רשות המכס בארה"ב העלתה הצעה בנוגע למועד הגשת מניפסטים ימיים

בתחילת חודש אוגוסט השנה פרסמה רשות המכס האמריקאית הצעה אשר, באם תאושר, תחייב את חברות הספנות ואת המשלחים הבינלאומיים המורשים ( QUALIFIED NVOCC ) לשדר לרשות המכס 24 שעות או יותר לפני מועד טעינת האונייה בנמל זר את מצהר המטען.


00:00 ,17.09.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
בתחילת חודש אוגוסט השנה פרסמה רשות המכס האמריקאית הצעה אשר, באם תאושר, תחייב את חברות הספנות ואת המשלחים הבינלאומיים המורשים ( QUALIFIED NVOCC ) לשדר לרשות המכס 24 שעות או יותר לפני מועד טעינת האונייה בנמל זר את מצהר המטען.
 
את הצעתו מגבה המכס האמריקאי בכך שנדרש למערכותיו זמן רב כדי לעבד את נתוני המצהר וזאת כדי למנוע הברחת נשק להשמדה המונית וחומרי חבלה לארה"ב.
בהצעתו, גורס המכס כי הנתונים אשר יועברו אליו יאפשרו גם זירוז ניכר בהתרת מטענים המגיעים לארה"ב.
ההיגיון העומד מאחורי הצעה זו, לדברי הסוכנות, הוא לאפשר לנציגי המכס האמריקאי הממוקמים בנמלים הזרים, או לרשויות המכס במדינות הזרות המשתפות פעולה עם המכס האמריקאי, לזהות במועד מטענים בעלי סיכון גבוה.
 
בשונה מהעבר שבו דרישת הצגת המצהרים בשידור ישיר לרשות המכס חלה על חברות הספנות בלבד הרי שבהצעה זו, החובה חלה גם על חברות השילוח הבינלאומי, המוגדרות על ידי המכס האמריקאי, כלהלן :
 
Qualified NVOCC (licensed  by the Federal Maritime Commission and in possession of an International Carrier Bond)
 
ההצעה גם מציינת כי למשלח הבינלאומי קיימת חלופה אחרת – להגיש את ההצהרה הדרושה לחברת הספנות אשר תעבירה לרשות המכס.
 
על ההצהרה לכלול את המידע שלהלן :
 
  1. נמל המוצא -FOREIGN PORT OF DEPARTURE  . 
  2. קוד המוביל -  SCAC CODE. 
  3. מספר ההפלגה - VOYAGE NUMBER. 
  4. מועד צפוי להגעה לנמל הראשון בארה"ב – THE DATE OF SCHEDULED ARRIVAL IN THE FIRST U.S. PORT IN CUSTOMS TERITORY 
  5. כמות הטובין הנשלחים – מידע זה חייב להתאים במלואו לשטר המטען הקולקטיבי או הפנימי. THE NUMBER AND QUANTITIES FROM THE CARRIER’S OCEAN BILL OF LADING, EITHER MASTER OR HOUSE, AS APPLICABLE 
  6. הנמל הראשון בו קיבל המוביל לידיו חזקה במטען - THE FIRST PORT OF RECEIPT OF THE CARGO BY THE INWARD FOREIN OCEAN CARRIER. 
  7. תיאור מדויק של הטובין, משקלם ומספר הסגר - A PRECISE DESCRIPTION ( OR HARMONIZED TARIFF SCHEDULE (HTS) NUMBERS UNDER WHICH THE CARGO IS CLASSIFIED ( IF THAT INFORMATION IS RECEIVED FROM THE SHIPPER ) AND WEIGHT OF THE CARGO OR, FOR A SEALED CONTAINER, THE SHIPPER’S DECLARED DESCRIPTION AND WEIGHT OF THE CARGO . GENERIC DESCRIPTION, SPECIFICALLY SUCH AS “FAK” ( FREIGHT ALL KIND ), “GENERAL CARGO” AND “STC” ( SAID TO CONTAIN) ARE NOT ACCEPTABLE. 
  8. שם השוגר וכתובתו. 
  9. שם הנשגר וכתובתו. 
  10. שם האונייה , דגל אשר תחתיו מפליגה האונייה ומספר האונייה. 
  11. שם נמל המקור אשר ממנו יובא המען במקרה ועבר שטעון - THE FOREIGN PORT WHERE THE CARGO IS LADEN ON BOARD 
  12. מידע בדבר מטען המוגדר כמסוכן – קבוצת ותת קבוצת היזק. 
  13. מספר המכולה. 
  14. מספר הסגר – SEAL NUMBER .  
על פי ההצעה אותה הגישה רשות המכס, אי עמידה בדרישות תוביל להטלת קנסות וכן לעיקוב בפריקת המטען מהאונייה .
 
