מינהל המכס: מערכת היצוא החדשה תחל לפעול עוד 8 ימים

המערכת המבוססת על טכנולוגיה חדשה תחייב את היצואנים בהרגלי עבודה החדשים ביצוא הימי והאווירי, למשל: שידור תעודת האחסנה 3 שעות לפני כניסת המוביל לנמל


00:00 ,07.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

המערכת המבוססת על טכנולוגיה חדשה תחל לפעול ב-15 ביולי ותחייב את היצואנים בהרגלי עבודה החדשים ביצוא הימי והאווירי, למשל: שידור תעודת האחסנה 3 שעות לפני כניסת המוביל לנמל
 
על פי הנתונים אותם פרסם מינהל המכס תהיה מערכת היצוא החדשה בבחינת מהפך בהתנהלות משלוחי היצוא מישראל. מערכת היצוא החדשה מבוססת לא רק על טכנולוגיה חדשה אלא גם ובעיקר מחייבת את ציבור היצואנים לפעול על פי כללי התנהגות חדשים בכל הנוגע לדיווחים והעברת מידע למינהל המכס.
 
ממינהל המכס נמסר כי החל מה-15 ביולי, יום שלישי הבא, על היצואנים לשדר את תעודת אחסנה 3 שעות לפני כניסת המוביל לנמל המוצא כאשר שידור הנתונים יכלול כל שדות החובה בתעודה.
 
כמו כן נמסר ממינהל המכס כי חשבונות הספק חייבים לכלול את ערך המטען וגם פרט מכס חדש. עוד נמסר ממינהל המכס כי במקרים בהם היצוא אינו תוצרת הארץ, יש להצהיר על כך למכס מראש ולא לאחר כניסת המכולה.
 
ממינהל המכס נמסר כי תהליך היצוא הימי המכסי מושתת על מסר תעודת אחסנה המשודר לנמלי הים ובאמצעותם למחשבי המכס ועל שליפת היצוא המשודרת למחשבי המכס. מסר זה יעבור דירוג במערכת הפרופיילינג והמכס יקבע בתחילתו של התהליך את סטטוס המטען, דהיינו, האם לאשר לנמל לטעון את הטובין הכלולים בתעודת האחסנה או לחליפין לעכב את טעינת הטובין וזאת עד לשידור שליפה למחשבי המכס.
 
התהליך יאפשר למרבית הטובין אשר מיוצאים דרך נמלי הים להיטען וזאת עוד בטרם הגשת שליפה ורק תעודות אחסנה שיעוכבו יש לשדר לגביהם שליפה, עוד בטרם אישור הטעינה. 
 
בשלב א' תהליך היצוא הימי יחול על תעודת אחסנה המשודרות על מכולות שאינן ריקות ולא יחול על מטען כללי בין אם במסירה ישירה ובין אם במסירה עקיפה.
 
ממינהל המכס נמסר כי תהליך המכס ביצוא האווירי מתחיל בשידור שליפת היצוא לבית המכס המייצא. שידור שליפת היצוא מהווה תנאי להתרת המכס המאפשר את יצוא הטובין. עוד נמסר כי החל מה-15 ביולי התהליך התפעולי ביצוא האווירי מתחיל בעת כניסה וקליטת המטען למסוף המטען האווירי ושידור למכס של המסר זמינות לשטר המטען במסוף.
 
על כל מופע של שטר מטען אשר נקלט במסוף המטענים האווירי, יפיק מסוף המטענים האווירי ללקוח מסמך "אישור קליטת טובין לייצוא בדרך האוויר". במסמך זה יופיע מספר המופע שנקלט.
 
עבור טובין אשר נקלטו במסוף המטענים האווירי ועבורם שידר מסוף המטענים האווירי זמינות לשטר מטען המכס ישדר למסוף המטענים האווירי התרה לשטר מטען במידה ויתקיימו התנאים הבאים: קיימת שליפה תקינה ששודרה למכס ואשר מכילה את מספר שטר המטען האמור, 2. קיימת התאמה מלאה בין נתוני השליפה לבין נתוני שטר המטען (מספר שט"מ, מספר יצואן, כמות אריזות), שליפת המכס עברה דירוג במערכות המכס מבלי שעוכבה.
 
נציין כי ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים יקיים ביום חמישי הקרוב (10 ביולי) מפגש הדרכה שנועד להכרת מערכת היצוא החדשה. את ההרצאה המרכזית תינתן על ידי מהנדס דוד חורי, מנהל תחום יצוא והסכמי סחר במינהל המכס אשר יציג את נהלי העבודה בים ובאוויר.