נציגי המדינה ועובדי הנמלים יפגשו שוב במוצ"ש בנסיון אחרון להגיע להסכמה

ועדי הנמלים: יש הוראה חד משמעית של יו"ר ההסתדרות לא להיפגש עם נציגי האוצר כל עוד "ההסתה נגד העובדים" נמשכת בכלי התקשורת ; האוצר: ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכספים לדון ביישום הרפורמה בנמלים


00:00 ,11.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
ועדי הנמלים: יש הוראה חד משמעית של יו"ר ההסתדרות לא להיפגש עם נציגי האוצר כל עוד "ההסתה נגד העובדים" נמשכת בכלי התקשורת ; האוצר: ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכספים לדון ביישום הרפורמה בנמלים. במידה ועד אז לא ייושב המשבר תפעל הממשלה להמשך הליך החקיקה וליישום מיידי של הרפורמה

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, קיים היום דיון אינטנסיבי בניסיון נוסף להגיע להסכמה בין נציגי המדינה ועובדי הנמלים. במהלך הדיון, הבוקר, הציע השופט אדלר לצדדים לנסות, באופן בלתי פורמלי, לגשר ביניהם והצדדים ניאותו. בדקות האחרונות הסתיים הדיון ונקבע כי הצדדים ישובו ויפגשו במוצאי שבת הקרובה בלשכתו של נשיא ביה"ד למה שהוגדר על ידי נציגי האוצר כ-"ניסיון של הרגע האחרון ליישב את הסכסוך בנמלים בחסות נשיא בית הדין הארצי לעבודה".

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, ציין כי הדיון התמקד בשאלת מבנה הנכסים. לדבריו, יש הסכמה מסויימת בנושא השינוי המבני שלפיו תוקם חברה ממשלתית עצמאית בכל נמל וסלע המחלוקת כרגע הוא סביב השאלה אילו נכסים יעברו לרשותה של אותה חברת נמל. רון מציין שעמדת האוצר היא כזו שחברת הנמל תקבל את כל הנכסים ה"תפעוליים" הדרושים לצורך הפעלתו של הנמל, כמו למשל מכולות, רציפי מכולות, ציוד ערפי, ואילו שאר הנכסים שיכללו למשל קרקעות יהיו בבעלותה של חברת הנכסים שתוקם. לדבריו, האוצר מתנגד לכך שחברת הנמל תפעל כצד שלישי ושתנהל פעילות כמו בדגון, רציפי הכימיקלים, הפוספטים, אלא זה צריך להיות מנוהל על ידי ה"לנד לורד".

מנגד, העובדים מתנגדים לכך שנכסי הנמלים, שנמצאים כיום בבעלות רשות הנמלים, יועברו לחברת נכסים כך שלחברת הנמל לא יהיו נכסים, קרקעות, מבנים, רציפים ומנופים, וגם לא את הרשות לפתח תשתיות חדשות ולתכנן את עתיד הנמל, מה שיוביל לטענת העובדים לפגיעה באיתנות הפיננסית ובעצמאות של כל נמל.

אלון חסן, מזכיר ועד ציוד מכאני בנמל אשדוד, התייחס למלחמת התעמולה שפתח בה האוצר ביממה האחרונה. לדבריו, האוצר נחוש בדעתו להמשיך בהליכי חקיקה והראיה לכך היא שביום ב' הקרוב תתכנס ועדת הכספים לדון ביישום הרפורמה בנמלים, ולזה מצטרפים הג'ינגלים המתנגנים ברדיו והמודעות שפורסמו בעיתונים הבוקר תחת הכותרת "המונופול בנמלים עולה לנו ביוקר". "אנו לא תולים הרבה תקוות בהמשך הדיונים", אמר אלון חסן והוסיף כי "אין פרטנרים מצד האוצר. האוצר נחוש להמשיך בחקיקה, העובדים מתוסכלים מכל הרעש בתקשורת והשטח לא רגוע".

