נדחתה עד ל- 15 בינואר החלת נוהל שיגור "בקשה להעברת מכולות" במסר אלקטרוני

כשלים טכניים מנעו את החלת הנוהל החדש ב- 1 בינואר וכתוצאה מכך נוצר עומס כבד של מכולות בנמל חיפה ; בהתערבותו הדחופה של ארגון הגג של סוכני המכס סוכם על דחייה בהחלת הנוהל החדש עד ה- 15 בינואר


00:00 ,05.01.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
כשלים טכניים מנעו את החלת הנוהל החדש ב- 1 בינואר וכתוצאה מכך נוצר עומס כבד של מכולות בנמל חיפה ; בהתערבותו הדחופה של ארגון הגג של סוכני המכס סוכם על דחייה בהחלת הנוהל החדש עד ה- 15 בינואר ; החל מהיום ועד ה- 15 בינואר ניתן להעביר מכולות אל המסופים הערפיים, כפי שהיה נהוג ב"מתכונת העיצומים", ללא שידור מסר העברה אל המכס

אגף המכס קבע את ה- 1 בינואר לתאריך ביטולו של הנוהל הידני להחתמת "Gatepass העברות" ולתחילת יישומו של נוהל חדש לפיו סוכני האניה והמשלחים הבינלאומיים יישגרו מסר בקשה להעברת מכולות, מהנמל אל המסופים העורפיים, באופן אלקטרוני. כשלים טכניים מנעו את יישומו ובנמל חיפה נוצר עומס כבד של מכולות.

בהתערבותם הדחופה מהבוקר של אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים ושל ברי פינטוב, מנכ"ל הארגון, סוכם עם ראובן מלצר, מנהל תחום בכיר באגף המכס, על דחייה עד ל- 15 בינואר, בהחלת הנוהל החדש לפיו יעבירו סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל בקשות להעברת מכולות באמצעות מסר אלקטרוני.

על כן, מארגון הגג מציינים כי החל מהיום ועד ה- 15 בחודש ניתן להעביר מכולות, כפי שהיה נהוג ב"מתכונת העיצומים" אל המסופים הערפיים, ללא שידור מסר העברה אל המכס. עפ"י "מתכונת העיצומים" תאושר העברת מכולות מהנמלים למסופים העורפיים ללא קבלת אישור (חותמת) של בתי המכס, כאשר מנהלי התפעול בנמלים יאפשרו למנהלי המסופים או נציגיהם להגיש לנמל/תפעול את רשימת המכולות שבכוונתם להעביר למסופים העורפיים ולאפשר העברת המכולות הנ"ל למסופים. הנוהל קובע כי יש צורך לבצע רישום של מכולות אלה ביציאה מהנמל (מספר המכולה ושעת היציאה ירשמו במחשב).

נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות, אמר: "אנחנו בלשכת הספנות מסתכלים על המהלך באופן חיובי. הודענו לסוכני האניה זמן רב מראש על הפיתוח ואנו מקווים שהחל מה- 15 לינואר כל המערכת תעבוד כהלכה".

כידוע, העברת מכולות בטרם הותרו לשחרור ע"י המכס מנמל לנמל אחר, או מנמל למסוף מטענים חיצוני, נעשית באמצעות טופס "Gatepass העברות" חתום ע"י המכס, ותקופת העיצומים היא דוגמא מובהקת לקשיים הנגרמים לציבור סוכני האניות והיבואנים בגלל הנוהל המיושן של החתמת "גייטפס העברות" כתנאי להעברת מכולות לנמל אחר או למסוף מטענים.

אגף המכס קיבל החלטה להמיר את החתימה הידנית בנוהל חדש לפיו יעבירו סוכני אוניות/משלחים בינלאומיים בקשות להעברת מכולות באמצעות מסר אלקטרוני. מחשב המכס יבצע שורה של בדיקות לוגיות (אתר מסירה מתאים, שלמות עסקאות, ייחוס מכולה לאתר מסיר אחד בלבד) ויעביר, במקרה שהבקשה אושרה, מסר אישור העברה לנמל המתאים. עם הטמעת המסר האלקטרוני, יחדל המכס מהחתמת הטופס הידני.

שיפור זה של תהליך העברת מסרים בין אגף המכס לנמלים (הן התהליך והן העברת המסרים) בוצע תוך תאום בין אגף המכס למר יצחק בן עוזר, מנהל פיתוח באגף המחשוב ברנ"ר.

בשבועות האחרונים קיים אגף המכס פיילוט אל מול סוכני האניה אגף המכס וקבע את ה- 1.1.04 לתאריך היעד להפעלה סופית של המהלך, כשלאחריו, נקבע שהמכס לא יחתים יותר טפסים לצורך אישור ההעברה.

לפיכך, סוכן אניה שלא יהיה מוכן עם החלת הנוהל החדש (נכון להיום ב- 15 בינואר) להעברה אלקטרונית של המסר, יצטרך להביא את הטופס לבית המכס כפי שהיה מקובל עד כה ולהמתין להזנת אישור ההעברה למערכת ע"י עובדי האגף כתנאי לביצוע ההעברה, ההזנה בבית המכס תתבצע בהתאם לכח האדם ולסדרי העדיפויות שבאותו רגע, דבר אשר יגרום באופן בלתי נמנע לעיכובים משמעותיים.