פניה ללשכת הספנות להימנע מלחייב את סוכני המכס בגין מכולות מעוכבות

למערכת עיתון "שי לספנות ותעופה" הגיעה היום הידיעה, כי הועברה דרישה בכתב על ידי משרד עו"ד גרוסמן בשם ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ובשם לשכות סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בחיפה ובאזור המרכז אל לשכת הספנות הישראלית, כארגון המייצג את


00:00 ,11.07.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
למערכת עיתון "שי לספנות ותעופה" הגיעה היום הידיעה,  כי הועברה דרישה בכתב על ידי משרד עו'ד גרוסמן בשם ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, ובשם לשכות סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בחיפה ובאזור המרכז אל לשכת הספנות הישראלית, כארגון המייצג את סוכני האניה בישראל.
הדרישה הופנתה אל מר איתן רפפורט, נשיא לשכת הספנות, ומדברת על כך שאלפי מכולות שנמסרו ליבואנים מעוכבות במחסום קרני היות וגורמי ביטחון בישראל אינם מתירים השבתם לישראל.
כתוצאה מכך נגרמים נזקים לספנות, ולפי המכתב שהופנה אל מר איתן רפפורט נעשה ניסיון מצד סוכני האניה לחייב את סוכני המכס בגין הנזק שנגרם עקב עיכובן של המכולות.
עוד נאמר במכתב, כי במספר מקרים סירבו סוכני האניה למסור לסוכן המכס פקודות מסירה חדשות, משום שסוכן המכס אינו מוכן לקבל על עצמו את החיוב בנזקי העיכוב ובדמי ההשהיה של אותן מכולות, וכי על סוכן האניה להימנע מלחייב אותו ולקזז ממנו כספים עבור אותן המכולות המעוקבות כאשר סוכן המכס פועל בעסקאות חדשות עבור אותו יבואן או עבור יבואן אחר, וכן על סוכן האניה להשיב לו כספים שכבר נגבו עקב כך.
במכתב נאמר עוד כי סוכני המכס אינם צד לעסקת ההובלה שבין היבואן והמוביל הימי, וממילא אין כל בסיס להטיל עליהם את האחריות המשפטית לנזק שנגרם עקב העיכוב בהחזרת המכולות שנמסרו ליבואנים.
לטענת סוכני המכס, אין חולק כי עיכוב המכולות מחסום קרני נובע מסיבות שאין לסוכני המכס כל שליטה עליהן, ואין לסוכני המכס כל אפשרות למנוע את העיכוב.
 
תגובת לשכת הספנות
בפניה מטעם מערכת העתון "שי ספנות ותעופה" אל מר איתן רפפורט, נשיא לשכת הספנות הישראלית נמסר בתגובה, כי רק הבוקר נתקבל המכתב בלשכה, וכי תוכנו יילמד ותגובה ארוכה ומנומקת תימסר.
כן מוסיף עוד מר רפפורט כי באופן כללי  התגובה הראשונית היא שכל המכתב מתמקד מסביב קיום החוק, וכי "אנחנו בעד קיום החוק ואם מישהו פועל בניגוד לחוק – יש לטפל בו בהתאם"
כל מקרה הנושא מועבר אל היועץ המשפטי של הלשכה אשר יחווה דעתו.
עוד מוסיף מר רפפורט כי נושא עיכוב המכולות הריקות בשטחי האוטונומיה גורם לנזקים כבדים לספנות ומשבש את עבודת הסוכנים בארץ, המתקשים להעמיד מכולות ללקוחותיהם לצורכי יצוא.
לשכת הספנות כבר פנתה בעבר למשרד התחבורה, הגוף השלטוני שהספנות היא תחת סמכותו, כדי לעזור בפתרון הבעיה, אך עד עתה אין פתרון.הלשכה לא רואה את ההגיון בעיכוב מכולות ריקות בתחום הרשות הפלשתינאית כאשר זרועות הביטחון יודעות להתמודד עם מצבים הרבה יותר קשים של בקורת ביטחונית.