כונסה ישיבת חירום למניעת גניבה של תכולת מכולות

המשתתפים דרשו מהנמלים למנוע כניסה של גורמים פליליים לנמלים והתריעו כי יש גורמים כאלה שאף מורשים לעבוד בנמל. עוד קראו לחברות הביטוח להוזיל פרמיות ביטוח לחברות שיעבדו עם גורמים מורשים בלבד


00:00 ,22.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

מכולות יצוא ישראליות, היוצאות מהארץ באופן חוקי ועם סגר יצואן מקורי, מגיעות ליעדן ריקות או מלאות אשפה, במקום המטען המקורי. מדובר בתופעה חוזרת, שלהערכת גורמי אבטחה מעידה על ידע ותחכום, אך גם על שיתוף פעולה של אחד הגורמים התפעוליים.
 
השבוע נערך כנס חירום של בכירי נציגי הספנות, הביטחון בנמלים, סוכני המכס ורשויות המכס, חברות הביטוח, המובילים והמשתמשים בהובלה ימית, בו דנו בדרכים למניעת הגניבות מהמכולות.
 
המשתתפים דרשו מהנמלים למנוע כניסה של גורמים פליליים לנמלים והתריעו כי יש גורמים כאלה שאף מורשים לעבוד בנמל. עוד קראו לחברות הביטוח להוזיל פרמיות ביטוח לחברות שיעבדו עם גורמים מורשים בלבד. נשיא לשכת הספנות נחום גנצרסקי קרא לבדיקה מעמיקה של כל השרשרת התפעולית, כדי להפסיק את תופעת "מכולות הרפאים".
 
איגוד המשתמשים בהובלה ימית יצא בקריאה לאמץ כללים לבחירת חברת הובלה אמינה, כללים שהפיץ יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש: הצגת רישיון מוביל על פי דין, הצגת רישיון להובלת חומרים מסוכנים, שטח אחסנה מסודר ושמור לצורך אחסון ביניים, פוליסת ביטוח סחורות בהעברה בגבולות אחריות על פי צורך, פוליסת ביטוח לאחריות המוביל בגבולות אחריות על פי צורך, ביטוח אחריות כלפי הציבור (סיכוני צד שלישי) בגבולות אחריות שלא יפחתו מסך של 500,000 ₪ לאירוע ולתקופת הביטוח בישראל, ביטוח חבות המעבידים בגבולות אחריות המקובלים בשוק הביטוח בישראל, הפעלת מערכת נל"ן על פי התהליך שנקבע ע"י הנמלים, תוך קביעת מועד שלאחריו לא תותר כניסת משאיות ללא חיבור לנל"ן, רישום מחייב של כלל פרטי המוביל, לרבות ח.פ.
 
בן הרוש מציע כי נהלים אלה יהיו לנהלים מחייבים על בסיס אמנה מוסכמת. לפי שעה נקראים מזמיני שירותי ההובלה להקפיד על העסקת מובילים מורשים, כדי להפחית תופעות פליליות ואף למנוע פעילות חבלנית עוינת.
 
יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, קרא בכנס לבדיקה יסודית ולאיתור הפרצות במערכת, הגורמות לא רק לנזק מיידי של אבדן הסחורה, אלא גם לפגיעה קשה באמינות ובמוניטין של היצואן.