סוכני המכס והמשלחים קוראים לביטול דמי השהייה למכולות גרופאז' בימי העיצומים בנמלים

מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס ונשיא איגוד לשכות המסחר פנו אל נשיא לשכת הספנות בקריאה לפנות אל סוכני האניות לבטל את דמי השהייה למכולות במהלך התקופה שלאחר השביתה בנמלים;לשכת הספנות בתגובה: דרישתן של חברות הספנות לגיטימית


00:00 ,18.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס ונשיא איגוד לשכות המסחר פנו אל נשיא לשכת הספנות בקריאה לפנות אל סוכני האניות לבטל את דמי השהייה למכולות במהלך התקופה שלאחר השביתה בנמלים;לשכת הספנות בתגובה: דרישתן של חברות הספנות לגיטימית
 
"אני רואה בדרישת סוכני האוניות לתשלום דמי ההשהיה, בתקופה שלאחר השביתה בנמלי הים, כתביעה לא הוגנת תוך ניצול מצוקה של הזולת וטוב היה לו היו שוקלות את עמדתן בשנית. בעלי המטענים ביבוא וביצוא סבלו וסובלים עד היום מנזקי השביתה החמורים, ולכן אין שום הצדקה לחיובים נוספים, שאינם מתבססים על נזק ממשי לבעלי האוניות", כך כתב אתמול אוריאל לין - נשיא איגוד לשכות המסחר, אל נשיא לשכת הספנות מר נחום גנצרסקי.
 
בכך הצטרף לין לפנייתו של מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, מר ברי פינטוב, מאתמול, אל נשיא לשכת הספנות. לין ציין כי הוא מביע את תמיכתו המלאה בפנייתו של פינטוב.
 
בפנייתו של מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס צויין כי במהלך חודשי יולי-אוקטובר 2004 נקטו עובדי הנמלים בכלל ונמל אשדוד בפרט בעיצומים ובכדי להימנע מהפסדים כספיים ניכרים הכריזו חברות הספנות השונות על "גמר מסע" בנמל חיפה. לדבריו, כתוצאה מצעדן החד צדדי של חברות הספנות, המכולות שיועדו לריקון במסופים העורפיים באשדוד, רוקנו במסוף "אוברסיז" בחיפה.
 
לטענתו של פינטוב, הכמות החריגה של המכולות שיועדו להעברה גרמה למספר בעיות. הראשונה, מכולות רבות המתינו בנמל עד להעברה למסוף בגלל מצוקת מובילים, הן בגלל כלל המכולות, שנפרקו בחיפה ונועדו ליבואנים במרכז הארץ והן בגלל הרמדאן שחל במהלך השביתה.
 
בעיה נוספת שנוצרה, לטענת מנכ"ל ארגון הגג, היא שמכולות המתינו ימים ארוכים במסוף "אוברסיז" עד לריקונן בגלל מצוקת מקום במחסן.
 
ולבסוף, ציין פינטוב, מכולות שרוקנו לא הוחזרו למסופים היות ומחד נזקקו ב"אוברסיז" לכל משאית פנויה להעברות מהנמל ומאידך לא ניתן היה לקלוט מכולות ב"נפטון", עקב מצוקת מקום.
 
"כעת, לאחר שוך הסערה, חיובי דמי ההשהיה אותם קיבלו המשלחים, שבתורם שיבבו את החיובים על "אוברסיז" עומדים על עשרות אלפי דולרים. נבקשך לפנות אל סוכני האניה השונים לבטל את דמי ההשהיה, שהרי לא יעלה על הדעת, שסוכני האניה יהנו מכל העולמות. מחד, יחסכו בעלויות תיפעול האוניות באשדוד ומאידך ירוויחו את דמי ההשהיה. שכן, יום אחד של אניה, שנחסך, יקר יותר מסך כל חיובי ההשהיות", סיכם מנכ"ל ארגון הגג.
 
 
גנצרסקי: דרישתן של חברות הספנות לגיטימית
 
נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות , הגיב לדברים וציין כי ללין ופינטוב יש טעות בהבנת המצב. לדבריו, חברות הספנות לא יכלו לעשות שימוש במכולות (מלאות או ריקות) מאחר והן "נתקעו" במחסנים של הלקוחות, מחוץ למסופים הערפיים ומצד שני, חברות הספנות נאלצו לשכור ציוד חדש על מנת לענות על צרכי הלקוחות מישראל ומחו"ל.
 
"רשות הנמלים לא פיצתה את חברות הספנות עבור הפסדים אלו (כמו שעשתה עבור המשתמשים). חברות הספנות אינן מוכנות ואינן יכולות לספוג את עלויות השביתות, כפי שעשו בעבר, כך שדרישתן לגיטימית. לדעתי, על בעלי מטענים, סוכני מכס ומשלחים בינלאומיים להעריך את המאמצים שחברות הספנות עשו לפני, במהלך ולאחר השביתה בכדי לתמוך בסחר החוץ של ישראל ולא לשגר אליהם מכתבי נזיפה שאינם מוצדקים", סיכם גנצרסקי.