תעשיית שילוח המכולות עומדת בפני שינויים גדולים כאשר Maersk ו-Hapag-Lloyd השיקו אתמול, 1 בפברואר 2025, את שותפות Gemini Cooperation. שותפות חדשה זו שואפת לספק אמינות של 90% בעמידה בלוחות הזמנים תוך שימוש ברשת נמלי האב ומסלולי הפלגות אטרקטיביים.
הרשת החדשה תפעיל כ-340 אניות ותציע 57 שירותים, כולל 29 נתיבי הובלה מרכזיים ו-28 נתיבי הובלה תוך-אזוריים. עם קיבולת כוללת של 3.7 מיליון TEU, הרשת תתמקד בסחר בין המזרח למערב.
רולף האבן יאנסן, מנכ״ל האפאג-לויד: ״השקת הרשת החדשה היא הזדמנות מצוינת לכולנו. עם לוח זמנים ממוקד ואמין נספק בצורה טובה יותר את אחד הצרכים החשובים ביותר של לקוחותינו ונציב סטנדרט איכות חדש בתעשייה״.
תקופת המעבר צפויה להימשך עד סוף מאי, כאשר יוני 2025 הוא החודש המלא הראשון של פעילות רשת ג׳מיני מלאה.
השקת שת״פ ג׳מיני מסמן שינוי משמעותי בנוף של ברית הספנות העולמית, כאשר MSC ומארסק מסיימות את ברית 2M בת העשור שלהן, בזמן שהאפאג לויד עוזבת את THE Alliance כדי להקים את שיתוף הפעולה החדש של Gemini.
עם עזיבתה של Hapag-Lloyd את ״הברית״ חברות הספנות הנותרות: ONE, HMM ויאנג מינג יקימו את ״ברית Premier״. שותפות זו, שאמורה להשיק את פעילותה בחודש פברואר, ממתינה להחלטה של הוועדה הימית הפדרלית של ארה״ב (FMC), ותתרכז בנתיבי הסחר הגדולים של מזרח-מערב בין אסיה, צפון אמריקה ואירופה.
חברת MSC, שהינה חברת הספנות הגדולה ביותר בעולם ומחזיקה בנתח שוק של כ-20%, מתכוונת לפעול באופן עצמאי.
בשל חששות ביטחוניים בים האדום, רשת ג'מיני תנתב ספינות דרך כף התקווה הטובה — החלטה שהוכרזה באוקטובר 2024. המסלולים דרך הים האדום יתחדשו רק כאשר תנאי הביטחון ישתפרו.
בנוף התעשייה החדש הזה, ברית OCEAN - המורכבת מ-CMA CGM, Evergreen, Cosco ו-OOCL - מופיעה כמובילת השוק, בעוד ש-Gemini Cooperation אמורה להפעיל את המספר הקטן ביותר של הפלגות שבועיות מבין הבריתות הגדולות ב-2025.