סיטרמן: לא אחתום עד שלא אבין מה מפריע

כך אמר מנכ"ל משרד התחבורה בכנס איגוד המשתמשים בנושא הרפורמה המוצעת בתעריפים הנמליים. בהתייחסו לנושא ההפרטה הוא אמר: אני בעד הקדמת ההפרטה ואנו עובדים על זה. אך סייג דבריו: להפריט מונופול בלי לטפל בכללי המשחק זה בעייתי. ראובן צוק התריע על הרפורמה בתעריפים:


00:00 ,03.12.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

כך אמר מנכ"ל משרד התחבורה בכנס איגוד המשתמשים בנושא הרפורמה המוצעת בתעריפים הנמליים. בהתייחסו לנושא ההפרטה הוא אמר: אני בעד הקדמת ההפרטה ואנו עובדים על זה. אך סייג דבריו: להפריט מונופול בלי לטפל בכללי המשחק זה בעייתי. ראובן צוק התריע על הרפורמה בתעריפים: "להגיד: בואו ונבדוק תוך כדי תנועה, זה מתכון לכישלון"
 
הבוקר התקיים כנס של איגוד המשתמשים בהובלה ימית כשבמרכזו שלושה נושאים מהותיים: הרפורמה בתעריפי הנמלים, ועדת ההיגוי לבחינת המערך התפעולי בנמלים (מוכרת גם כ"ועדת סיטרמן") ובדיון האם קיימות חלופות לנמלי הים התיכון.
 
באופן טבעי עוררו שני הנושאים הראשונים לא מעט תגובות מצד האורחים הרבים ואף חייבו את מנכ"ל משרד התחבורה להתייחס אליהם באופן מעמיק.
 
מנכ"ל משרד התחבורה בחר בפתח דבריו לציין את דוח הבנק העולמי הקרוי Logistics Performance Indexשפורסם בשבועות האחרונים, בו תופסת מדינת ישראל את המקום ה- 33 מתוך 150 המדינות שנסקרו בדוח.
 
"מעניין האם שרשרת האספקה של ישראל עובדת? כן או לא? האם אפשר שהיא תעבור טוב יותר ואם כן מה אפשר לעשות?"
 
לדברי סיטרמן ישנם כיום ארבעה מוקדים ש"אם נטפל בהם היטב נוכל לצאת למרחב": יחסי עבודה, שיטת הפעלת הנמלים (לנדלורד כן או לא), התעריפים וההפרטה. זה תהליך שאמור להיות מסונכרן, הוא אמר.
 
בהתייחסו לרפורמה בתעריפים הרגיע מנכ"ל משרד התחבורה את הנוכחים. הוא אמר: "עד שאני אבין מה מפריע לכם, אני לא אחתום על הרפורמה ולטובת כך יצרנו תהליך של שימוע. צריך מעת לעת לייצר ריוויזיה וזה מה שעושים עם הרפורמה בתעריפים".
 
בהתייחסו לקריאת מנהלי הנמלים לפעול להפרטה באופן מיידי השיב סיטרמן שראשית נשאלת השאלה הכבדה האם את יחסי העבודה מתקנים בהפרטה או קודם פותרים תהליכים? "להפריט מונופול בלי לטפל בכללי המשחק זה בעייתי".
 
סיטרמן ציין שאת ההפרטה עושים מתוך מטרה להביא שחקנים אסטרטגיים. "שחקנים אסטרטגיים פנו אלי. נשאלתי האם בנמל אשדוד יקרה מצב שיעבדו 7 ימים בשבוע? האם אפשר לעבוד בשני הנמלים 24 שעות? אלו שאלות לגיטימיות למשקיע אסטרטגי. האם מערכת התעריפים פתוחה? סגורה? זה לגיטימי לשאול".
 
מנכ"ל משרד התחבורה הוסיף: "אני מודיע לכם: אני בעד הקדמת ההפרטה ואנו עובדים על זה. צריך להכין את זה ולייצר קואליציות באוצר, ברשות החברות, במשרד רוה"מ. אני לא מתעלם מהם ואני מתחיל בזה. אין סיבה לחכות עד 2010 כי כך כתוב ברפורמה".
 
הוא הוסיף: "האם אפשר להציע את ההפעלה כעת לסקטור הפרטי ? האם מחלקת הים של נמל אשדוד או חיפה תתן שירותים לכל הגורמים שיפעלו בשטח הנמל? זה שאלה לגיטימית? האם גוף פרטי יסכים להיות בן ערובה של מחלקת הים בנמל זה או אחר? אני שותף שלכם בהתלבטויות".
 
בהתייחסו לועדת סיטרמן השיב מנכ"ל משרד התחבורה על הטענות השונות שהועלו. לדבריו, אם ועדת סיטרמן יצרה מצב של לחץ על רשות החברות וזה הביא לגיוס 100 עובדים באשדוד – דיינו, או אם הועדה הצליחה לקדם רכישת ציוד – דיינו.
 
סטירמן פנה בסיום דבריו לקהילת המשתמשים וספקי השירותים הלוגיסטים: "כולנו חייבים לפעול יחדיו אחרת לא נקדם תהליכים".
 
גד שפר: החיפזון מהשטן
 
"כמה נדוש אך נכון לציין כמה אנו מאוכזבים מכל הנושא הקרוי הרפורמה בנמלים. שקט בנמלים אין ואיום השביתה רובץ על כולנו שעה שעה. ההחלטה היכן להשקיע 800 מליון דולר מתעכבת. יש למנות יו"ר לשני הנמלים. אין הנמלים יכולים לעבוד בצורה כזו", אמר גד שפר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית.
 
שפר קרא לממשלה לפעול במהירות על מנת להפריט חלק מנמלי חיפה ואשדוד. "התחרות היא לא בינם לבין עצמם אלא מול הנמלים האחרים באגן הים התיכון".
 
על הרפורמה המוצעת בתעריפים אמר שפר: "החיפזון מהשטן. אני מקווה שהנושא ייבחן לעומקו".
 
ראובן צוק למשרד התחבורה: אל תפחידו אותנו
 
"אל תפחידו אותנו", קרא ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, למשרד התחבורה בכל הקשור לרפורמה המוצעת בתעריפים. "אפשר להתחיל בהדרגה ובאופן מדוד. התעריף הנוכחי הוא נוראי אבל הוא קיים 50 שנה. לפני שזורקים אותו, צריך בזהירות ועם פחות יומרה לבחון האם הרפורמה החדשה ראויה. להגיד: בואו ונבדוק תוך כדי תנועה, זה מתכון לכישלון".
 

את הכנס השנתי הנחה ד"ר יורם זבה, יו"ר דירקטוריון חברת UTi לוגיסטיקה ישראל. הארוע אורגן בעזרתה של הגברת מרים אלפרט-צוק.