צים בהודעה דרמטית: תימנע מלפקוד את נמלי ישראל בשל העיצומים

במכתב שהוציא שאול רמון, מנכ"ל אזור אירופה, ישראל והמזרח הקרוב בצים נכתב כי בעקבות התפוקה הנמוכה בנמלים החברה תימנע מפקידה של נמלי ישראל ולא תקבל הזמנות הובלה. גד שפר: אנו חוששים כי כל חברות הספנות ילכו בעקבות צים. צוק: מי שיכול לא להגיע - שלא יבוא


00:00 ,02.09.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

במכתב שהוציא שאול רמון, מנכ"ל אזור אירופה, ישראל והמזרח הקרוב בצים נכתב כי בעקבות התפוקה הנמוכה בנמלים החברה תימנע מפקידה של נמלי ישראל ולא תקבל הזמנות הובלה. גד שפר: אנו חוששים כי כל חברות הספנות ילכו בעקבות צים. צוק: מי שיכול לא להגיע – שלא יבוא
 
שאול רמון, מנכ"ל אזור אירופה, ישראל והמזרח הקרוב בחברת צים, הוציא מכתב ללקוחות החברה בו הוא מודיע כי כתוצאה מהעיצומים הננקטים בנמלי ישראל על ידי עובדי חברות הנמל, אשר בגינם ירדה תפוקת העבודה בהם ב-75%, החברה נאלצת להימנע מלפקוד את נמלי ישראל ולקבל הזמנות הובלה וזאת עד להודעה חדשה.
 
מצים נמסר כי ההודעה האמורה אינה חלה על הזמנה של הובלות מהמזרח הרחוק לנמלי ישראל אשר תבוצע בכפוף לזכות החברה (אשר תיכלל ותצוין על גבי שטרי המטען), לפרוק את הטובין בנמל ים תיכון זמין וחלופי שבו יסתיים המסע הימי (להלן: "הנמל החלופי"). מהחברה נמסר עוד כי מימוש הזכות האמורה יישקל ויעשה באופן פרטני בגין כל הפלגה, בשים לב למצב ולתפוקות בנמלי ישראל בעת הגעת כלי השיט לים התיכון.
 
מהחברה נמסר כי הטובין יועמדו לרשות האוחז בשטרי המטען בנמל החלופי ויימסרו בכפוף לתשלום כל ההוצאות הנוספות (לרבות  THC, אחסנה ודמי השהיית מכולה), ככל שיחולו.
 
החברה מסרה ללקוחותיה כי היא מתנצלת  על אי הנוחות הרבה שנגרמת להם והיא מקווה כי צעדים אלו יתקבלו בהבנה  "שכן החלטות אלו נכפו עלינו כתוצאה מהמצב בנמלים שאינו בשליטתנו".
 
שפר: נזקי עתק למשק הישראלי
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ציין בתגובה להחלטת צים כי "מדובר בהודעה דרמטית שמעולם לא היתה כמותה. אנחנו חוששים שחברות הספנות האחרות ילכו בעקבות צים". שפר הוסיף כי איגוד המשתמשים חושש כי הדבר יגרום לנזקי עתק למשק הישראלי ולהידרדרות במעמדם של נמלי הים בישראל.
 
שפר אמר כי "קשה להבין את אטימות הממשלה שאינה עושה דבר במצב הולך ומדרדר, המעמיד בסכנה את סחר החוץ של ישראל. עצוב לגלות שחלק מהשרים עוסקים בענייני הפיירמריס במפלגתם במקום לעסוק בנושא שימיט אסון על המשק הישראלי". שפר התריע עוד כי הפגיעה בנמלים עתידה להביא להשבתת קווי יצור ופיטורים המוניים במפעלים שאינם יכולים לקבל חומרי גלם ואינם יכולים לייצא. "אם זה המצב עכשיו", תהה שפר, "מה יקרה בעשירי בספטמבר?".
 
צוק: מי שמגיע לכאן הוא מטורף או שיכור
 
בשיחה שערכה מערכת port2port עם נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, ציין הלה כי "מי שיביא לכאן אוניה גדולה עם מטענים הוא מטורף או שיכור". לדברי צוק, חברת צים הגיעה להחלטה אופרטיבית והוא מעריך כי מצב העניינים רק יילך ויחמיר. "מי צריך בכלל לבוא לפה? מי שיכול לא להגיע שלא יבוא, המצב בכי רע וכלום לא יקרה עד שהממשלה תתעשת".
 
צוק הוסיף ואמר כי "אם השביתה בנמלים היא חוקית אזי על הממשלה היה לשבת ולהידבר ולהתקפל – כי זה מה שיקרה בסופו של דבר, ואם השביתה אינה חוקית אזי על הממשלה היה להתייצב ראשונה בבית הדין לעבודה. זו שערורייה שהממשלה שולחת את הלקוחות להתמודד בבית המשפט עם תוצאות ההחלטה שלה".