעמים בעיות גבי אבל זה נמל". תורג'מן הביע תקווה כי בעוד שנה, בהרמת הכוסית לחג הפסח בשנת 2012 יעמדו תפוקות הנמל על 28 פעולות לשעה.

 

השר כץ בישר כי הקצה 19 מיליון שקלים לטובת סלילת כבישים חדשים בדרך המובילה אל שער הנמל העיקרי, בחוף שמן במפרץ חיפה. "התקבלו כבר החלטות לביצוע הפרויקט. העברנו 19 מיליון שקלים לחברת 'יפה נוף' לטובת השיפוץ הנרחב. לסיום קרא השר כץ למשקיעים – להשקיע במטרופולין חיפה: "תראו היכן אנחנו מרחיבים תשתיות, למשל כאן באזור חיפה, טירת כרמל, נשר והקריות, וכאן תשקיעו".

 

ראש עיריית חיפה יונה יהב הציג לראשונה באירוע גישה חדשה בנושא פתיחת הנמל המערבי לציבור הרחב ואמר: "חזית הים חשובה לנו מאוד, וזה יתאפשר כאשר נמל חיפה ועובדיו יקבלו שטח תפעולי חלופי". על דברים אלה החמיא מזכיר וועד העובדים בנמל מאיר תורג'מן: "אני רוצה להחמיא לך יונה, יתכן ובדברים אלה שלך נפתח עידן חדש. אנו מאמינים בהידברות, ודברים ייסגרו רק בהידברות". עובדי נמל חיפה חילקו באירוע שי למגיעים עליו נכתב: "מתחייבים לשירות הכי טוב" – וזאת לציון מחויבותם של העובדים לשמירה על נמל חיפה כמוביל בישראל.