אמיר שני: עיצומי המכס גרמו לכלכלת ישראל נזק של יותר מ- 820 מיליון דולר

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מעריך את הנזק העקיף בעקבות העיצומים במכס בכ-780 מיליון דולר. הנזק הישיר נאמד בכ-170 מיליוני שקלים (כ- 38 מיליוני דולר). כל יום נוסף שעובר ללא פתרון גורם נזק ישיר של עוד 3.4 מיליוני שקלים


00:00 ,24.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מעריך את הנזק העקיף בעקבות העיצומים במכס בכ-780 מיליון דולר. הנזק הישיר נאמד בכ-170 מיליוני שקלים (כ- 38 מיליוני דולר). כל יום נוסף שעובר ללא פתרון גורם נזק ישיר של עוד 3.4 מיליוני שקלים

ארגון הגג של סוכני המכס מתריע על הנזק המצטבר, ישיר ועקיף, כתוצאה מהעיצומים המתמשכים של המכס. עיצומים אלה נמשכים כבר למעלה מ- 7 שבועות, ופוגעים קשות בכל מערך הייצוא מישראל, ובייבוא ארצה.

אמיר שני: עיצומי המכס גרמו לכלכלת ישראל נזק של יותר מ- 820 מיליון דולראמיר שני (בתמונה), יו"ר האיגוד: "עמיר פרץ ונציגי האיגוד המקצועי בהסתדרות מנהלים משחקי השהייה, ובמקום לדון ברצינות עם האוצר במטרה לסיים את הסכסוך, מנסה האיגוד המקצועי בהסתדרות להתיש את המשק ולגרום לנזקים כלכליים לכל מגזרי המשק . הנזק הישיר והעקיף שנגרם עד כה רק מעיצומי המכס על הייבוא והייצוא - חצה כבר את ה- 800 מיליון דולר, ותוך עשרה ימים יעבור את המיליארד דולרים".

הנזק למגזרי הייבוא והייצוא כולל נזק ישיר, עקב אי-העברת חלק מהסחורות כלל, ועיכוב סחורות אחרות לזמן ממושך. הנזק הישיר נאמד ב- 3.4 מיליוני שקלים ליום, שהם יותר מ- 170 מיליוני שקלים מתחילת העיצומים. הנזק העקיף כולל פגיעה תדמיתית, איבוד קשרי סחר, פגיעה באמון של חברות בעולם – הקונות מישראל ומוכרות לה, פגיעה בתעשיות בישראל הזקוקות לחומרי גלם ואשר מפסידות מיליונים בכל יום, ופגיעה בעובדים שעלולים לאבד את מקומות עבודתם, גם בייצוא, וגם במגזר היצרני, הבנוי על ייבוא. הנזק העקיף עד כה, נאמד ע"י כלכלני הארגון בכ- 780 מיליוני דולרים.

שני: "ההסתדרות משתמשת בעובדי המדינה כשוט כדי לשרת את רצונותיהם של הוועדים החזקים. מה שקורה כבר 7 שבועות במכס זהו מאבק כנגד האוצר על גבם של אזרחי המדינה, שגורם נזק של מאות מיליוני דולרים למשק הישראלי. הגיע הזמן שגם בהסתדרות יתעוררו, ויבינו שהמאבק אינו קרב בהורדת ידיים, אלא מאבק משותף של הממשלה והעובדים על עתיד התעשייה והצרכנות שלנו".

שני מזהיר כי את הנזק ירגיש בסופו של דבר כל תושב ותושב בישראל. "מנהלי מפעלים שלא יקבלו חומרי גלם יאלצו להוציא עובדים לחופשות כפויות ואף לפטר, כבר מתחיל מחסור במוצרי צריכה מיובאים, הייצוא ייפגע קשות ויפגע בגורמים כלכליים חשובים במשק. זו תהיה בכייה לדורות, אם לא יסיימו מיד את העיצומים".

עובדי המכס מפעילים עיצומים כבר למעלה מ-7 שבועות ומעכבים, לדבריהם, כ-50% מהמשלוחים המיובאים לארץ וכ- 20% מהמשלוחים המיועדים ליצוא. בפועל העיכובים, כפי שמרגישים סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – גדולים אף יותר. העיכוב הוא עד 21 יום בממוצע, ובמגוון סחורות גדול ביותר.