להקביל את צו התעריפים לחו"ל

לדברי יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר, יש לשנות את העיוות שיצרה הרפורמה בנוסחת תשלום דמי הניטול למטען כללי שאינו מובל במכולות


00:00 ,20.01.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

איגוד המשתמשים בהובלה ימית תומך בעיקרון לפיו הכללים לגבי תשלום אגרת הנמל עבור הפעולות שהוא מבצע במטען כללי (דמי ניטול) יהיו דומים בישראל למקובל בעולם.

כך עולה ממכתב ששלח לאחרונה יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית ד"ר גד שפר לשרי האוצר והתחבורה.

כבת שפר: "כאשר התקבלה הרפורמה בתעריפי הנמלים, נקבע כי נוסחת דמי הניטול (התשלום לנמל על שירותיו) למטען כללי שאינו מובל במכולות תחל משנת 2014, כשבעל המטען ישלם 100 אחוז מדמי הניטול בתהליך הדרגתי מ-40 אחוז בשנת 2010 (בשנת 2013 הוא משלם 85 אחוז).

"נוסחה זו אינה עולה בקנה אחד עם הראייה המקובלת והשכיחה בעולם, לפיה מתייחסים לכלל הוצאות הפריקה בנמל כחלק אינטגרלי מעלויות ההובלה הימית. החריגה של המצב בישראל מכללים אלו יוצרת סיבוך מיותר וגורמת לאי הבנות ולוויכוחים עם ספקי הסחורות בחו"ל ועם חברות הספנות ומקשה על תמחור השוואתי.

"נראה שגישה זו מקובלת עליכם היום, שכן בהצעת הטיוטה האחרונה של התיקון לצו הציע משרד התחבורה כי דמי הניטול, הן על מסירה ישירות מהאנייה למשאית בעל המטען (או להיפך ביצוא) והן על מסירה עקיפה – מהאנייה למחסן הנמל ומשם למשאית בעל המטען בארץ – ישולמו תמיד על ידי הספנות. קרי: בעל האנייה, או נציגו.

"הצעה זו, המשיך שפר, "אינה פותרת בעיה אחת: תוספת תשלום במקרה של מסירה עקיפה (כשבעל המטען אינו שולח משאיות לפריקה ישירה של מטענו מהאנייה והמטען נפרק לאחסנה בנמל). לא מקובל בעולם שתוספת זו תשולם על ידי בעל האנייה".

הסיבות לפיהן תומך איגוד המשתמשים בהובלה ימית בהקבלת תשלום אגרת הנמל עבור דמי ניטול בישראל לעולם, הן: העובדה שכללים שונים יוצרים אי הבנות עם הספקים של בעלי המטען בחו"ל ועם חברות הספנות ומקשות על תמחור השוואתי; וכללים שונים, שיוצרים קושי במציאת אניות מטען כללי, דבר שעלול לגרום לעיכוב יקר של אנייה.

אי לכך, מציע איגוד המשתמשים שחלוקת תשלום דמי הניטול תהיה במנגנון פשוט ליישום: במסירה ישירה – 100% מדמי הניטול ישולמו על ידי הספנות; במסירה עקיפה – 100% מדמי הניטול ישולמו על ידי בעל המטען. במכתב מצוין, שאם שילם בעל המטען לחברת הספנות מראש עבור דמי ניטול במסירה ישירה, הוא יקבל ממנה החזר.

שפר מציין עוד, שלאחרונה הועלו הצעות שאינן פותרות את הבעיות: לשכת הספנות הציעה כי בשונה מהמקובל בעולם, בישראל תישמר "חלוקה בעייתית", כהגדרתו, של תשלום 60% מדמי הניטול על ידי הספנות ו-40% על ידי בעל המטען במסירה ישירה; תשלום של 60% מדמי הניטול על ידי הספנות ו-40% על ידי בעל המטען במסירה עקיפה, כשרק בעלי המטענים ישלמו את תוספת המסירה העקיפה.

לדבריו, לשכת המסחר תל אביב והתאחדות התעשיינים הצהירו על התנגדותם בתוקף לכל שינוי בצו התעריפים המקורי והחתום.

עוד מציין שפר, שהרפורמה בתעריפי הנמלים גרמה לעיוותים, שייקרו את ההובלה הימית, בעיקר במטען הכללי, בשיעור ניכר, עד כדי איום על רווחיות הסחר עם חו"ל בעסקים מסויימים, וכי אין טעם להוסיף ולהקשות על בעלי המטענים בנוסחאות שיקשו עליהם עוד יותר את התנהלות עסקיהם.