נמל אשדוד: לשכת הספנות מתריעה מפני המשך העיצומים וקוראת לחתום על טיוטת ההסכם

לאור יחסי העבודה העכורים והעיצומים התכופים בנמל אשדוד מבקשים ראובן צוק וצבי פלדה לאשר את טיוטת ההסכם שהושג לאחרונה ואשר יביא לרגיעה בסכסוכים בנמל. גד שפר מתריע אף הוא על המצב החמור בנמל אשדוד. נמל אשדוד בתגובה: ביקשנו לזמן פגישה דחופה עם רשות החברות


00:00 ,28.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

לאור יחסי העבודה העכורים והעיצומים התכופים בנמל אשדוד מבקשים ראובן צוק וצבי פלדה לאשר את טיוטת ההסכם שהושג לאחרונה ואשר יביא לרגיעה בסכסוכים בנמל. גד שפר מתריע אף הוא על המצב החמור בנמל אשדוד. נמל אשדוד בתגובה: ביקשנו לזמן פגישה דחופה עם רשות החברות
 
כידוע, בחודשים האחרונים נמל אשדוד סובל מבעיות ביחסי עבודה, דבר אשר הוביל לפגיעה בהפעלת הנמל ובשירות התעשייה, המסחר והספנות במדינת ישראל, ולאור כך התבקשו נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, ויו"ר ועדת התובלה של התאחדות התעשיינים, צבי פלדה, התבקשו לשמש כמשקיפים בסכסוך בין ההנהלה לבין הוועדים, וגיבשו טיוטת הסכם אשר תתרום לפי דעתם להגדלת התפוקות בנמל אשדוד, לניצול נכון בכוח אדם, לשיפור השירות ללקוחות, למניעת היטלי צפיפות, לקיצור השהות של האוניות בנמל אשדוד ולהקטנת זמן ההמתנה בין היתר.   
 
פלדה וצוק דורשים מאייל גבאי, מנהל רשות החברות הממשלתיות, ומאלי כהן, הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, לאשר את טיוטת ההסכם שהושג לאחרונה בנמל אשדוד - הסכם שהביא לרגיעה בסכסוכים בנמל.
 
פלדה וצוק מתריעים כי אם ההסכם לא יאושר ללא בדיקה מקצועית יחד איתם יהיו לכך השלכות חמורות וגבאי וכהן יישאו באחריות בתוצאה, שמשמעותה החזרת נמל אשדוד לתפוקות נמוכות ולשיבושים תפעוליים, עד כדי שביתה שעלותה למשק נאמדת במיליוני שקלים ליום.
 
במכתב, שהעתקים ממנו נשלחו לשר האוצר, שר התחבורה ואחרים, מציינים פלדה וצוק כי הם נתבקשו על ידי  הנהלת נמל אשדוד וההסתדרות להשתתף כמשקיפים בדיוני המשא ומתן שהתקיימו בין הנהלת נמל אשדוד לבין הוועדים, זאת כנציגי המשתמשים.
 
פלדה וצוק מציינים במכתב כי המשא ומתן לפתרון הסכסוך בנמל אשדוד התנהל על שלושה מרכיבים - אי פריצה של הסכמי העבודה בשנים 2001 - 2005 (בתחום השכר); פיצוי לעובדים בשל הורדות שכר בניגוד להסכמים ופרמיות שכר, באם יינתנו, יהיו בתמורה לתפוקה מדודה או חסכון מוכח בכוח אדם.
 
פלדה וצוק מדגישים כי טיוטת ההסכם כפי שגובשה אכן מבוססת על שלושת המרכיבים הללו. ולפי דעתם, תתרום להגדלת התפוקות בנמל אשדוד, לניצול נכון בכוח אדם, לתרומה מהותית לרווחיות הנמל, לשיפור השירות ללקוחות, למניעת היטלי צפיפות, לקיצור השהות של האוניות בנמל אשדוד ולהקטנת זמן ההמתנה.
 
במכתב מציינים עוד השניים, כי טיוטת ההסכם אושרה על ידי מועצת המנהלים של נמל אשדוד וכי טיוטות נוספות, הנמצאות בשלב גיבוש עם מגזרים נוספים, מבוססות על עקרון כלכלי בסיסי והוא פרמיות שכר ניתנות עבור תפוקה מדודה ותועלת מוכחת בכוח אדם מצד אחד ושקט תעשייתי מצד שני.
 
גד שפר פנה לסיטרמן והתריע
 
יש לציין כי בהקשר זה פנה אתמול איגוד המשתמשים בהובלה ימית אל מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, והתריע על העיצומים החריפים הננקטים על ידי עובדי נמל אשדוד. גד שפר, יו"ר האיגוד, הביא לדוגמה את המצב בנמל ביום חמישי, ה-22 בפברואר 2007:
 
ברציף 1 – מתוך 10 מנופים רק 3 עבדו, כ-300 מ"ר פנויים. ברציף 3 – מתוך 7 מנופים רק 3 עבדו, כ-200 מ"ר פנויים. ברציף 5 – מתוך 6 מנופים רק אחד עבד, כ-400 מ"ר פנויים. בהמתנה על עוגן 10 אניות מטען כללי וצובר. זמן ההמתנה הממוצע 5-4 ימים.
 
שפר טוען כי "מצב קשה זה אינו סביר ואינו מקובל עלינו. הוא יגרום להיטלי צפיפות בנמל אשדוד, אחרי שהפחתנו את ההיטל ל-0, וכן להכרזות תום מסע בנמל חיפה או בנמלים בחו"ל".
 
מחברת נמל אשדוד נמסר כי "בעקבות סכסוך העבודה שהוכרז בנמל אשדוד, נכנסנו לדיונים עם ועדי התפעול בנמל עפ"י הנחיית מנכ"ל משרד התחבורה, מר גדעון סיטרמן, על מנת למצוא פתרון הולם, אשר יפתור את סכסוך העבודה בנמל.
 
"דיונים אלה הניבו טיוטת הסכם המקובלת על הנהלת הנמל ועל הוועדים האמורים ועל כן הובאה לאישור הדירקטוריון של החברה, שהחליט לאשר את טיוטת ההסכם.
 
"יש לציין כי עד כה כל ההסכמים שנחתמו עם העובדים הובאו לאישור רשות החברות כנדרש בחוק וזאת לאחר שטיוטת ההסכם אושרה על ידי הדירקטוריון. נוהל זה התקיים גם לגבי ההסכם המדובר. במידה וחל שינוי בנוהל זה הנהלת הנמל תבקש עדכון על כך מרשות החברות, על מנת לנהוג בהתאם.
הנהלת חברת נמל אשדוד ביקשה לזמן פגישה דחופה עם רשות החברות בכדי לדון בנושא ולהציג  את השלכות של ההחלטה".