הממשלה אישרה הסדר תשלום שכר באזור הצפון ופיצוי בשל נזק עקיף - העסקים בצפון מתנגדים

הממשלה אישרה את ההצעה על בסיס ההסדר שהושג ביום ה' האחרון בין שר האוצר, יו"ר הסתדרות העובדים ונשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. הארגונים הכלכליים של חיפה והצפון מתנגדים להסדר ותובעים להיכנס מולם למשא ומתן


00:00 ,31.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הממשלה אישרה את ההצעה על בסיס ההסדר שהושג ביום ה' האחרון בין שר האוצר, יו"ר הסתדרות העובדים ונשיא לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים. הארגונים הכלכליים של חיפה והצפון מתנגדים להסדר ותובעים להיכנס מולם למשא ומתן
 
לאור המצב באזור הצפון הנמצא תחת מתקפת טילים רחבה ומתמשכת שבעקבותיו הוכרז מצב מיוחד בעורף וניתנו הנחיות לתושבים על ידי כוחות הביטחון, נציגי הממשלה, לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, והסתדרות העובדים החדשה, ניהלו ביניהם הידברות אינטנסיבית במהלך השבוע שעבר שהסתיימה בסיכום דברים שנחתם בידי נציגי הצדדים, ב-27 ביולי 2006.
 
בסיכום הדברים נקבעה חובת המעביד לשלם לעובד במועד את מלוא השכר בשל תקופה שבה לא עבד העובד עקב המצב הביטחוני ששרר במקום עבודתו או במקום מגוריו. נקבעה תרומה של העובדים, בדרך של הפחתה בימי חופשה שנתית, בשיעור של 20% מימי ההיעדרות, וכן תרומה של המעסיקים, בשיעור של 27.5%, בדרך של הסכמתם הפחתתה בפיצוי העקיף שישולם להם, לפי תקנות  הוראת השעה.
 
במקביל, נוסח הסכם עבודה קיבוצי בין הממשלה ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, כמעבידים, לבין הסתדרות העובדים החדשה, לעיגון ההוראות הנזכרות בדבר חובת תשלום השכר לעובד, מחד, ותרומת העובד, מאידך.
 
במקביל, הודיע שר האוצר במסגרת סיכום הדברים, על כוונתו להביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת את תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויי)(נזק מלחמה ונזק עקיף)(הוראת שעה), התשס"ו-2006, שיקבעו את הפיצוי שיגיע בשל נזק עקיף, בשיעור של 132.5% משכרם של העובדים שנמנע מהם להגיע לעבודה בשל המצב הביטחוני, וכן הוראה ליישום האמור גם ביחס לעצמאים.
 
הפיצוי בשל הנזק העקיף לניזוק, בענפי תעשייה, מסחר ושירותים, הכולל גם את תשלום השכר לעובדים שלא הגיעו למקום העבודה בשל המצב הביטחוני, בתקופת תחולת התקנות (12 ביולי 2006 ועד ליום 31 ביולי 2006), יבוצע על בסיס חישוב זה:
סך הפיצוי בשל נזק עקיף ייחשב כ- 180% מהשכר הממוצע. משיעור זה תופחת השתתפות העובדים, בשיעור 20%. השתתפות המעסיקים תהיה בשיעור של 27.5% מהשכר הממוצע.
 
לפיכך, שווי הנזק העקיף כפי שיוגדר בתקנות הוראת השעה 2006, יהא 132.5% מהשכר היומי הממוצע של עובד, המוגבל במכפלה של השכר הממוצע במשק ב-2.5, שהוא מוכפל בסך ימי ההיעדרות של העובדים שלא הגיעו למקום העבודה בשל המצב הביטחוני.
 
משרד האוצר ציין כי במקביל מתנהלת הידברות עם נציגי ענף התיירות ונציגי ענף החקלאות. תקנות מס רכוש יושלמו כך שתהיה התייחסות גם לפיצוי ענפים אלו בהמשך.
 
לשכת התאום בצפון מתנגדת להסכם
 
יש לציין כי לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בחיפה והצפון, שלחה אתמול מכתב לשר האוצר ובו היא מביעה התנגדותה להסכם שנחתם ביום חמישי שעבר עם נשיא לשכת התאום של הארגונים הכלכליים.
 
עודד פלר, יו"ר לשכת התאום של הארגונים הכלכליים בחיפה והצפון, המייצג ארגונים כלכליים באזור הצפון כגון לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, לשכת הספנות הישראלית, איגוד המשתמשים בהובלה ימית, התאחדות המלונות חיפה, איגוד המוסכים חיפה והצפון, לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, מועצת המובילים והמסיעים בישראל, ארגון הקבלנים חיפה והצפון, התאחדות המלאכה והתעשייה חיפה והצפון החתומים גם הם על המכתב, כתב לשר האוצר כי "לדאבוננו, הסדר זה אינו מכסה את החלק הארי במגזר העסקי באזור, אשר מורכב ברובו מעסקים קטנים ובינוניים, אשר פגיעתם מאירוע המלחמה קטלנית".
 
מכתב זה מעיד יותר מכל על המחלוקת שהתגלעה בין נציג הארגונים הכלכליים הארצי לבין נציגיו בחיפה והצפון, ובראשם עודד פלר, יו"ר לשכת התעשייה חיפה והצפון, אשר מרגישים כי ההסכם שהושג אינו נותן מענה על ההפסדים הכבדים שנגרמו להם כתוצאה מהמלחמה בצפון.
 
פלר ציין במכתבו לשר האוצר כי מרבית העסקים שנפגעו – עסקי מסחר, שירותים, בנייה, מלאכה ותעשיה קטנה (כ-40 אלף עסקים המפרנסים 200 אלף בתי אב) - הם עתירי צריכה אשראים בנקאיים ורכש - ולא עתירי עובדים. פלר ציין כי הפגיעה בעסקים אלו קשה שבעתיים, וכי הפיצוי אינו נותן להם מענה.
 
במכתבו תבע פלר משר האוצר למצוא פתרון מהיר למגזר עסקי זה ולהתייחס אליו כאל סקטור בעל צרכים מיוחדים, כפי שמתוכנן להיעשות בתחומי התיירות וחקלאות. פלר ביקש משר האוצר להיכנס עם ארגונים אלה למו"מ מיידי כדי לקבל תמונה מדויקת על הצרכים והנזקים המתמשכים הנגרמים להם, ועל מנת למצוא עבורם פתרון ופיצוי הולם.