לשכת המסחר חיפה: יום עיון על ההיערכות העסקית לקראת 2022

יום העיון שהתקיים במתכונת זום עסק בהיערכות העסקית לקראת השנה החדשה ובמהלכו התקיימו הרצאות של מיטב המומחים בנושאים, כגון: המשבר העולמי בהובלה הימית, סחר עם סין כיום, חדשנות ברובוטיקה וברפואה ועוד


10:25 ,14.12.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

עלות ההובלה הימית מהמזרח הרחוק לישראל של מקרר ביתי עלתה מ-1.8% ממחיר המקרר ל- 14.3% ממחירו – ושינוי המצב אינו נראה באופק

 

לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון בשיתוף לאומי עסקים ומיטב דש קיימו ב-12 בדצמבר יום עיון ב-zoom שעסק בהיערכות העסקית לקראת שנת 2022 ובמהלכו התקיימו הרצאות של מיטב המומחים בנושאים, כגון: המשבר העולמי בהובלה הימית, סחר עם סין כיום, חדשנות ברובוטיקה וברפואה ועוד.

 

את יום העיון פתח מנכ״ל לשכת המסחר רו״ח שמוליק וטנשטיין, שהדגיש את החשיבות של הנגשת ידע עכשווי ועדכני לבעלי העסקים בעולם משתנה בקצב מהיר. ונשיא הלשכה, דוד קסטל, ברך על קיום האירוע והדגיש כי צפויה לנו, ככל הנראה עוד תקופה ארוכה של אי-ודאות בתחום הפעילות העסקית בארץ ובעולם, כמו כן, לעימותים פוליטיים בין מדינות שונות בעולם יש השפעה משמעותית מתמיד על כלל הסחר העולמי.

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, הרצה על המשבר בתחום הספנות והנמלים בעקבות הקורונה, ועל השינוי שחל בכללי המשחק לאחר שנים של התנהלות מוכרת. לדבריו, לא זכור לו ב-50 השנים האחרונות אירוע כל כך טראומטי, כמו משבר הקורונה, גם במובן של העדר יכולת לחזות את העתיד יותר מאי פעם בעבר. לא רק שהביקוש עבר מצריכת שירותים ומוצרים לצריכה הרבה יותר מאסיבית של מוצרים, אלא שיש שינויים גדולים בהרגלי הצריכה. יש, למשל, עלייה אדירה בביקוש לרהיטי גן – אנשים גילו את האפשרות לעבוד ולגם לבלות בבית, במרפסת ובגינה.

 

לדבריו, כתוצאה מהמשבר ומהביקוש הגבוה להובלה ימית, החלו חלק מחברות הספנות הקווית לשבץ את האניות שלהן לפי רווחיות, ונמנעו, למשל, מלקחת מטעני יצוא זולים מארה״ב כי היה להם כדאי יותר להחזיר במהירות את המכולה הריקה ליעד המוצא כדי ליהנות מעוד הובלה בעלות גבוהה לארה״ב. זבה הזכיר כי לאחרונה החליט בית הנבחרים של ארה״ב לבלום מגמה זו באמצעות התערבות חקיקתית.

 

הגידול במחיר חכירת האניות הנו עצום וחסר תקדים. אנייה של 4250 TEU נחכרה לפני שנה במחיר של 10,000 דולר ליום וכיום המחיר מגיע עד 130,000 דולר ליום. עלויות במחירי הדלק דל הגופרית ומצב די נדיר של חוסר היצע של אניות מכל הסוגים רק הוסיפו ״שמן למדורה״. בהתאמה חלו קפיצות גדולות בחלקה של עלות ההובלה במחיר המוצר. למשל, עלות ההובלה הימית מהמזרח הרחוק לישראל של מקרר ביתי עלתה מ-1.8% ממחיר המקרר ל-14.3% ממחירו. עלות ההובלה של טלוויזיה עלתה מ-0.6% ממחיר המוצר ל-4.8%. גם במוצרים אחרים חלקה של עלות ההובלה במחיר המוצר עלה בהיקפים דומים. מחירי הובלת מטען כללי וצובר יבש הוסיפו אף הם את תרומתם לעלייה בתשומות.

 

לדברי זבה, למשבר העולמי מתווספים בישראל מדדי השירות המידרדרים בנמלי הארץ. אלו מתפרסמים כל רבעון, והם מצביעים על הרעה מתמשכת עד סוף ספטמבר 2021 לדוגמא: ההיענות להזמנת ידיים באשדוד הגיעה ל-15% עבור הצובר היבש ו-25% בחיפה. כיום עוברות אניות מאשדוד לחיפה ואילת כדי לחסוך בהוצאות. הדבר מגדיל את העומס בפקקים בשל המטענים האשדודים הנפרקים בחיפה ומובלים חזרה דרומה. לאנייה של 30,000 טון צריכים 1,500 משאיות.

 

יש לציין שמנהלי חברות הנמלים, אשדוד וחיפה, עושים מאמצים רבים להתגבר על המצב הקשה. הם גייסו עובדים זמניים בהסכמת ההסתדרות, אמנם באיחור רב ובכמות קטנה מהדרוש, כדי להתגבר על זמני שהיית האניות בנמלים.

 

ההיצע לא אמור לעבור מהפכות גדולות בשנתיים הבאות, וגם הנמלים לא צפויים להשתפר בטווח הקצר. רוב המומחים צופים, שהצמא הנוכחי למוצרי צריכה, מסורתיים או חדשים, ימשיך עוד חודשים רבים. אבל הירידה הבלתי נמנעת בביקוש לאחר מכן תביא לשיפור השירותים בנמלים ולחזרה ללוחות זמנים אמינים יותר בספנות. גם מחירי ההובלה במשאיות ובמטוסים התייקרו באופן חסר תקדים ויש הצופים שרמת מחירים זו תישמר לפחות עד סוף 2022.

 

עוד הרצו ביום העיון תרצה ערב, על סין – אחרי ובצל משבר הקורונה, עו״ד איל צורף, על החידושים האחרונים בפסיקות בתי הדין לעבודה. עו״ד יוסי מילר הירצה על העדכונים וההמלצות בתחום הנדל״ן בפתח שנת 2022. קרן מיכאלי, על המהפכה הטכנולוגית –חדשנות ברובוטיקה ורפואה, ונועם בירן, על הפיכת לינקדאין לכלי מוביל בשיווק לעסקים B2B. את יום העיון הנחה אביאל קורן, מנהל שירותי הלשכה.