השר כץ בנמל חיפה: יש להוביל תהליכים בשילוב העובדים

שר התחבורה אמר את הדברים במהלך טקס הרמת כוסית לרגל חג הפסח בחברת נמל חיפה. ציין כי "הדבר האחרון שכולנו צריכים הוא שביתות ונזקים למשק" והכריז כי "הממשלה הנוכחית מתכוונת לתת את כל הסיוע הנדרש לחידוש הציוד והרחבת תשתיות הנמל"


00:00 ,23.03.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התחבורה אמר את הדברים במהלך טקס הרמת כוסית לרגל חג הפסח בחברת נמל חיפה. ציין כי "הדבר האחרון שכולנו צריכים הוא שביתות ונזקים למשק" והכריז כי "הממשלה הנוכחית מתכוונת לתת את כל הסיוע הנדרש לחידוש הציוד והרחבת תשתיות הנמל"
 
הבוקר נערך בחברת נמל חיפה טקס הרמת הכוסית המסורתי לרגל חג הפסח הקרב בהשתתפות עשרות רבות של לקוחות ובכירים ממגזר הספנות הישראלי. לאירוע, שנערך בנוכחותו של שר התחבורה ישראל כץ, ומנכ"ל משרדו, יעקב גנות, הגיעו נציגים של חברות הספנות והסוכנויות המובילות בישראל וכן נרשמה התייצבות מרשימה של ועדי עובדי הנמל אשר הגיעו לתמוך במאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי חברת נמל חיפה, לאור האירועים האחרונים והאיומים על הכרזת סכסוך עבודה בנמל.
 
מר ישראל כץ, שר התחבורה, אשר המשיך מיד לאחר האירוע לפגישת עבודה בלשכת ראש עיריית חיפה יונה יהב, שנכח אף הוא בטקס, התייחס להתרחשויות האחרונות בחברת נמל חיפה והצהיר כי "הדבר האחרון שכולנו צריכים הוא שביתות ונזקים למשק". השר כץ ציין כי הוא הקשיב היטב לדוברים השונים, בהם נציגי העובדים, והכריז כי "הבסיס לכל פעילות מצליחה היא העובדים" וכי "יש להוביל תהליכים בשילוב עם העובדים". השר כץ הדגיש כי במשרד התחבורה מגלים דאגה ואחריות לאינטרסים של הנמל, וציין כי משרדו  נמצא כיום בשלבים מתקדמים להשגת הסכמות שכן "בהידברות נכונה אפשר להגיע לתוצאות טובות".
 
שר התחבורה הוסיף כי כיום מתקיימים תהליכים משמעותיים שיתרמו להגברת הפעילות בנמלי ישראל והם נעשים בשיתוף עם לשכת הספנות בראשותו של ראובן צוק, עם איגוד המשתמשים בהובלה ימית בראשותו של גד שפר, ועם כל שאר הגורמים השותפים בגיבוש הסדרים לקראת העתיד. לדבריו, הממשלה הנוכחית מתכוונת לתת את כל הסיוע הנדרש לחידוש הציוד והרחבת תשתיות הנמל לטובת שיפור התפוקה, ושירות נמלי יעיל ומהיר יותר ממנו ייהנו כל הגורמים ובראש ובראשונה מדינת ישראל עצמה.
 
השר כץ אף הזכיר את תוכנית נתיבי ישראל אשר אושרה לאחרונה בממשלה וציין כי במסגרתה משולבות  רכבות שיהוו תשתית שתשמש המשך זרימה טבעית עבור מטענים יוצאים ונכנסים לנמלים. כמו כן ציין השר כי בכוונת משרדו להסיט פעילות לשעות הלילה לטובת אזרחי ישראל ולטובת הכלכלה. 
 
מאיר תורג'מן, יו"ר ועד העובדים בנמל חיפה, אשר זכה כאמור לתמיכה ומילות עידוד מהנוכחים, התייחס לנוכחותו של שר התחבורה כץ באירוע ואמר כי "עצם נוכחותו של השר מראה כמה חשוב נמל חיפה למשרד התחבורה". תורג'מן הוסיף וציין כי הוא רוצה להודות לשני אנשים בחברת נמל חיפה, והם בן ציון סלמן, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, ומנדי זלצמן, מנכ"ל חברת נמל חיפה. תורג'מן הודה כי מדובר במחווה בלתי שגרתית, אך הדגיש כי מאז כניסתם לתפקיד מערכת היחסים בין העובדים להנהלה השתפרה פלאים.
 
תורג'מן אף התייחס לתחרות הגוברת מול נמל אשדוד וציין "איך אפשר להשוות אותנו לאשדוד? אין לנו מנופים חדשים, אין לנו TOS, אין לנו ספרדים כפולים, אנחנו עובדים כמו לפני עשרים שנה ועדיין אנחנו עושים תפוקות יותר גבוהות מהם, ואנחנו יותר יעילים מהם. עוד מעט יהיה לנו ציוד חדש, נפעיל את מסוף הכרמל ואז בכלל יהיו לנו תפוקות יותר גבוהות".
 
ברוך זלץ, נציג ההסתדרות במחוז חיפה, ציין בדבריו כי ההון האנושי בנמל – קרי העובדים – הינו "לא יסולא בפז", וביקש משר התחבורה כי כל הצעדים שיש בכוונת משרד התחבורה לנקוט ייעשו בשקיפות מול העובדים.
 
מנדי זלצמן, מנכ"ל חברת נמל חיפה, ראה צורך להתנצל על המזג האוויר הקריר ששרר מתחת לסככה בה נערך האירוע וציין כי בתחזית הבטיחו התחממות. לדבריו, "מזג האוויר פה באמת קריר, אז איך אפשר להקים פה טיילת?" תוך שהוא רומז לכוונות הייעודיות שיש לעיריית חיפה לערוך בשטח הנ"ל.
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, פנה אף הוא לשר התחבורה וביקש לפעול בהקדם לפיתוח תשתיות הנמל. לדבריו, "הפסדנו הרבה ימי עבודה בגלל המזג האוויר השורר שלא אפשר פעילות בנמל". הוא ציין כי "שנת 2020 זה כבר מחר". נשיא לשכת הספנות אף התייחס לרפורמה בתעריפים וציין כי הלקוח הקטן ייפגע ממנה מאוד. הוא הדגיש בפני השר כץ כי הוא ישמח אם משרד התחבורה ייזום מפגש עם אנשי מגזר הספנות על מנת לשמוע מניסיונם, וזאת לפני שיתקבלו החלטות בעלות השפעות ארוכות טווח.
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, התייחס אף הוא בדבריו לרפורמה בתעריפים וציין כי הרפורמה תפגע בבעלי המטענים הקטנים, לדבריו "מדובר במשחק סכום אפס, וחלק מהלקוחות באמת יישארו עם אפס". לטענתו, הרפורמה תביא לכך שנמל חיפה ייהפך לנמל קצה ושולי אליו מגיעות רק אוניות הזנה קטנות.
 
יונה יהב, ראש עיריית חיפה, ציין בדבריו כי "הנמל הוא נשמת אפה של העיר חיפה והצפון כולו", ואיחל לנוכחים, כמו יתר הדוברים, חג פסח שמח וכשר.