לדבריו, יש הוראה חד משמעית של יו"ר ההסתדרות לא להיפגש עם נציגי האוצר כל עוד "ההסתה נגד העובדים" נמשכת. לכן, התנאי למפגש במוצאי שבת הוא בהפסקת התעמולה התקשורתית, אמר חסן.

חיים שייב, מחזיק תיק התחבורה בהסתדרות, ציין כי האוצר ניהל מראית עין של מו"מ אך בפועל האוצר מתכוון להמשיך בחקיקה. שייב הוסיף ואמר כי התריע בפני השופט כי בעצם השמעת הג'ינגלים ברדיו, תוך כדי הדיון בלשכתו, הרי שמדובר בזילות בית הדין וזה חייב להיפסק. "אני קורא למשתמשים בנמלים לעצור את הממשלה מלנסות ולהמשיך בחקיקה ולבוא למו"מ בתום לב. אם ביה"ד יבהיר לאוצר כי הדרך לחקיקה חסומה אז גם תהיה פריצת דרך", אמר.

במשרד האוצר מדגישים כי הדיון בלשכת נשיא ביה"ד הארצי מתקיים, על אף שנושאים אלו אינם נתונים כלל למו"מ עם העובדים, וכי העניינים הקשורים לעובדים, קרי תנאי שכרם, זכויותיהם הפנסיוניות והאיתנות הפיננסית של חברות הנמל הובטחו ממילא. "על כן, שביתה בנסיבות אלו הינה שביתה בלתי לגיטימית ובלתי מוצדקת שתגרום לסבל רב ומיותר לציבור, לפגיעה קשה בכלכלה, ושעלולה להביא לסגירתם של מפעלים ולפיטורי עובדים", נמסר.

עוד נמסר כי הממונה על התקציבים, אורי יוגב, זימן לפגישה ביום א' הקרוב את המשתמשים בהובלה ימית. בפגישה תתבצע היערכות לקראת אפשרות של שביתה של הוועדים בנמלים על מנת לתת מענה להמשך פעילות המסחר למדינת ישראל וממנה, ויימסר עדכון לגבי יישום הרפורמה בנמלים. לפגישה זומנו מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, יו"ר ארגון המשמשים בהובלה ימית, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, מנכ"ל צים ויו"ר ארגון הגג של סוכני המכס.

כזכור ביום שני הקרוב תתכנס ועדת הכספים לדון ביישום הרפורמה בנמלים. "במידה ועד אז לא ייושב המשבר תפעל הממשלה להמשך הליך החקיקה וליישום מיידי של הרפורמה", מסר דובר האוצר.

דובר האוצר הוסיף ואמר כי "מטרת החקיקה הנה להביא ליישום השינוי המבני בנמלים ולמעבר ממונופול לתחרות. הקמת חברות נמל מתחרות יגבירו את התפוקות, ויוזילו בסופו של דבר את המחירים במשק. חבל שגם לאחר שהובטחו כל זכויותיהם החליטו ראשי הוועדים לפתוח בעיצומים ולהכשיל את המו"מ בעקבות דרישתם להשתמש כבשלהם בשטחי הנמלים, השייכים למדינה, שאינם שטחי תפעול, לצורך הקמת קניונים והפעלת שטחי מסחר".


התפוקות בנמלי חיפה ואשדוד ירדו ב- 50%

ועדי העובדים בנמלים ציינו כי רמת המוטיבציה של העובדים מאד ירדה ביממה האחרונה כתוצאה מהמתקפה התקשורתית של האוצר. ירידת המוטיבציה הובילה למצב של ירידה בתפוקות בכ- 50% בנמלי אשדוד וחיפה. עמוס רון, מנכ"ל הרשות, הגיב ואמר כי אין מקום, תוך כדי נסיון להגיע לפתרון המחלוקות במשא ומתן, לנקוט בעיצומים ושיבושים כלשהם. רון קרא לעובדים לחזור מיד לעבודה מלאה ותקינה .