לטענת האיגוד, אי פרסום הצו המתוקן, למרות שהרפורמה בתעריפים כבר נכנסה לתוקף, יוצר בלבול ופוגע ביעילות היישום. גד שפר: הפזיזות בהנהגת הרפורמה לפני שדברים הובהרו ויושבו, יצרה תהליך בוסרי ושיני כולנו קהות
הרפורמה בתעריפי הנמלים נכנסה לתוקף ב-1 באוקטובר 2010, אולם עד עתה עדיין לא פורסם צו התעריפים המתוקן ובו השינויים שנעשו בתוכנית הרפורמה שפורסמה ב"רשומות", בצו התעריפים שנחתם על ידי שרי האוצר והתחבורה ב-8 באפריל השנה. כך נמסר מאיגוד המשתמשים בהובלה ימית. עוד נמס כי, השינויים שנעשו במתווה הרפורמה אמורים לתקן לפחות חלק מהכשלים בה, אולם העובדה שצו התעריפים המתוקן עדיין לא פורסם, יוצרת בלבול ואי בהירות.
בכנס שיערוך איגוד המשתמשים בהובלה ימית ב- 23 בנובמבר המעמד שר התחבורה, ישראל כץ, יעסקו בנושא הרפורמה בתעריפים.
איגוד המשתמשים בהובלה ימית פנה למשרד התחבורה בבקשה לתקן עיוותים שונים ברפורמה. מנהל אגף התכנון במשרד התחבורה, אבי ירושלמי, נענה לפניית האיגוד בכמה נושאים, ביניהם התנגדותו של האיגוד לכך שיצואן יצטרך לשלם על החלטות של חברות הספנות להעביר מטען לנמל אחר. עד למועד הפרסום, לא התקבלה תגובת משרד התחבורה.
עוד נמסר כי על פי הצו המתוקן, שייחתם על ידי שרי הממשלה, חברת הספנות תשלם עבור ביטול יצוא, אשר מועבר לנמל אחר. עם זאת, לטענת איגוד המשתמשים, מאחר שהדברים טרם עוגנו בצו התעריפים המתוקן, עדיין נותרה העמימות גם בנושא זה.
באיגוד המשתמשים מציינים כי, גם לאחר שהשינויים נעשו, וגם כאשר יפורסם צו התעריפים, עדיין יש ברפורמה כשלים שעלולים לסכן את הייצוא הישראלי ואף לאיים על עתידם של מפעלים שונים במשק.
אחד מהם, לטענת איגוד המשתמשים, הוא מנגנון ה"השבה", ששיעורה הולך ופוחת עם השנים, עד שיתאפס בעוד עשר שנים. מנגנון זה אמור לשפות על נזקים שייגרמו למפעלים בשל הרפורמה. דוגמאות אחדות לנזקים אלה: מפעל המייצא מוצרי פלסטיק במכולות ומשלם כיום אגרות נמל בשיעור של 15 מיליון שקלים, ישלם בעוד עשר שנים 33 מיליון שקלים.
עוד טוענים באיגוד המשתמשים כי, מפעל המייצא מוצרי זכוכית במכולות ומשלם היום כיום שני מיליון שקלים, ישלם מ- 2020 כ-5.2 מיליון שקלים. במטענים כלליים שאינם מובלים במכולות, ההוצאה על אגרות נמל תגדל עד 10% מעלות המטען ותפגע בכדאיות הפעילות העסקית של המפעל. מנגנון השיפוי שהובטח לבעלי המטענים, הניזוקים באופן משמעותי מהרפורמה, ייתן רק פיצוי חלקי להוצאות אלה. כאמור, גם ילך ויצטמצם עד תום תוך מספר שנים. לא ברור עדיין כיצד ייושם.
באיגוד המשתמשים אומרים כי, להערכת לשכת הספנות, גביית הממשלה מהספנות תעלה כבר בשנה הראשונה ליישום הרפורמה, ב-150 מיליון דולר. העלויות הנוספות הללו כבר מוטלות על בעלי המטענים, באמצעות עליית מחירי ההובלה ועליות דרסטיות בשיעור ה-THC- תשלום שנגבה על ידי חברות הספנות על פי החלטה שלהן, ואינו חלק מרפורמת התעריפים.
כמו כן, הם מדגישים כי אלה רק אחדים מכשלי הרפורמה. יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, אומר כי האיגוד תבע בשעתו לדחות את יישום הרפורמה, כדי שזו תוכל להתבצע כהלכה. "הפזיזות בהנהגת הרפורמה לפני שדברים הובהרו ויושבו, יצרה תהליך בוסרי ושיני כולנו קהות. אמנם גופים שונים מנסים לפתור אד-הוק בעיה זו או אחרת, כפי ששמענו על הוראות זמניות בנמל אשדוד או הוראות זמניות של המכס. אנחנו תומכים בצורך ברפורמה ובתיקון העיוותים שהיו בתעריפי הנמלים, אך חייבים למנוע עיוותים חדשים, ולדאוג לבהירות, לשקיפות וליעילות ביישום", אמר שפר.
הרפורמה בתעריפים תהיה רק אחד הנושאים בכנס השנתי. עוד יעלו על הפרק: הפרטת נמלים, מגמות בהובלה הימית בעולם, אפשרות ביטול הפטור הגורף להסדרים כובלים והחלפתו בפטור סוג בסחר הימי הישראלי, ההשקעות בתשתיות הנמלים ושכלול השרשרת הלוגיסטית והלוגיסטיקה כאחת מתעשיות העתיד של ישראל.
איגוד המשתמשים בהובלה ימית: צו התעריפים המתוקן טרם פורסם
לטענת האיגוד, אי פרסום הצו המתוקן, למרות שהרפורמה בתעריפים כבר נכנסה לתוקף, יוצר בלבול ופוגע ביעילות היישום. גד שפר: הפזיזות בהנהגת הרפורמה לפני שדברים הובהרו ויושבו, יצרה תהליך בוסרי ושיני כולנו קהות
00:00 ,03.11.2010
עשוי לעניין אותך
ירושלים: כנס בינלאומי למניעת סחר ביהלומי המריבה
אלאלוף מרחיבה השירות השבועי מ/אל נמלי מערב אפריקה
ברוש: ללא פעולות בנק ישראל, הצמיחה לא הייתה 4% השנה
השר כץ: להקים רשות ממלכתית לאבטחת תעופה
כתב האישום נגד גוטקס לא יבוטל
חברת רוזנפלד נפרדת מיפתח רון-טל