חברות הספנות – החלטה להטיל "היטלי שטר מטען" בהובלה לארה"ב

על פי מידע המתפרסם הן בעיתונות האירופאית והן באתרי האינטרנט המקצועיים, נראה כי חברות הספנות החליטו, לאחר שיקולים רבים, לחייב שוגרים בהיטל מיוחד הבא לכסות את העלויות הנוספות בגין הטיפול המיוחד בשטרי מטען, בכפוף להנחיות המכס האמריקאי, המחייב שידור מצהרים 24


00:00 ,25.02.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
על פי מידע המתפרסם הן בעיתונות האירופאית והן באתרי האינטרנט המקצועיים, נראה כי חברות הספנות החליטו, לאחר שיקולים רבים, לחייב שוגרים בהיטל מיוחד הבא לכסות את העלויות הנוספות בגין הטיפול המיוחד בשטרי מטען, בכפוף להנחיות המכס האמריקאי, המחייב שידור מצהרים 24 שעות לפני מועד הטעינה.
על פי אותו מידע ההיטל המתוכנן ( Bill Of Lading Filling Surcharge ), אשר יכנס לתוקף בתחילת חודש מרץ, יהיה בשיעור הנע בין 20 $ - 25 $ לשטר מטען.

בנוסף, הבהירו דוברים מטעם חברות הספנות כי החברות תחייבנה גם את היבואנים במידה ותידרשנה להנפיק תיקון לשטרי המטען. במידה ואכן יאלצו החברות להוציא שטרי מטען מתוקנים, החיוב יהיה בשיעור של 35 $ - 40 $ .

חלק מחברות הספנות הפועלות בארה"ב הגישו בתחילת השבוע את בקשותיהן להחלת ההיטל החדש ל – FMC ועל פי הנוהל הן תוכלנה לחייב את לקוחותיהן כבר במחצית החודש הבא. שיעור ההיטלים אינו שווה וכל חברה נוהגת מדיניות שונה.

עוד נמסר כי חברת הספנות MAERSK SEALAND הודיעה כי תחיל את החיוב בסך 25 $ לשטר מטען רק באותם מקרים בהם מוגשים הנתונים על גבי נייר . החברה, המבקשת לעודד את המעבר למסירת נתונים בדרך אלקטרונית, הודיעה כי במידה והמידע הדרוש ישודר אלקטרונית, לא תחיל החברה כל היטל. חברות אחרות הודיעו כי ההיטל יחול בכל מקרה בין אם המידע מוגש אלקטרונית או על גבי נייר.

על פי המידע, ההיטל יחול כאמור, רק אם החברות מגישות בעבור היצואנים את המידע ישירות למערכת ה – AMS ( Automated Manifest System) . חברות לשילוח בינלאומיות הפועלות כ – NVOCC ( Non Vessel Operating Common Carrier לא תידרשנה לשלם את ההיטלים הנ"ל ובתנאי שהן משדרות את הנתונים ישירות למערכת המכס באמצעות ה – AMS .

הידיעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.