"מלחמה נגד מי שינסה למנוע את הרפורמה בנמלים"

שר התחבורה ישראל כץ פתח הבוקר (ד') את כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית: מי שלא מבין את השינוי בתרבות הנמלים, לא יהיה פה. יו"ר האיגוד גד שפר: צריך לדאוג לעובדי הנמלים הקיימים


13:03 ,26.11.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה ישראל כץ פתח הבוקר (ד') את כנס היובל של איגוד המשתמשים בהובלה ימית.

 

לדבריו, "הנושא הימי הוא מרכיב משמעותי בפעילות המשרד. אני זוכר את היעדים שהצבנו, בהמשך ליעדים שממשלות אחרות הציבו בעבר, והאתגר הגדול היה להוביל לשינוי ולהתפתחות בנושא הנמלים בישראל.

 

"אנחנו נמצאים כאן אחרי שיש כבר שתי קבוצות זוכות בהקמת הנמלים החדשים; קבוצה סינית באשדוד ושתי חברות ישראליות בחיפה. זו התשובה לכל מי שהיה לו ספק ומי שחשב שזה לא יקרה. הספינה הזו יצאה לדרכה. במקביל מתנהל גם מכרז ההפעלה. זו מהפכה מאוד גדולה; קודם כל ברמת ההיקף, וגם ברמת השירות והתחרות. תהיה כאן תחרות אמיתית והנמלים הקיימים ישודרגו, על מנת שספינות גדולות יוכלו לעגון. התחרות תהיה הוגנת ומי שירוויח זו מדינת ישראל והמשק הישראלי.

 

"התרבות בנמלים משתנה בקצב קבוע. מי שלא מבין את זה, נשאר מאחור; מי שממש לא מבין, לא יהיה כאן. אנחנו לא נתפשר בדברים הללו. ברמת העובדים וההנהלות והמשתמשים – אני מצפה לשיתוף פעולה. המלחמה היא רק מול מי שינסה למנוע את קיום הרפורמה.

 

לא היה קל לגייס את השותפים בממשלה להחלטה להקים שני נמלים חדשים. חלקם חשבו שאין צורך בנמל אחד חדש, בניגוד לתחזית שגובשה על ידי חברת נמלי ישראל. נכון שיש בכנסת פוליטיקאים שסופרים קולות של בחירות פנימיות יותר מאשר עסוקים בקריאת הדוחות הכלכליים, וכל רגע מישהו קם וצעק  שאין צורך בשני נמלים, אבל הניתוח של חנ"י הראה שיש צורך. ועכשיו, כמו בכל פרויקט, כשהכל קורם עור וגידים ועובד כמו שצריך – כולם חולקים את ההצלחה. התאחדות התעשיינים, למשל, לא רק שלא הצטרפה, אלא גם תקפה מדי פעם את הסגנון, כי הם התרגלו שהם צריכים לשלם פרוטקשיין. עכשיו כולם בעד התחרות. אני לא רוצה לפתוח פה, אבל אפילו שביתה לא היתה. יכולות להיות שביתות, אבל הן תהיינה מיותרות לגמרי, כי הם לא יוכלו לעצור את הרפורמה. היא יצאה לדרך והיא תוצר סופי.

 

"אני התחייבתי שלא אשלם לעובדים שוחד והם לא יקבעו מי יהיה הוועד בנמל החדש. דבר אחד כן הנחיתי - שאם אנחנו טועים בתחזיות, תהיה לעובדים רשת ביטחון; לא רשת בהיקף של 100%, שתגרום להם לשבת רגל על רגל. אנחנו פועלים ולא מחכים לסיכומים. אם העובדים ירצו, אנחנו מוכנים לתת את רשת הביטחון, כי אנחנו בטוחים שאנחנו לא טועים.

 

"כל הדבר הזה לא עולה לאזרחי ישראל שקל אחד. אנחנו ניקח דמי זיכיון שיצטרכו לשלם החברות הבינלאומיות, שישקיעו בתשתיות בנמלים בסדר גודל של 10 מיליארד שקל. אנחנו מוסיפים אלפי מקומות עבודה למשק הישראלי.

 

"קבעתי חד משמעית שהפחתת התעריפים תתבצע במועד. זו רפורמה מושלמת, מתנה שנותנים למדינה. הנמלים הם נכס אסטרטגי של המדינה וכל הרפורמה הזו בקלות יכלה שלא לקרות".

 

אמר יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר: "בשנה שעברה התחילה דרך חדשה, בהחלטת הממשלה על הקמת שני הנמלים החדשים. זוהי הדרך הנכונה. אני מקווה שימשיכו בדרך הזו, ושידאגו גם לנמלים הקיימים וירגיעו בכך את חששות העובדים".

 

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין תקף את בתי הדין לעבודה, המאפשרים לעובדי הנמלים להפקיע את הנמלים, שהם נכסי הציבור, ולנהוג בהם כרצונם. לדבריו, עובדי הנמלים השתלטו עליהם בחסות התמיכה המופרזת של ההסתדרות והתנהלות  כושלת של שרי תחבורה לדורותיהם.

 

לין: "היום, עם המכרזים על הנמלים החדשים, אנחנו לכאורה בדרך הנכונה, אבל בתי הדין לעבודה מפריעים לתהליך. הם נכשלים בהבנת המטרייה, הן המשפטית והן של הדינמיקה בשטח, ומאפשרים לעובדים למנוע הקמת חברות מתחרות. אין דבר כזה בעולם".

 

במסגרת מושב על תובלה ימית תחת אש שנערך בכנס שיבח נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה את תפקודו של נמל אשדוד במסגרת מבצע "צוק איתן".

 

מנכ"ל נמל אשדוד בפועל יצחק בלומנטל אמר שפעילות הנמל במבצע גדלה בלמעלה מאחוז (1.1%) ביחס לחודשים קודמים. "מנופאי שרואה טיל מעל הראש - אין לו מקום מסתור והוא ממשיך לעבוד", אמר.

 

הוא הוסיף, שעובדי הנמל אשדוד פעלו מתוך הכרה בעובדה כי להפסקת עבודה תחת אש יהיו השלכות כלכליות על מדינת ישראל, ושהנמל עשה מאמץ לאפשר לכל אונייה להיכנס לנמל, כולל אוניות שהובילו מטען של חומרים מסוכנים, כשכל גורמי הרגולציה התגייסו לסייע בלוחות זמנים מיידיים.

 

בלומנטל אמר עוד, שבכל תקופת המבצע פתח הנמל חדר מצב, במשותף עם  פיקוד העורף, רספ"ן וכוחות ההצלה, שנערכו לכל תרחיש.

 

עוד אמר, כי חברת הנמל הניפה דגל ישראל ענק, אותו ראו לוחמי סטי"ל של חיל הים בדרכם לפעילות מבצעית בעזה. בתום המבצע פנו הלוחמים וביקשו מהנמל את הדגל, בכדי להניפו על הסטי"ל ולהיכנס איתו לבסיס.