הסתיימה השביתה בנמלים ; ייאסר השימוש במספנות ישראל בשבועיים הקרובים

בדיון לילי ארוך שהתנהל אתמול בביה"ד הארצי לעבודה הורה ביה"ד לעובדי הנמלים להפסיק את השביתה ולחזור באופן מיידי לעבודה. כמו כן, אסר בית המשפט על ממשלה להשתמש במספנות ישראל כנמל מסחרי עד


00:00 ,17.11.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
בדיון לילי ארוך שהתנהל אתמול בביה"ד הארצי לעבודה הורה ביה"ד לעובדי הנמלים להפסיק את השביתה ולחזור באופן מיידי לעבודה. כמו כן, אסר בית המשפט על ממשלה להשתמש במספנות ישראל כנמל מסחרי עד ל- 2 בדצמבר

כזכור, איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים, רשות הנמלים ואיגוד המשתמשים בהובלה ימית עתרו אתמול לביה"ד הארצי לעבודה ודרשו את התערבותו של בית המשפט לסיום השביתה בנמלים שפרצה ביום חמישי לפנות בוקר.

בדיון אתמול הורה בית המשפט לעובדי הנמלים להפסיק את שביתתם ואילו על הממשלה אסר ביה"ד את השימוש במספנות ישראל כנמל מסחרי. פסיקתו של ביה"ד תקיפה עד ל- 2 בדצמבר, כשעד לתאריך זה יתנהל משא ומתן בין הצדדים. עוד סוכם כי ב- 1 בדצמבר יתייצבו הצדדים בחזרה בביה"ד על מנת לדווח על ההתקדמות במשא ומתן.

כאמור, בעקבות פסיקתו של ביה"ד, חזרו הבוקר בשעה 06:00 כל הנמלים לעבודה מלאה. נכון לשעות הבוקר המתינו למעלה מ- 60 אניות לפריקה וטעינה בשלושת הנמלים, כאשר קרוב למחציתן כבר נמצאים בשעות אלו בעבודה.

מר יוסי רוזנטל, דובר נמל חיפה, מעדכן כי בתוך שטח הנמל נמצאות כרגע כ- 11 אניות (5 מכולה, 3 מטען כללי, 1 נוסעים, 2 תפזורת) ומחוץ לנמל עוגנות כ- 13 אניות (4 מכולה, 2 כימיקלים, 4 דלק, 1 תפזורת, 2 מטען כללי).

מר יגאל בן זיקרי, דובר נמל אשדוד, מעדכן כי בנמל אשדוד נמצאות כרגע בעבודה כ- 11 אניות ואילו מחוצה לו, על עוגן, כ- 24 אניות.

להערכת 2 הדוברים, תוך יומיים עד שלושה יתגברו הנמלים על העיכובים שנגרמו בשל השביתה.

מר סמי פינטו, מזכיר ועד עובדי התפעול בנמל אשדוד, מסכם את ארועי הימים האחרונים ואומר : "אנשים חזרו לשפיות. לא ייתכן שרציפים בנמל חיפה פנויים לפריקה ומכניסים אניה דוקא למספנות ישראל. בכלל, לא ברור כיצד המדינה מעניקה במחיר מציאה את מספנות ישראל לגורמים פרטיים, ולאחר פרק זמן היא משנה את הייעוד ובכך הערך של המספנות עולה באלפי אחוזים. דבר כזה צריך היה להימסר באמצעות מכרז ואת כל הנושא הזה העברנו לעיונם של מבקר המדינה ושל היועץ המשפטי לממשלה. אני לא מצליח להבין מה הממשלה רוצה. הרי אנחנו מזרימים לקופת המדינה מאות מליוני שקלים רווח בשנה. מה הם רוצים להפריט גוף רווחי ולהעסיק בו עובדים זרים במשכורות מינימום? ". מר פינטו הוסיף ואמר שחבל שגורמים לעובדי הנמלים לצאת לשביתות מיותרות אך יחד עם זאת, זה לא העכיר את אווירת המשא ומתן.
 
 

מלמוד: "בית הדין לעבודה הגן על הכלכלה הישראלית בפני שביתה פראית וחסרת פרופורציה"

 
"בהחלטתו להפסיק את השביתה הפראית של עובדי הנמלים, אישר בית הסתיימה השביתה בנמלים ; ייאסר השימוש במספנות ישראל בשבועיים הקרוביםהדין הארצי לעבודה, פעם נוספת, כי זכות השביתה אינה יכולה לגרוס להרס כלכלת המדינה, וכי ההסתדרות אינה יכולה להפעיל את נשק השביתה, כל אימת שהיא רוצה, וללא פרופורציה למקרה, המהווה עילה לשביתה, תוך התעלמות מדבר החוק ומהנזקים העצומים למשק".
 
דברים אלה אמר היום איל מלמוד (בתמונה), יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, לאחר שבית הדין הארצי לעבודה נעתר לבקשת האיגוד והורה להפסיק את השביתה הפראית בנמלי ישראל, שהחלה ביום חמישי האחרון. מלמוד ציין, כי פסיקת בית הדין מוכיחה, כי שימוש בזכות השביתה חייב להיות מוגבל וכי יש תמיד לאזנה מול הפגיעה באינטרסים החיוניים של המדינה ושל הציבור הרחב.
 
בהופעתו בפני בית הדין הארצי לעבודה הציג איל מלמוד את המצוקה החמורה אליה נקלעו היצואנים והיבואנים בישראל, עקב סמיכות השביתה הנוכחית לשביתה הקודמת בנמלים והעיצומים החריפים הננקטים מזה שבועות רבים ע"י עובדי המכס. הוא נתן דוגמאות ספציפיות של מפעלים ועסקים, הנמצאים על סף קריסה, מאחר שלא קיבלו חומרי גלם ומוצרים, של קווי ייצור שפעולתם הופסקה ושל חוזים בינלאומיים שבוטלו ע"י לקוחות בחו"ל, עקב האנדרלמוסיה בנמלי ישראל בחודשיים האחרונים.
 
לטענת מלמוד, אין כל פרופורציה בין השביתה הפראית בנמלים, הנתמכת ע"י ההסתדרות לבין הסיבה, שהביאה לפריצתה – פריקתה של אונייה אחת במספנות ישראל. מה עוד שמספנות ישראל קבלה "אישור קניני" להפעלת נמל ממדינת ישראל.