העבודה בנמלים חודשה ; דרישה מהאוצר לסבסד מטענים בהפלגות שהוכרזו "גמר מסע"

ביום שישי בשעות אחה"צ הצליחו להגיע שר האוצר – מר בנימין נתניהו, ויו"ר ההסתדרות - ח"כ עמיר פרץ, להסכמה על 100 ימי פסק זמן שבמהלכן ינסו, בהידברות, לפתור את כל אי ההסכמות בנוגע לשינויים המבניים בנמלים


00:00 ,12.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מחר בצהרים תתקיים פגישת עבודה ראשונה, בנמל חיפה, בין הנהלת רשות הנמלים והועדים של עובדי הנמל לבין שר התחבורה אביגדור ליברמן ואנשי משרדו
 
ביום שישי בשעות אחה"צ הצליחו להגיע שר האוצר – מר בנימין נתניהו, ויו"ר ההסתדרות - ח"כ עמיר פרץ, להסכמה על 100 ימי פסק זמן שבמהלכן ינסו, בהידברות, לפתור את כל אי ההסכמות בכל הנוגע לשינויים המבניים בנמלי הים. במהלך 100 הימים הללו יקיימו הצדדים משא ומתן, העובדים יחזרו לעבודה מלאה, והממשלה לא תקדם את הליכי החקיקה לשינוי מבני ברשות הנמלים.

קדמה להסכמה בין האוצר להסתדרות פסיקה של בית הדין הארצי לעבודה לפיה למשך תקופה בת 30 יום יחוייבו עובדי הנמלים לשוב לעבודה באופן מיידי ויחד עם זאת, במהלך תקופה זו, תיאסר על הממשלה להמשיך בהליכי החקיקה על השינויים המבניים בנמלים.

את הפנייה לבית הדין הארצי לעבודה יזמו רשות הנמלים, התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר. הרשות וארגוני המעסיקים פנו ביום חמישי שעבר אל בית הדין במטרה שיוציא צו המורה להסתדרות העובדים הכללית החדשה לבטל כל צעד ארגוני שבו נקטה ולגרום להפסקה מיידית של השביתה בנמלים ולחזרה מיידית לעבודה תקינה ומלאה, תוך שמירה על שקט תעשייתי מוחלט ברשות הנמלים. "השביתה המוחלטת בנמלי ישראל גורמת ועתידה לגרום לנזקים עצומים ובלתי הפיכים ללקוחות הרשות, לציבור המשתמשים בהובלה הימית ולמשק המדינה, עד כדי שיתוקו המוחלט של המשק" נאמר בבקשה אשר הוגשה באמצעות באי כוחה של הרשות עוה"ד שר, שחר ומלישקביץ ממשרד עוה"ד פינברג.

כאמור, ביום שישי אחה"צ הוסכם הין האוצר וההתסדרות על מאה ימי הפסקה וכניסה מיידית למשא ומתן. בעקבות ההסכמה שהושגה בין האוצר להסתדרות ובעקבות פסיקת בית הדין לעבודה מיהרו ראשי ההסתדרות לפרסם הודעות המדגישות את ההישג של ההסתדרות במאבקה. מר איל מלמוד – יו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית מיהר להגיב ואמר כי אינו מבין את אלו בהסתדרות שאמרו כי זהו "נצחון גדול". לדבריו, לא ברור היכן בא לידי ביטוי ההישג של ההסתדרות וההתנהלות של הימים האחרונים רק מוכיח כי עובדי הנמלים מנותקים לחלוטין מההסתדרות.

מר שייקה רוזנפלד – יועץ התקשורת של השר ליברמן, מציין כי המשא ומתן מתחיל למעשה כבר מהיום מתוך מגמה לפתור את המחלוקות. "אף אחד לא בא לשבור את הצד השני. מטרתנו היא להגיע לשורה של סיכומים הקדם האפשרי לטובת כולם". מר רוזנפלד הוסיף כי מחר בצהרים תתקיים פגישת עבודה ראשונה, בנמל חיפה, בין הנהלת רשות הנמלים והועדים של עובדי הנמל לבין שר התחבורה אביגדור ליברמן ואנשי משרדו.

בתוך כך, היום יגיש איגוד המשתמשים בהובלה ימית בקשה ממשרד האוצר למתן סבסוד לבעלי המטענים שהמכולות שלהם נפרקו בנמלים חלופיים בים התיכון, כתוצאה מהכרזת "סיום מסע" (כלומר Termination Of Voyage) על הפלגות שונות. כתוצאה מכך נדרשים בעלי המטענים לשאת בהוצאות נוספות הנאמדות במאות דולרים עבור כל מכולה על מנת שהמטען יגיע ליעדו הסופי.

מר אייל מלמוד, יו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית, מציין כי הדרישה שהאוצר יכסה את ההוצאות העודפות למטענים בהפלגות "סיום מסע" הינה הגיונית ולדעתו מדובר בעלות כוללת של מספר מליוני דולרים בודדים. לדבריו, הצעתו זו הועלתה עוד ביומה השני של השביתה, במכתב שנשלח אל מר שאול צמח – סגן הממונה על תקציבים באוצר והיא כבר אז נשקלה בחיוב. כזכור, הממשלה החליטה כי רשות הנמלים תעביר אל קופת המדינה כ- 200 מליון ₪ לכיסוי ההוצאות העודפות כתוצאה מנזקי השביתה.

אגוד המשתמשים בהובלה ימית החל ללקט אינפורמציה מכל חברות הספנות שהכריזו על "סיום מסע", שתכלול את הפירוט של כל האניות שהכריזו "גמר מסע", באיזה נמל פרקו את המטענים, באיזה תאריך ואת כמות המכולות. הדו"ח המפורט יוגש כבר היום בצהרים למשרד האוצר.
 
בנוסף, בעלי מטענים מציינים בעיה נוספת המתעוררת כתוצאה מההכרזות על "סיום מסע" המתייחסת לחיוב של המכס עבור הכנסת הטובין. כידוע, עלות הגביה של המכס (CIF, כלומר Costs, Insurance, Freight) הינה נגזרת של ערך ההובלה, ערך הסחורה ועלות הביטוח. מאחר וישנן עלויות נוספות להובלה של המטען ארצה הרי שגם המכס ייגבה עלות גבוהה יותר עבור המטען. נכון לעת עתה, סוגיה זו עדיין פתוחה.