לשכת המסחר חיפה ביום עיון לקראת סוף 2022

האירוע כלל הרצאות ממוקדות במגוון נושאים: עלויות ההובלה הימית, מיסוי חברות, יחידים ובעלי שליטה, החיסכון הפנסיוני, חידושי משפט העבודה, ארנונה והיערכות למתקפות סייבר


12:43 ,22.12.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון בשיתוף לאומי עסקים קיימו אתמול יום עיון מיוחד להיערכות לסוף שנת הכספים 2022 ולשנת 2023. האירוע כלל הרצאות ממוקדות במגוון נושאים: עלויות ההובלה הימית, מיסוי חברות, יחידים ובעלי שליטה, החיסכון הפנסיוני, חידושי משפט העבודה, ארנונה והיערכות למתקפות סייבר.

 

את יום העיון פתח מנכ״ל לשכת המסחר רו״ח שמוליק וטנשטיין, שהדגיש את תנופת הפעילות של הלשכה בכל תחומי הפעילות. נשיא הלשכה, דוד קסטל, הדגיש בדברי פתיחה את הפגיעה הצפויה בצמיחה הכלכלית בארץ ובעולם בשל מעבר למצב של ריביות גבוהות וקיצוץ בתקציבים, בצד אינפלציה שגדלה. כל אלו יוצרים ירידה בביקושים. המצב הנוכחי צפוי להימשך עוד כשנה - שנתיים, והוא יוצר גם סכנה של סטגפלציה. הערכות הכלכלנים לגבי העתיד הקרוב נעות בין צפי לקטסטרופה לבין מצב גרוע, אבל לא מאוד גרוע. אין צפי לסיום המלחמה בין רוסיה לאוקראינה - לחורף הנוכחי יהיה עדיין מספיק גז באירופה, לאור קיומם של מאגרים, אולם לא ברור מה יהיה בחורף הבא.

 

במדינת ישראל, שבה יש גידול מתמיד ומשמעותי באוכלוסייה, המשמעות של צמיחה נמוכה הנה, למעשה, צמיחה שלילית. נראה כי האיומים הגדולים על הכלכלה בישראל הם האיום האיראני והאינתיפאדה המתגבשת בשטחים, אולם בנוסף, שני מנועי הצמיחה העיקריים של ישראל - ההייטק והנדל״ן נמצאים בירידה. נקודת אור הנה הגידול בייצוא הבטחוני של ישראל.

 

נשיא לשכת הספנות הישראלית, ד״ר יורם זבה, הציג את המהפך השני בעלויות ההובלה הימית בעולם. אחרי זינוק חסר תקדים בעלויות אלו מעט אחרי תחילת משבר הקורונה, בשנה האחרונה חלה ירידה דרסטית בתעריפי ההובלה הימית, בשל ירידה בביקושים. בתקופת הקורונה הוסטה כמות אדירה של צריכה מבילוי ופנאי לרכישת מוצרים לבית, כגון: רהיטי גן, דבר שהגדיל משמעותית את הביקוש להובלה ימית. אולם, הדבר השתנה בחדות שוב, לאור חזרת העולם לפעילות רגילה למדי.

 

מנגד, מה שלא השתנה הוא חוזים לחכירת אניות, שנעשו בתקופת הקורונה למספר שנים, במחירי עתק, שהתאימו לאותו זמן. בין יוני 2021 לאוגוסט 2022 חלה ירידה עצומה במחירי החכירה, וחוכרי האניות צריכים לשלם תעריפים גבוהים עוד זמן רב קדימה והדבר פוגע משמעותית בחברות אלו.

 

חברות הספנות נאלצות להתמודד עם אתגרים נוספים, כגון: שינוי החוקה האמריקאית, כך שלחברת הספנות קשה מאוד לסרב לקחת מטעני יצוא לא רווחים מספיק עבורה, חובה  קיימת להורדת משמעותית של פליטות הגופרית, וחובה להפחתת פליטות פחמן דו-חמצני שתיכנס בשנת 2023.

 

בהמשך לגידול בהזמנת אוניות חדשות בתקופת הקורונה, בשנת 2023 ובשנת 2024 צפוי מספר חסר תקדים של אוניות חדשות להיכנס לפעילות, והדבר יגדיל את ההיצע וישפיע על ירידה נוספת בדמי ההובלה הימית.

 

במקביל, נראה כי ״בית החרושת של העולם״ עובר מסין להודו וגם למדינות, כגון: וייטנאם, מלזיה, אינדונזיה ומקסיקו. מעבר מסין להודו, למשל, מקצץ לחצי את הצורך באוניות. הפתרון המסתמן של חברות הספנות למצב הנו פיזור הסיכון על ידי כניסה לפעילויות נוספות, כמו שילוח ולוגיסטיקה ושתיים מהן אף נכנסו לפעילות של הובלה אווירית.

 

להערכתו של ד״ר זבה, עוד רחוק היום לשיפור משמעותי בפעילות הנמלים בישראל. המטען הכללי והצובר מהווים 55% מהפעילות הנמלית. כל עוד כל אניית מטען כללי מקבלת צוות אחד בלבד בכל משמרת, לא צפוי שיפור משמעותי בביצועי הנמלים. רק בעוד שנתיים יפעלו שלוחות של הרכבת לנמל המפרץ ולנמל הדרום, והגידול בפעילות נמלים אלו מלווה בינתיים בגידול בכמות המשאיות בכבישים, שעלות ההובלה בהן יקרה.

 

מנהל אזור חיפה והצפון של בנק לאומי, מר מונדר מוסא, דיווח כי בשל העלייה בריבית הבנקים חווים ״קפיצה״ בהחזרי המשכנתאות, וכן ירידה בנטילת הלוואות ומשכנתאות על ידי  הלקוחות. תחזית כלכלני הבנק הינה כי במחצית השנייה של 2023 תהיה לכך השפעה משמעותית על הקפאת מחירי הנדל״ן. רגיעה בהעלאות הריבית צפויה אף היא רק במחצית השנייה של 2023.

 

מר מוסא סיפר כי בצד מגמה קיימת של צמצום סניפי בנק ומעבר לפעילות דיגיטלית, קיימת מגמה הולכת ומתחזקת של מעבר סניפים למבני משרדים, והדבר מאפיין במיוחד סניפים עסקיים. אחד החידושים העיקריים לעסקים בפעילותם מול הבנקים הנו הפורמט החדש של הקרן להלוואות לעסקים בערבות מדינה. הקרן הקיימת התרחבה ונפתחה לכל הבנקים. יתרונות השימוש בקרן הנם, שההלוואה אינה כלולה באובליגו המאושר של העסק, אלא נוספת עליו, פריסת התשלומים נוחה וקיומם של 6 מסלולים שונים בקרן, בהתאם לצרכי העסק. 35% ממקבלי ההלוואות דרך הקרן הם עסקים בצפון הארץ.