כנס איגוד המשתמשים: בעד הפרטה - אבל לא חד צדדית

המשנה למנהל רשות החברות הממשלתיות הבהיר שהוא מתנגד להליך של הפרטה חד צדדית, למרות "שברמה הטכנית ניתן". נשיא לשכת הספנות ציין שבתנאים הנוכחיים לא ניתן ללכת להפרטה: "עדיף להגביר התחרות כך שחברות הנמל הקיימות יקבלו עודף תשתיות". מנכ"ל חנ"י קרא לפיתוח מוגבר ב


00:00 ,22.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

כנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית, שנערך הבוקר בת"א, סיפק, בין השאר, גם תמונת מצב עדכנית בכל הנוגע להפרטת נמלי ישראל. במושב מיוחד שנערך בנושא, ציין מאיר שמרה, משנה למנהל רשות החברות הממשלתיות ומנהל יחידת ההפרטה, ש"ברמה הטכנית" ניתן להיכנס להליך של הנפקה חד צדדית, אך הוא לא ממליץ על צעד זה.

"העובדים מתנגדים ואם נלך חד צדדית והמשתמשים יצאו ניזוקים", אמר. שמרה הוסיף וציין כי למד את יחסי העבודה בנמלים, ולכן צריך להתקדם "עקב בצד אגודל" ולא להאיץ את ההפרטה.

לשמרה היתה ביקורת נוקבת על ההסתדרות: "ראינו כבר ברפורמה מ- 2005 שההסתדרות, שהיתה צריכה לעמוד מאחורי מערכת ההסכמים שהיו צריכים להוביל להפרטה, לא עמדה מאחריהם ולכן גם צעדי ההמשך לא בוצעו". לדבריו, בנמל אשדוד, העובדים היו על סף הסכמה להליך הפרטה, אך חזרו בהם מהחלטתם.

ולסיכום ציין שמרה כי "ברפורמת 2005, שילמו הרבה וקיבלו מעט".

ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות ציין כי הוא תומך בהפרטת הנמלים, אולם בתנאים הנוכחיים אסור לצאת למהלך של הפרטה. "עדיף להגביר התחרות בין הנמלים ע"י כך שחברות הנמל הקיימות יקבלו עודף תשתיות", הבהיר צוק.

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, לקח אף הוא חלק מרכזי במושב זה. ברימן עדכן את הנוכחים כי הוא צופה, עפ"י רמת השירות הנוכחית בנמלים, אניות יאלצו להתמודד בשנת 2016-2017 עם 16-18 שעות המתנה בממוצע לאניה. ולכן, טען ברימן, במידה ולא יגיעו לפיתוח והפרטה של הנמלים, יגרם נזק אדיר.

ברימן מתח ביקורת על התליכים שמתנהלים, לדבריו "בעצלתיים". כך למשל, ציין ברימן, ב- 1 באוגוסט אושרה העמקת תעלת הכניסה לנמל חיפה, אך טרם יצא אישור רשמי.