משלחת אנשי עסקים ביקרה בנמל עקבה

המשלחת יצאה על מנת להתרשם ממקור ראשון לגבי פתוח האזור בכלל ונמל עקבה בפרט ולבדוק אם ניתן להשתמש בשרותיו ע"י יבואנים ויצואנים ישראליים לצורך הוזלת העלויות הלוגיסטיות


00:00 ,01.03.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

משלחת של אנשי עסקים בראשות נשיא איגוד לשכת המסחר אוריאל לין יצאה לעקבה לסיור בנמל. חברי המשלחת ביקרו במשרדי הרשות של אזור הסחר של עקבה (Aqaba Special Economic Zone Authority), סיירו במסוף המטענים של עקבה ובאזור התעשייה הבינלאומי. במסגרת זו הם נפגשו עם מנהל הרשות וסגנו, מנהל אזור התעשיה ובעלי תפקידים אחרים.
 
המשלחת כללה בין השאר את אמיר שני – יו"ר הכספים של איגוד לשכות המסחר, אורן שחור – יו"ר הועדה הבינ"ל, שלמה שרון – יו"ר ארגון התאגידים של סוכני המכס, לבנת קוזנר – מנהלת תחום ענפי באיגוד לשכת המסחר וגד שפר – יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית.
 
המשלחת יצאה על מנת להתרשם ממקור ראשון לגבי פתוח האזור בכלל ונמל עקבה בפרט ולבדוק אם ניתן להשתמש בשרותיו ע"י יבואנים ויצואנים ישראליים לצורך הוזלת העלויות הלוגיסטיות.
 
למשלחת הסתבר שמאז שחברת Maersk Sealand– APM (המפעילה בבעלות חלקית או שלמה 38 טרמינלים של מכולות בעולם) זכתה במכרז להפעלת נמל המכולות בעקבה לפני כ- 11 חודשים, בוצעו השקעות רבות בצד יעול רב. עובדים לא פוטרו ולא פוצו בזמן העברת הניהול, אך הובטח להם שהם יתוגמלו אם תעלה התפוקה וזאת אכן עלתה בצורה מרשימה. הנמל פועל כיום 23 שעות ביממה, במקום 18 שעות ביום בעבר.
 
בנוסף, אין יותר גבייה של היטלי צפיפות ולמעשה מובטח לחברה המובילה לאפשר פריקה מיידית תוך תאום מוקדם.
 
בשנת 2004 עברו בנמל כ- 360,000 מכולות ובעזרת הציוד והתשתית הקיימת ניתן לשנע כ- 550,000 מכולות. יחד עם זאת, ההשקעות בנמל נמשכות וישנה תוכנית אב ברורה ל- 15 השנים הבאות. הרשות בעקבה מפתחת גם מחסני אחסון ליבוא ויצוא ע"מ להקל ולהוזיל הפעולות בנמל.
 
הירדנים מצפים שכפי שהם משתמשים לחילופין בנמלי חיפה, בירות או לטקיה, כך שגם המשתמשים הישראלים יבדקו כל עסקת יבוא/יצוא לגופה ויבדקו את נמל עקבה כחלופה.
 
המשלחת התרשמה מהעובדה ששדה התעופה של עקבה ממשיך להתפתח ומבצע כיום טיסות צ'רטר למטענים (במיוחד לעירק עם סחורות שמפחדים שתעלמנה בדרך לשם) במטוסי אליושין וערוך לקבלת תיירים בכמות גדולה מן העבר, בעיקר ממרכז אירופה.
 
יו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית, מר גד שפר, שהתלווה למשלחת הביע את התרשמותו החיובית מהסיור שקיימו בנמל עקבה. לדבריו, אמנם קיימים עדיין חסמים שונים (הובלות אל- ומעקבה וכו') אך המשלחת הופתעה לטובה מהשינוי הדרסטי בתפעול הנמל בשנה האחרונה.