נמל חיפה ציין את חג הפסח בהרמת כוסית בפני מאות מוזמנים

דן תיכון, בטקס הרמת הכוסית, שיבח את התנהלותם של עובדי הנמלים בעת ניהול המו"מ מול האוצר ואמר: "הם נלחמים, אבל חוזרים לעבודה ומראים לכולם כי הם אחראים. הם יודעים להיאבק אבל יודעים גם לספק את התפוקות"


00:00 ,30.03.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
דן תיכון, בטקס הרמת הכוסית, שיבח את התנהלותם של עובדי הנמלים בעת ניהול המו"מ מול האוצר ואמר: "הם נלחמים, אבל חוזרים לעבודה ומראים לכולם כי הם אחראים. הם יודעים להיאבק אבל יודעים גם לספק את התפוקות".

טקס הרמת כוסית לקראת חג הפסח התקיים הבוקר בנמל חיפה בנוכחות מאות מלקוחות הנמל, העובדים, אנשי רשות הנמלים ומוזמנים. בין האורחים ניתן לציין את נוכחותם של סגן ראש העיר מר צביקה דהרי, דן תיכון יו"ר מועצת רשות הנמלים ועמוס רון מנכ"ל הרשות, מנכ"ל חברת צים ד"ר יורם זבה ובכירים מהנהלת החברה, יו"ר מועצת המובילים גבי בן הרוש, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית איל מלמוד והמנכ"ל דב מרום, נשיא לשכת הספנות נחום גנצרסקי, הרב הראשי של חיפה ונכבדים נוספים.

סגן ראש העיר, מר צביקה דהרי, פתח את שורת הנאומים, בירך את הנוכחים ושיבח את שיתוף הפעולה שיש לעיריה עם הנהלת הנמל שתוביל לפיתוח פרוייקטים בעיר.

לאחריו נשא גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים דברים. הוא פתח דבריו והזכיר לנוכחים את הרמת הכוסית מהשנה הקודמת, שהעיב עליה משבר שהתנהל בין עובדי הנמלים והאוצר. בן הרוש הזכיר את המאבק שהוא מנהל כנגד הצבת המשקף מחוץ לשטח התפעולי של הנמל. בן הרוש הודה לראשי הוועדים בנמל על כי גילו אחריות ובגרות בכל ההתנהלות שלהם אל מול האוצר. "שתהיה שנה בלי שביתות", איחל לנוכחים.

נשיא לשכת הספנות, נחום גנצרסקי, נשא דברי תנחומים למשפחות ההרוגים מקרב עובדי נמל אשדוד שנרצחו בפיגוע ואיחל החלמה מהירה לפצועים. "אנו עומדים בפני שינויים מרחיקים בנמלי ישראל ואנו מקווים שהם יעברו בשקט. עם קצת רצון אפשר לעשות את זה בשקט ושתהיה שנה טובה בלי שביתות".

איל מלמוד, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ציין שחבל מאד שהאירוע הטרגי של הפיגוע בנמל אשדוד הכניס שפיות למאבק המתנהל בין האוצר ועובדי הנמלים. לדבריו, כנראה שבלי הריטואל של השביתה, לא יתאפשר לצדדים לרדת מהעץ הגבוה שעליו הם טיפסו וחבל שהמשתמשים הם אלו שישלמו. "המשק עושה כעת תפנית חיובית וקל מאד לקלקל את זה".

ג'וזיין רוזנבאום, סמנכ"ל בכתר פלסטיק שהיא הלקוח הגדול ביותר בנמל חיפה, בירכה את הנוכחים. לדבריה, זו השנה השנייה ברציפות שהיקף הפעילות של כתר, בנמל חיפה, עולה . לדבירה, בשנת 2002 שונעו כ- 16,000 מכולות מישראל, ב- 2003 זה היה כבר 21,000 וב- 2004 צפויים להגיע ל- 26,000 מכולות, וזאת במידה והנמלים יעבדו ללא שום שביתה. "אפשר לסגור דברים גם בלי לסגור את השערים, בלי לצאת לעתונות ומבלי להריץ קמפיינים בתקשורת. יש הרבה מה ללמוד ממפעלים כמו כתר פלסטיק, שגם שם עברנו תהליך של הפרטה". לדבריה, ניתן רק ללמוד מנסיונם בנושא זה.

דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, ביקש מהנוכחים לעמוד לדקת דומייה לזכר נרצחי הפיגוע באשדוד. פרץ ציין את ההישגים התפעוליים של עובדי הנמל, שעובדים בכל עת ובכל מזג אוויר למען הנמל. בהקשר למחלוקות עם האוצר, פנה פרץ בקריאה נרגשת לנוכחים. לדבריו, רק אתמול האוצר ביקש הקצבה של 3 מליון ₪ לפעולות הסברה על השינויים המבניים וזה מתווסף למאבק התקשורתי שניהל האוצר כנגד עובדי הנמלים. "כל שאנו מבקשים זה ביטחון תעסוקתי, איתנות פיננסית וכל הנכסים בידי חברת הנמל. אם הדברים יתממשו הרי שאני מבטיח שהשירות שאנו מעניקים ללקוחות רק ילך וישתפר".

עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, ציין שהמשק הישראלי נמצא לקראת אחד הרפורמות המקיפות מאז ומתמיד - היא הרפורמה בנמלים ומהלך כזה מעורר, באופן טבעי, מחלוקות. "את התהליך כולו צריך ורצוי שייעשה בהסכמה עם העובדים. גם אם זה יושלם בחקיקה, הרי שזה צריך להתבסס על הסכמות והבנות שהיו עם העובדים. אי אפשר יותר להמשיך ולנהל את המערכת במצב כזה של חוסר ודאות". רון הביע משאלתו כי כבר בקיץ יתממשו שלושה ארועים מרכזיים: מסירת המפתחות לניהול עצמאי של נמלי חיפה ואשדוד, הנחת אבן הפינה להקמת נמל הכרמל, וכניסת האניה הראשונה לפקידת רציף המכולות בנמל היובל. לדבריו, המשמעות היא שעד 2007 נמלי ישראל יכפילו את היכולת שלהם לטפל במטענים ובמכולות, עם אפשרות להכניס לראשונה אניות מסוג Super Post Panamax הן מבחינת השוקע, גודל המנופים, רדיוס הסיבוב וכו'. רון ציין גם את הכנסת פרוייקטים מתקדמים לניהול מסופי המכולות (מערכת ה- TOS), ואת פרוייקט השער החדש, שייכנסו בשני הנמלים בתקופה הקרובה.

לאחריו נשא דברים מנהל נמל חיפה, מנדי זלצמן, ששיבח את עובדי נמל אשדוד ואת הנהלת הנמל על התנהלותם ותעצומות הנפש שעברו עליהם בכל נושא הטיפול בפיגוע, ואיחל איחולי החלמה לפצועים. הוא שיבח את עובדי נמל חיפה שבזכותם רמת התפוקות של הנמל היא גבוהה מאד, והראייה היא שבאחת המשמרות הושג שיא תפעולי של 324 מכולות כך שבשעה טיפלו ב- 40 מכולות. לדבריו, תפוקות גבוהות כאלה הובילו לכך שבשנת 2003 נמל חיפה טיפל בלמעלה ממליון מכולות 20 רגל.

דן תיכון, יו"ר מועצת רשות הנמלים, ציין כי השבועיים האחרונים היו קשים מאד מאחר והפיגוע פגע במשפחה אחת – משפחת עובדי הנמלים. תיכון סיפר לנוכחים על ביקורים שערך בעבר בנמל חיפה, שם ניתן היה להרגיש את התנועה התוססת, החיובית, בנמל חיפה. בהקשר לנמל היובל, ציין תיכון כי זהו פרוייקט שהמדינה צריכה להתגאות בו. תיכון הודה לעובדי הנמלים ואמר כי הם "נלחמים, אבל חוזרים לעבודה ומראים לכולם כי הם אחראים. הם יודעים להיאבק אבל יודעים גם לספק את התפוקות".