גד שפר לשר התחבורה: להפסיק את "שביתת הסטייקים"

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ונשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון ביקש משר התחבורה, ישראל כץ, להתערב בעצומים בנמל אשדוד ולהביא לסיומם. שפר: עדיף השבתה מלאה של הנמל שתביא להסדרת יחסי העבודה


00:00 ,16.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

ד"ר גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ונשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון שלח מכתב לשר התחבורה, ישראל כץ, בו הוא מבקש מהשר שיתערב בעיצומים בנמל אשדוד. ד"ר שפר מבקש מהשר כץ שיטפל בסכסוך בנמל אשדוד באותה נחישות בה הוא מטפל בסכסוך ברכבת.

"מזה למעלה משבועיים מאטים הסווארים בנמל את קצב הפריקה והטעינה של האוניות באופן משמעותי, במה שמכונה "שביתת הסטייקים". עשרות אוניות כבר המתינו וממתינות מחוץ לנמל שבעה ימים ומעלה. אוניות אחרות הועברו לפריקה בנמל חיפה, וזה אינו פתרון לאורך זמן" כותב שפר.

שפר מוסיף כי, "שוב נדרשים בעלי המטענים לשלם עבור צעדים שננקטו בסכסוך עבודה שאינם צד בו. אנו משלמים את המחיר באובדן לקוחות, באובדן חוזים, באובדן מוניטין וספקים שאינם מוכנים לעבוד עימנו, בתשלומים לנמלים ובתשלומים לחברות הספנות- וכל זאת, בנושא כה שולי, שלא היה צריך להתקיים כלל".

עוד מציין שפר כי, רק חודשים ספורים חלפו מאז המשבר האחרון בנמלים, שגרם נזקים במיליונים רבים. "גם בעיצומים אלו של העובדים חברת הנמל אינה ניזוקה משמעותית, והיא אף תרוויח מדמי אחסנה. העובדים- לא רק שלא יינזקו, אלא אף יקבלו פרמיות על העבודה שישקיעו בטיפול במטענים שיצטברו. חברות הספנות שניזוקו, יגלגלו את עלות הנזקים עלינו, המשתמשים בהובלה הימית, היבואנים והיצואנים" מדגיש שפר.

יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ונשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון דורש משר התחבורה שיתערב בנעשה בנעשה בנמל אשדוד וינקוט צעדים מיידיים בעניין. "עיצומי הסווארים מצטרפים לעיצומים "כרוניים" של הנתבים בנמל זה. מבחינתנו עדיפה כבר שביתה או השבתה מלאה של הנמל, שתביא אחת ולתמיד להסדרת יחסי העבודה בנמלים".

בסיכום מכתבו טוען שפר כי "במצב הנוכחי פתרון הסכסוך אינו נמצא באמת על סדר היום. אפילו איננו שומעים את הארגונים הכלכליים- נראה שאינם מאמינים בסיכוי לשינוי" שפר מציין כי איגוד המשתמשים בהובלה ימית תומך בנקיטת צעדים להספקת השיבושים בנמל אשדוד.

נציין כי, בעקבות העיצומים בנמל, שלחה חברת הספנות צים הודעה ללקוחותיה, לפיה הם מבקשים מהם לא להכניס מכולות לנמל אשדוד עד להודעה חדשה מצד החברה.

לשכת הספנות: הניסיונות לסיים הסכסוך עלו בתוהו

 

גם ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות פנה למנכ"לי משרדי האוצר והתחבורה בבקשה שיתערבו בעיצומים בנמל אשדוד. בהודעה ששלחה היום לשכת הספנות לחבריה נמסר כי "השיבושים בנמל ממשיכים ואף מחריפים. "היום הפסיקו הידיים העבודה באוניות הקונבנציונאליות בשעה 12:00 ואולי יחזרו להמשך העבודה עוד לפני תום המשמרת".

 

בלשכת הספנות מציינים כי, יש לצפות להחרפת השיבושים בהתאם להחלטות ועד העובדים בנמל. כמו כן, ניסיונות הלשכה וניסיונותיהם של אחרים להביא לידי סיום הסכסוך או לפחות להידברות בין הצדדים "עלו עד עתה בתוהו".

 

לפי ההודעה ממתינות היום מחוץ לנמל אשדוד באשדוד 14 אוניות, מתוכן: חמש אוניות מטען כללי עם עומק המתנה של 3-4 ימים, שש אוניות צובר ושתי אוניות מכולה עם עומק המתנה של כיום אחד. בנמל חיפה ממתינות עתה מחוץ לנמל חמש אוניות, מתוכן: שתי אוניות צובר ושתי אוניות מכולה עם עומק המתנה של כיום.

 

בהודעת לשכת הספנות צוין עוד כי, "נמל חיפה עמוס עכשיו בלא מעט מכולות ומטענים המיועדים לאשדוד ויצוא שמקורו באשדוד, ובנוסף לכך יש לזכור שהחל מאתמול כל פעילות המכולות בחיפה הינה בשיטת ה- TOS. למרות שההתחלה הייתה טובה (בעיקר בייבוא) אנו עדיין צפויים לחבלי קליטה, האטה ושיבושים מסוימים בעת הטמעת המערכת מה שבוודאי ישפיע על התפוקות ואולי גם על ההמתנות".

 

נזכיר כי, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, פנה למנכ"ל נמל אשדוד, שוקי סגיס, בבקשה לסיים העיצומים ולצמצם הנזקים הכלכליים עקב כך. ממועצת המובילים נמסר כי, הם שוקלים להפעיל שביתת מגן ולהשבית כליל את נמל אשדוד

 

ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה עד למועד הפרסום.