לשכת הספנות: ד״ר יורם זבה נבחר לנשיא לקדנציה נוספת

״לצערנו, המחסור בכוח האדם בנמלים, ומספר הידיים המוקצה למשמרת ממשיכים לפגוע ברמת השירות״, אמר ד״ר זבה במהלך האסיפה הכללית השנתית. התריע: ״הספנות הישראלית נעלמת. מתוך אלפי קצינים של הצי הסוחר, נותרנו עם קצת יותר ממאה״


13:31 ,06.05.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

אתמול התקיימה האסיפה השנתית הכללית של לשכת הספנות הישראלית, ובמהלכה נבחר ד״ר יורם זבה לתפקיד נשיא הלשכה פה אחד זו פעם רביעית ברציפות. עם סיום הליך הבחירה העביר ד״ר זבה סקירה מיוחדת על מצב הספנות בארץ ובעולם במפגש שהתקיים בחדר הישיבות של חברת הספנות צים.

 

״לממשלה ולהסתדרות יש חלק נכבד במצבם הקשה של הנמלים, היא אינה יכולה להתנער מחלקה במצב הקיים״, ציין ד״ר זבה. ״כל מי שעיניו בראשו רואה היטב את מה שקורה סביב שינוע סחר החוץ של מדינת ישראל. המו״מ על הרפורמה מתנהל כבר כמעט 6 שנים ונראה שהנושא לא מקבל את הטיפול הראוי. אפילו בית הדין הארצי לעבודה דחה לבקשת הצדדים את המשך הדיונים בחודש וחצי. הדחייה הזו אינה מסייעת במאום. כל הבעיות נותרו כשהיו. לעומת נמל חיפה, שעומד בפני סיום הסכם, נמל אשדוד עדיין נמצא בעיצומם של דרישות שהממשלה מסרבת לקבלן.

 

״איני נוקט עמדה במו״מ, אולם הגענו למצב בלתי נסבל בעליל. חברות הספנות, היבואנים, היצואנים, המשלחים, חברות התובלה היבשתית וכל העוסקים בסחר החוץ סובלים מאוד. אניות מטופלות בעצלתיים, אין פינוי של מכולות ריקות. במספר פעמים הושארו מטעני יצוא ברציפים והאניות הפליגו בלעדיהם. אנו חושבים שאין הצדקה לאי גיוס עובדים תקופה כה ארוכה. באשדוד עניין זה גובל במחדל שהולך ומתרחב לקראת פתיחת הפעילות רק עוד שנתיים.

 

״לאחרונה בא לידי ביטוי מצב המנופים באשדוד שיש לעשות הכל על מנת להביאו למצב תפעולי יעיל ומלא. מדובר בקלקולים טכניים ובהסתייגות של המשרד להגנת הסביבה מהחופנים שלדעתם ׳לא מתאימים׳ לפריקת גרעינים.

 

״יש לציין בכנות שהמצב בחיפה אינו דומה למצב באשדוד. חיפה עושה בחריצות וככל יכולתה לעמוד בלחץ אניות המכולה המוסטות מאשדוד אליה והגורמות לקשיים רציניים גם שם. נמל חיפה משנע רק כמות קטנה יחסית של צובר ומסירה ישירה ואנו מקווים שכמות זו תגדל. כיאה לנמל מרכזי במדינת ישראל. נקודת אור היא נמל מספנות ישראל הקטן ש׳טורף׳ ביעילות אניות מטען כללי וצובר.

 

״לפי המדדים שהנמלים מעבירים אל רשות הנמלים, חוסר היעילות מדרדר משנה לשנה. ההיענות לביקוש באשדוד הגיעה בשנת 2017 לשיעור של 53% ובשנת 2018 ל-46% בלבד. דהיינו, יותר מחצי מהביקושים אינם זוכים למענה. זה לא אנחנו אומרים - זה הנמלים.

 

״הנמלים מתגאים כיצד הם מעבירים בסוף השנה צ׳ק שמן של הכנסות. את הכסף הזה אנו, הלקוחות, משלמים לנמלים. בעבור אחסנת סחורות המעוכבות בנמלים, בעבור משאיות הממתינות לתורן ובעבור אניות הממתינות מחוץ לנמל. כלומר, הנמל גובה מלקוחותיו יותר כסף עבור מחדליו. הזוי.

 

״מצב הספנות אינו מפסיק להידרדר. על הקונספט שאנו מכירים בשם גלובליזציה, מאיים סכסוך קשה בין ארה״ב לסין המתקוטטות על מכסים. הביקושים לסחורות בסין ובאירופה יורדים ושתי היבשות נחלשות. דמי ההובלה שהם שבריר מערך ההובלה, אינם גדלים בעת שהדלק וחכירת אניות מתייקרים.

 

״אחת הדרישות החיוניות עבור שמירה על איכות החיים בעולם, היא הקטנת חלקה של הגופרית בדלק משיעור של 3.5% לשיעור של חצי אחוז וליד נמלים מסוימים, ונמלי ישראל בתוכם, יהיה צורך בהפחתת הגופרית לשיעור של עשירית האחוז. צפויות כאן הוצאות עתק. חברת צים הנמצאת במקום ה-12 בעולם, תצטרך להוציא בשנה הוצאה נוספת עקב התייקרות הדלק, בשיעור של 300 מיליון שקל. חברת מארסק, שהיא הגדולה ביותר בעולם, תידרש להוצאה שנתית של 2 מיליארד דולר מסיבה זו בלבד.

 

״הספנות הישראלית נעלמת. מתוך אלפי קצינים של הצי הסוחר, נותרנו עם קצת יותר ממאה. קצינים. אני כבר לא מדבר על מספר האניות. זהו מחדל אסטרטגי. 90% ממדינות הספנות בעולם, דואגות לקיומו של חוק ״מס תפוסה״. מס שמשולם עבור יחידות הנפח הנמצאות בתפעול של חברות ספנות במקום מס חברות.

 

אבל יש קרן אור. לשמחתנו, הצלחנו להסביר זאת למי שצריך בכנסת: הלוביסט של הספנות ח״כ מיקי זוהר כבר דאג להעביר את החוק במסגרת קריאה ראשונה. אנו מצפים שהחוק יעלה בוועדת הכספים, יעבור קריאה שנייה ושלישית ויעבור לחוק. מדינת ישראל חייבת להישאר עם גרעין שליטה מכובד בענף הספנות״.

 

במקביל לבחירה בזבה, האסיפה בחרה מחדש בוועד לשכת הספנות, בו חל שינוי בהשתייכותם של שני חברים: יוסי להיס מחברת מארסק במקום טלי ברמר ושי קרני מקונמרט במקום משה קורקוס מקבוצת יוניקו. ולצדם חברי הוועד הוותיקים: ניר אבני מצים, יוני איזקוב מקוראל שירותי ים, יורם הופמן מחברת א.מ.א, רלי נורמנד מחברת קמור, זאב לייבוביץ׳ מאלאלוף, סמי ניאגו מכרמל ספנות, עדני סימקין מחברת MSC, דוד קסטל מסוכנות ימית ישראלית סקנדינבית וגל תורן מחברות לוסי בורכרד וקראון שיפינג.