צוק קורא להסיט מטענים לחיפה ואילת

"המצב בנמל אשדוד בלתי נסבל", אומר נשיא לשכת הספנות הבוקר, לאחר שבימים האחרונים הפחיתו עובדי הנמל את התפוקות. העובדים, אגב, מכחישים שישנם עיצומים. שוקי סגיס: הנמל רואה בחומרה שיבושי עבודה, אך הסטת מטענים היא צעד דרסטי


00:00 ,23.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

"המצב בנמל אשדוד בלתי נסבל", אומר נשיא לשכת הספנות הבוקר, לאחר שבמהלך הימים האחרונים הפחיתו עובדי הנמל את התפוקות. העובדים, אגב, מכחישים שישנם עיצומים כלשהם. שוקי סגיס: הנמל רואה בחומרה שיבושי עבודה, אך הסטת מטענים היא צעד דרסטי
 
למרות הכחשות העובדים או ההסתדרות, במהלך הימים האחרונים הפחיתו עובדי הנמל את התפוקות בטעינת ופריקת אניות המכולה אך בעיקר באניות המטען הקונבנציוליות. לנשיא לשכת הספנות אין כוונה לשבת באפס מעשה והוא יצא בקריאה לסוכני האניה ולציבור היבואנים והיצואנים לבחון מחדש את ההסדרים המסחריים ולבדוק את האפשרות להסיט מטענים לנמלי חיפה ואילת.
 
"זה נמל מסחרי וככזה, המוניטין שלו נבנה לאורך תקופה בה נמדדות רמות תפוקה", מוסיף צוק. "אם העובדים חושבים לעצמם שבכל עת שעולה על פני השטח בעיה כזו או אחרת, ניתן להשבית או לעכב אניות, אז הם חיים בעולם אחר שבו אין לנו ענין להיות. בנמלים האחרים בישראל יש תרבות ארגונית שונה והעובדים שם עובדים אחרת. הגיעו מים עד נפש וזה נמאס".
 
כעסו של צוק אינו מופנה להנהלת הנמל. לדבריו, ההנהלה חתמה על הסכמים עם עובדיה, במסגרת הרפורמה, אך למרות זאת העובדים עושים ככל העולה על רוחם מבלי שיש להנהלה את הכלים המתאימים להתמודד מול צעדי העובדים.
 
צוק יצא במהלך השבוע בקריאה לסוכני האניות ולקהל היצואנים והיבואנים לעשות שיקול מסחרי ולבחון את הסדרים עם נמלי חיפה ואילת. "זו הדרך היחידה להתמודד עם המצב. אפשר להסיט חלק מהמטענים לחיפה באמצעות הסכמים. עובדי נמל אשדוד חייבים להבין את החשיבות של שקט תעשייתי. אני רוצה לראות אותם מעיזים לעשות עיצומים לאחר שהם יקבלו פחות עבודה. כנראה שרק אז הם יבינו".
 
"הנמלים פתוחים למו"מ והמוטו שלהם הוא להרוויח כסף", מוסיף נשיא לשכת הספנות. על השאלה האם קריאתו נפלה על אזניים קשובות השיב צוק, מבלי לפרט יתר על המידה, שישנה תזוזה אצל סוכני אניות ובפרט אצל אלו המפעילים אניות קונוונציוליות שעד כה פקדו את אשדוד.
 
גם גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל, הוציא היום הודעה דחופה לראשי הארגונים ולמנהלי חברות ההובלה הקוראת להם שלא לפקוד את נמל אשדוד עם משאיות החל מהיום בשעה 15:00 אחה"צ. זאת עד להודעה חדשה כל עוד העיצומים נמשכים.

בן הרוש העביר עותקים מהודעתו לשר התחבורה מופז, יו"ר חברת נמל אשדוד איריס שטרק, ומנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס.
 
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד מסר בתגובה:
"התייחסותו של ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות הישראלית לחומרת הבעיה של שיבושי עבודה של עובדים, למרות הסכמי הרפורמה עולים בקנה אחד עם עמדת הנהלת חברת הנמל הרואה בחומרה שיבושים אלה בכלל, ובפרט לאור העובדה שעובדי הנמל התחייבו במסגרת הסכמי הרפורמה לא לנקוט בשיבושים ושביתות. יש לציין שהשיבושים של העובדים לא קיבלו את אישור ההסתדרות והנהלת החברה תנקוט בכל האמצעים על מנת להשיב את העבודה לסדרה בכל מקום בו יינקטו שיבושים‏".
 
סגיס הוסיף: "יחד עם זאת, הנהלת חברת נמל אשדוד אינה מסכימה לדבריו של ראובן צוק שיש להסיט את המטענים לנמלי חיפה ואילת על מנת ל"העניש" את העובדים. הנהלת חברת הנמל רואה בצעד זה פגיעה בחברת הנמל בכללותה כמו גם פגיעה במשק הישראלי ואינה מסכימה שיש לפעול בדרך זו. זהו צעד דרסטי שלא נעשה מעולם בענף הנמלים בישראל ואינו עולה בקנה אחד עם מדיניות ההנהלה לפתרון הנושאים השנויים במחלוקת עם חלק מוועדי העובדים".