 
תגובות
גופי המסחר השונים באירופה וארה"ב הגיבו מייד בשלילה להצעת המכס האמריקאי בהדגישם כי הנוהל החדש יקשה  על המערכות הלוגיסטיות ויעכב את זרימת המטענים לארה"ב. לדעת חוגים אירופאים הנוהל המוצע יהפוך את הסחר עם ארה"ב לא רק לחסר גמישות אלא גם ובעיקר ל"מסוכן" יותר מנקודת המבט המסחרית. מטענים המובלים על בסיס JUST IN TIME יתעכבו והייה למעשה בלתי אפשרי למסרם במועד. זאת ועוד, הנוהל ישפיע, ללאה ספק, על רמות מלאי ועלול לשנות לחלוטין את נוהלי המכלת מכולות הגרופאז' .
 
בנוסף, מזהירים גופי המסחר כי הנוהל החדש יחייב השקעות עתק בתוכנות תקשורת כדי לוודא חיבור ממוחשב בין כל החוליות הלוגיסטיות המעורבות במשלוח.
 
תגובה חריפה במיוחד הגיע מועצת הספנות העולמית ( WORLD SHIPPING COUNCIL )  אשר הזהירה כי הנוהל יגרום לעיכובים משמעותיים ולעליית תעריפי ההובלה.
המועצה פרסמה מנשר אשר עיקרו קובע , כלהלן :
 
“ THE GOVERNMENT MAY DETERMINE THAT THIS PROPOSAL IS NECESSARY FOR SECURITY PURPOSES, BUT IT SHOULD DO SO ONLY WITH THE UNDERSTANDING THAT IT WILL DELAY COMMERCE SIGNIFICANTLY INCREASE CARRIER AND SHIPPER COSTS, AND REQUIRE TRADE PROCESSES TO CHANGE SIGNIFICANTLY”
 
המועצה מדגישה כי כדי שההצעה תוכל לעבוד, על המכס האמריקאי למצוא דרכים לזיהוי מהיר של מכולות בסיכון גבוה ולעשות זאת לפני מועד סיום הכנת תוכנית הטעינה. עצירת מכולה לבדיקה פיזית או אחרת בשעה שמתבצעת טעינת האונייה היא בלתי אפשרית.
 
המועצה צופה גם קשיים מחשוביים בתהליך. לדברי המועצה המכס שגה בהערכותיו לגבי מספר המניפסטים המוגשים מדי יום. על פי הערכת המכס ישודרו לו כ – 100 מניפסטים ליום אולם המועצה גורסת כי הכמות תהייה בסביבות 250 מניפסטים ליום והשאלה האם יוכל המכס להתגבר על כמות כה גדולה של מידע.
להערכת המועצה, הבעיות אשר תגרמנה כתוצאה מהפעלת המערך המוצע יביאו להסטת מטענים מנמלי ארה"ב לנמלי קנדה בהם קיימת דרישה להעביר את מצהר האונייה 24 – 72 שעות לפני מועד פקידת האונייה.
 
מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל : "אנו ממליצים בחום כי מי מהחברים הנותנים שירותי יצוא לארה"ב יבדקו הנושא, באופן קבוע, מול סוכניהם בארה"ב וזאת כדי להימנע מבעיות עיכוב וכד'".
 
הידיעה התקבלה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.