איגוד לשכות המסחר פנה להסתדרות להסדיר את הפעלת ועדת החריגים במכס עפ"י קריטריונים

עו"ד גרוסמן, ב"כ ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל: "אין צורך לומר שהדברים פותחים פתח למעשי שחיתות, מעבר להעדפת מקורבים גרידא, החמורה כשלעצמה"


00:00 ,19.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
איגוד לשכות המסחר פנה הבוקר אל המחלקה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות במטרה להסדיר באופן מיידי את הפעלתה של ועדת החריגים במכס, שתפעל בשקיפות ועפ"י קריטריונים ברורים ; עו"ד גרוסמן, ב"כ ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים : " אין צורך לומר שהדברים פותחים פתח למעשי שחיתות, מעבר להעדפת מקורבים גרידא, החמורה כשלעצמה ".

כידוע, לפני כחודשיים ימים החלו עיצומים במשרדי הממשלה, לרבות עיצומים בתחנות המכס השונות. במסגרת עיצומים אלו, עוצרים פקידי אגף המכס אחוז ניכר ממטעני היבוא המגיעים לישראל, העצירה נעשית תוך שימוש פקידי המכס בקוד המאפשר להם כניסה למערכת המחשוב של המכס ועצירת שחרור רשימון היבוא של אותו מטען.

לאור החשיבות הרבה שרואה ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, המהווה סקציה במסגרת איגוד לשכות המסחר בישראל, בצורך בהסדרת נושא הפעלת ועדות חריגים במכס, שתפעל בשקיפות ועל פי קריטריונים קבועים וברורים, שיגרה אתמול עו"ד איריס רש, מהלשכה המשפטית של איגוד לשכות המסחר, מכתב אל עו"ד דורית טנא פרצ'יק העומדת בראש הלשכה המשפטית של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ובו מסרה את התייחסותה אל נושא ועדות החריגים במכס.

במכתבה מציינת עו"ד רש כי בהמשך לשיחתם מיום 13.11.03, ולאור המשך העיצומים במכס, הרי שכפי שנמסר מחברי האיגוד הנזקקים לשירותי המכס וכן מארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בישראל החבר באיגוד לשכות המסחר, ועדות החריגים במכס פועלות ללא קריטריונים ברורים וגלויים ביחס לשחרור המטענים בתחנות המכס.

לכן, כתוצאה מכך, ליבואן ו/או סוכן המכס מטעמו אין כל אפשרות לדעת על יסוד מה עוכב שחרור המטען, והאם ההחלטה על עיכוב הסחורה הופעלה גם על מטענים דומים של יבואנים אחרים ו/או מתחרים. יתר על כן, היבואנים וסוכני המכס אינם יכולים לצפות מראש האם המטענים שלהם יעוכבו או ישחררו ולעשות , ככל שניתן, לצורך הקטנת הנזק הצפוי.

עו"ד רש מציינת כי לדעתה, העדר שקיפות של הקריטריונים אינו מאפשר לסוכן המכס להסביר ללקוחותיו מדוע מטעניו עוכבו, בעוד שמטענים שטופלו בידי סוכן מכס אחר שוחררו. מצב זה יוצר תסיסה ואנדרלמוסיה בענף לרבות, טענות המועלות כלפי גורמים שונים הפועלים בענף בדבר חשדות למעשי שחיתות וכד'. זאת ללא מתן אפשרות לבדיקת אמיתות הטענות ו/או הפרכתן.

לדבריה, העדר השקיפות גורם לחלק מסוכני המכס לאובדן לקוחות, עקב העובדה שאינם מצליחים לשחרר מטענים, בעוד שמטענים דומים שוחררו על ידי סוכני מכס אחרים.

" למותר לציין, כי ההסתדרות הכללית היא גוף ציבורי וככזה חלים עליה כללי המשפט המינהלי, והיא כפופה לכללי הצדק הטבעי, לרבות החובה לנהוג בשוויון, תום לב מוגבר ולהימנע משרירות לב ", כתבה.

אל הפנייה אל עו"ד דורית טנא פרצ'יק צורף מכתבו של עו"ד שמואל גרוסמן, ב"כ ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בישראל, שהעביר את חוות דעתו בענין אל מר יוסי שוסטק מנכ"ל אגוד לשכות המסחר ושבעקבות כך נעשתה פנייה אל ההסתדרות להסדיר את הענין.

עו"ד רש סיימה את מכתבה בבקשה כי תועבר אליה רשימת הקריטריונים של ועדות החריגים במכס, על מנת שיתאפשר להפיצה בקרב סוכני המכס החברים בלשכה ולמנוע את האמור לעיל.