מנדי זלצמן ביום הספנות: התיישב מולנו ומול אשדוד טורף-על

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות: שמח לראות כי מדי שנה מגיעים לכאן יותר ויותר אנשים, לשכת הספנות צלחה במאבקה על חשיבות השירות בנמלים. אורנה הוזמן בכור: צריך לשים את הלקוח במרכז, אבל אי אפשר לעשות את זה לבד. מנדי זלצמן: מחכה לנו תחרות אכזרית


15:28 ,12.12.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

״יום הספנות של ישראל״ בארגונה של לשכת הספנות הישראלית נערך היום זו הפעם הרביעית ברציפות באולמי ימה בחוף הכרמל ומשך אליו את בכירי הספנות הישראלית, מנהלי חברות פרטיות וממשלתיות, נציגי משרד האוצר ומשרד התחבורה ובכירים נוספים מתחום הספנות. בין הנוכחים נזכיר את שי באב״ד, מנכ״ל משרד האוצר, ערן יעקב, הממונה על השכר באוצר, אורנה בכור-הוזמן, יו״ר חברת נמל אשדוד, יגאל מאור, מנהל רספ״ן במשרד התחבורה, יונה יהב, ראש עיריית חיפה, מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה ורבים נוספים.

 

ראשון הנואמים היה ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אשר כאמור ארגנה את היום. ד״ר זבה העניק סקירה על מצב הספנות העולמית וציין כי המשבר האחרון בספנות שינה לחלוטין את כללי המשחק ההיסטוריים והתנהגות ענף הספנות מלפני 2008. יחד עם זאת ציין ד״ר זבה כי ארגון BIMCO צופה כי שנת 2018 תהיה טובה יותר לספנות.

 

ד״ר זבה הזכיר את הציפיה הדרוכה בקרב אנשי הספנות לקראת 2021 – השנה בו יחלו לפעול בישראל שני נמלי מכולות פרטיים. ״זהו אירוע מכונן״, ציין זבה.

 

זבה ציין כי תעשיית הספנות מובילה טונות ולא שטרות וכי בתחום המכולות קיים גידול יציב ומתמיד. ״אין לנו ספק כי היעד עליו דובר עם עובדי הנמלים בשנת 2012 יושג במלואו״. יחד עם זאת ציין זבה כי קצב הגידול במטעני השטעון לא מספק. ״זו נקודה חשובה מאד. ״יש לנו משימה חשובה להגדילו בין הפקידות הישירות של האניות הגדולות שמבטיחות בכך יתרון תחרותי בסחר העולמי״.

 

זבה ציין כי עד שנת 2016 כל מדדי השירות שמודדת רספ״ן היו לטובת נמל חיפה, אך השנה, ציין זבה, חל שינוי מעניין - אשדוד צמצמה את הפערים ואף עברה את חיפה בשני מדדים: במדד למטען כללי ובמדד למטען צובר בחופנים. בכל שאר המדדים חיפה עדיין מובילה עם יתרון בולט במכולות.

 

נשיא לשכת הספנות הזכיר כי הלשכה פתחה במאבק בלתי מתפשר על מדד היעילות כגורם החשוב ביותר בשירות הנמלים כלפי לקוחותיהם. זבה הזכיר כי הודות לפעילותו של ח״כ מיקי זהר התקיימו שלושה דיונים בנושא זה בוועדת הכספים של הכנסת, קמו שתי וועדות והוסקו מסקנות לפיהן השירות היעיל הינו חשוב ביותר.

 

נשיא לשכת הספנות הזכיר את נושא גיוס העובדים לנמלים והצהיר כי לשכת הספנות חושבת כי יש מקום לגייס עובדים נוספים לנמלים - לפחות בנמל אשדוד. ״כדאי שכל מי שמחזיק באחריות לתפעולו התקין של החסר ידע איזה מחיר יקר ומיותר הכלכלה הישראלית ואזרחי ישראל משלמים בגין אי גיוס עובדים״.

 

זבה גם הזכיר את נושא העיצומים הפתאומיים בנמלים וציין כי ״יש לטפל בבעיה זו אחת ולתמיד ובמלוא התקיפות״.

 

שי באב״ד, מנכ״ל משרד האוצר ובעבר מנכ״ל אזור ישראל בצים, עלה לשאת דברים ודיבר בעיקר על קשיי הרגולציה והבירוקרטיה המאפיינת את המשרדים הממשלתיים. באב״ד התייחס בעיקר לנושא הדירות הבוער שעל הפרק והסביר כי שר האוצר כחלון תרם לקיצור הבירוקרטיה והכניס את שרשרת קבלת ההחלטות תחת משרד האוצר על מנת שיוכל לקדם את הנושא.

