אינקוטרמס 2010: האם יש צורך בעדכון המונחים?

העדר השימוש במונחים החדשים נגרם ככל הנראה כתוצאה מהגדרות בלתי ברורות של המונחים. גורמים המעורבים ביישום נוהלי ביטחון לאורך שרשרת האספקה מתנגדים בתקיפות לשינויים


00:00 ,18.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

העדר השימוש במונחים החדשים נגרם ככל הנראה כתוצאה מהגדרות בלתי ברורות של המונחים. גורמים המעורבים ביישום נוהלי ביטחון לאורך שרשרת האספקה מתנגדים בתקיפות לשינויים
 
לשכת המסחר הבינלאומית (ICC) נוהגת מדי עשור לערוך שינויים במונחי המכר הבינלאומיים ( INCOTERMS). העדכון האחרון התבצע בשנת 2000 עת פרסמה הוועדה המשפטית של הארגון Commercial Law and Practice Commission (CLP),הגדרות חדשות, ולכאורה, מדויקות יותר של המונחים תוך שאיפה להביא למצב בו יאפשרו המונחים הבנה נכונה ופשוטה יותר של חובות הצדדים בעסקאות המכר הבינלאומיות. לאחרונה, בחלוף עשור ממועד העדכון האחרון, חוזרת ועולה השאלה האם יש טעם לבצע שינוי במשפחת מונחי המכר בשנת 2010.
 
לשכת המסחר הבינלאומית הקימה לאחרונה ועדה כדי לבחון האם יש טעם בשינוי המונחים והאם התנאים מצדיקים שינוי. מאז הוקמה הוועדה צף ועולה ויכוח ער בין הגורמים השונים, אלה המבקשים לשנות ולהגדיר מחדש חלק מהמונחים וכאלה, השמרנים, הגורסים כי התנאים טרם בשלו לביצוע שינויים מרחיקי לכת במונחים. נכון למועד כתיבת שורות אלו נראה כי יד המבקשים שינוי על העליונה וכי לשכת המסחר אכן תלך לקראתם. דוברים מטעם הלשכה סבורים כי תיקונים קלים בפרקי זמן קבועים עדיפים על שינויים מהותיים ולכן אין ספק כי מהדורת 2010 אכן יצאה לדרכה.
 
ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל, ציין כי מניתוח הניסיון המצטבר של מונחי מהדורת 2000 עולה כי הציבור טרם הטמיע את המונחים החדשים יחסית כמו FCA ,CPT וכדומה, וכי עדיין רב השימוש במונחים הישנים אשר אינם מעניקים צילום לוגיסטי נכון של מערכת היחסים בין המוכר לקונה. לטענת פינטוב, העדר השימוש במונחים החדשים נגרם כתוצאה מהגדרות בלתי ברורות של המונחים. 
 
את ההתנגדות הרבה ביותר לביצוע השינוי מעלים אותם גורמים המעורבים ביישום נוהלי ביטחון לאורך שרשרת האספקה. אותם גורמים גורסים כי נכון יהיה לדחות כל ניסיון להטמיע מונחים חדשים כל עוד קיימת אי בהירות בכל הנוגע לנוהלי הביטחון הגלובליים. סוגיית ביטחון שרשרת האספקה מחילה אחריות על הצדדים לעסקת המכר ולכן, בהעדר התייחסות לנושא במסגרת מונחי שנת 2000 נכון יהיה, לטענת אותם גורמים, להימנע מהטמעת מונחים חדשים עד אשר ילמדו הסוחרים כיצד לשלב את נושאי הביטחון במונחים הקיימים.
 
מאידך טוענים גורמים אחרים כי ארה"ב ואירופה הולכות ומתקרבות האחת לשנייה בכל הנוגע לאימוץ נהלי ביטחון אחידים והכרה הדדית בנהלי הביטחון.
 
ברי פינטוב ציין בנוסף כי ממשלת ארה"ב והנציבות האירופאית מנסות כיום לאמץ מפת דרכים ביטחונית משותפת אשר תוגש במהלך הקיץ לארגון המכס העולמי. לטענתו, לאור העובדה שעדכון המונחים משתרע בדרך כלל על פני תקופה ארוכה יחסית, נראה כי במהלך השנתיים הקרובות יוגדרו חובותיהם הביטחוניות של הצדדים לעסקת המכר הבינלאומית וכי הצדדים יכירו היטב את חובותיהם במסגרת אבטחת שרשרת האספקה הגלובלית.