 

ערן יעקב, הממונה על השכר באוצר, דיבר בעיקר על נושא השכר במגזר הציבורי וביצע את הקישור המתבקש בין שכר לפיריון. ״אין בעיה שמנהלים בחברות ממשלתיות ירוויחו משכורות יפה – זה דווקא טוב כי צריך למשוך כוח אדם איכותי לחברות כאלה. העניין הוא שעובדים יכולים להשתכר יפה אך מה הם נותנים בתמורה? על פי הנתונים הפיריון במדינת ישראל נמוך בכ-25 אחוז לעומת מדינות ה-OECD, ועל הפער הזה אנחנו צריכים לעבוד בסינרגיה מול העובדים״.

 

אורנה הוזמן-בכור, יו״ר חברת נמל אשדוד, נשאה אף היא דברים וביקשה לוודא כי היא מוקלטת. ״אני אומרת את זה ומקווה שמקליטים אותי. האתגר המשמעותי ביותר ששמתי בקדנציה שלי היא שיפור השירות. כדי להוציא את זה לפועל צריך לשים את הלקוח במרכז, ואי אפשר לעשות את זה לבד אלא זה צריך להיות בשילוב של העובדים, ההנהלה והממשלה״.

 

הוזמן בכור ציינה את התכנית האסטרטגית להשקעה בציוד שיצאה לדרך בחברת נמל אשדוד במסגרתה יתבצעו השקעות בציוד ותשתיות. ״ רק לאחרונה אישרנו בנמל את תקציב החברה את תקציב השנה לשנת 2018 ועוד מעט מפרסם את תכניות העבודה. עידן התחרות כבר כאן. תחרות זה דבר טוב, וזה יביא לשינוי מרענן״.

 

הוזמן בכור ציינה כי בכוונת חברת הנמל לאחסן מכולות ריקות אף לגובה של 7 מכולות. ״כרגע אישרנו גובה של 5 מכולות ריקות וזה כבר מאפשר תוספת של 15 אלף מכולות מדי שנה, אבל היעד הוא 7 מכולות״.

 

הוזמן בכור ציינה כי חזרה לאחרונה מסיור במזרח במהלכו פגשו חברי הנהלת חברת נמל אשדוד בכירים בחברות הספנות הגדולות בעולם. ״זו גאווה לראות את האניות הגדולות שפוקדות אותנו, ושרוצות להמשיך ולפקוד פה״.

 

הוזמן בכור ציינה את ההחלטה שהתקבלה בדירקטוריון הנמל לקלוט עוד כמה עשרות עובדים בנמל לטובת שיפור השירות, אך ציינה כי ״ההחלטה של בית הדין לעבודה לתת הגנה לעובדים לא יכולה להיעשות בחלל ריק אלא בשילוב של תכנית ההתייעלות של ההנהלה – גם הממשלה מבינה את זה ואנחנו נעשה את זה ביחד״.

 

הוזמן בכור הבטיחה לנוכחים כי בכוונתה לפעול לטובת שיפור השירות. ״דלתי פתוחה לשמוע אתכם הלקוחות. אני לא באה מהתחום, וזה דווקא יתרון כי שמגיע מבחוץ יודע להוביל את האנייה בדרכים חדשות״.

 

מנדי זלצמן, מנכ״ל חברת נמל חיפה, אשר זכה לכינוי ״מר נמלים״ מפי ד״ר זבה, ציין במהלך דבריו כי כאשר שמע לראשונה על התכניות לבנות נמלים חדשים בחיפה ובאשדוד הוא קיווה כי מדובר בנמלים קטנים, אך לפני כשנתיים, במהלך ביקורו בכנס גרימלדי, הבין בעצם בפני מה יעמוד לפניו בשנת 2021. ״זה לא שכן שבא להתפרנס. התיישב מולנו ומול אשדוד טורף-על. ולכן, דרך אחת היא באמת לחשוב על שדרוג בבנייה וחפירה, אבל האם יש לנו את הלקוח? אני בטוח כשהסינים יפתחו ויריצו את מערכת ה-TOS בנמל החדש הם יתקתקו את האניות. זה לא שכן, זו גלובליזציה. עברתי מתחום הגאווה לתחום הענווה. אנחנו בחיפה יודעים את המספרים ואת התחרות המאוד אכזרית שמחכה לנו ואנחנו מחפשים להרחיב את הפעילות שלנו לתחומי עיסוק נוספים. על פי התכניות הנוכחיות חצי מהרציף המזרחי הולך לכיוון יזמי הדלק. לאט לאט נרכז את הפעילות שלנו בטרמינל אחד ונחפש דרכים נוספות להתפרנס״.

 

לקראת סיום היום הוענקו אותות הוקרה על פועלם בתחום לרפי דניאלי, מנכ״ל צים לשעבר, ג׳וזיאן רוזנבאום, מנהלת הלוגיסטיקה הפורשת של כתר פלסטיק, שלמה אביטן, מנהיג הימאים שפרש לתפקיד יו״ר בית הנבחרים של ההסתדרות החדשה, לאמירעם היידקר, מנהל תס״ק ים הפורש, יגאל בריף, המנהל והשותף הפורש של חברת קמור.