המפקחים הימיים פתחו בעיצומים; בוטלו טעינות ואוניות עוכבו

במסגרת העיצומים, המפקחים עובדים על פי הגדרות התפקיד לפני הרפורמה בנמלים במחאה על חוסר תגמול הולם בעבור מטלות נוספות שהם מבצעים, כגון פיקוח על איכות הסביבה ונושאי בטיחות; אבי לוי: המו"מ שנוהל עד כה היה לא רציני ונועד להרוויח זמן; ראובן צוק וגד שפר: השביתה


00:00 ,28.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

במסגרת העיצומים, המפקחים עובדים על פי הגדרות התפקיד לפני הרפורמה בנמלים במחאה על חוסר תגמול הולם בעבור מטלות נוספות שהם מבצעים, כגון פיקוח על איכות הסביבה ונושאי בטיחות; אבי לוי: המו"מ שנוהל עד כה היה לא רציני ונועד להרוויח זמן; ראובן צוק וגד שפר: השביתה פרצה מסיבות שאינן ברורות לנו
 
אבי לוי, יו"ר איגוד קציני הים האחראים על המפקחים הימיים, שיגר ב-21 בפברואר הודעה לפיה המפקחים הימיים מתבקשים לא לבצע עבודה אשר אינה מצויה בהגדרות התפקיד שלהם מהתקופה שלפני הרפורמה והשינוי המבני והארגוני בנמלים. זאת למעט במקרים בהם קיים סיכון בטיחותי. כמו כן לוי הנחה את המפקחים הימיים להימנע משעות נוספות בעבודה.
 
לפי דברי אבי לוי, יו"ר איגוד קציני הים, הסיבה לעיצומים נובעת מהרפורמה שנערכה לפני שנה ושינוי המבנה הארגוני בנמלים. לדבריו, חלק גדול מעבודת רשות הנמלים הועבר למפקחים בהן משימות כגון פיקוח על איכות הסביבה, חומרים מסוכנים, רציפי הדלק והכימיקלים וכל מה שקשור לפיקוח ובטיחות. לוי מוסיף כי אחרי השינוי המבני ביקשו ההנהלות מהמפקחים כי ייקחו את התפקידים הללו על עצמם. המפקחים הסכימו, ואכן מבצעים את התפקידים הנ"ל במהלך השנה וחצי האחרונה בתקווה לתגמול. עד כה, על אף הסיכום, הדרישות לתגמול בעבור העבודה הנוספת לא נענו, כמו דרישות של חלק מהפקידים במינהל הספנות במשרד התחבורה שכן תוגמלו בעקבות כך.
 
לוי טוען כי לא מתייחסים לדרישותיהם ברצינות, וכי המשא ומתן שהתנהל בין הצדדים נועד בעיקר להרוויח זמן. לטענת לוי, הגורמים הציעו הצעות לא רציניות כגון תוספת של 100-150 ₪ נטו, או הצעות מצד האוצר שכללו הצעה לתוספת שליש דרגה מצד אחד ומצד שני קיצוץ במכסת השעות הנוספות. משמעות ההצעה, לדברי לוי, היא כי המפקחים למעשה ימשיכו לבצע את העבודה בעבור אותו שכר מה שאומר כי העומס יגדל.
 
על פי לוי, העיצומים הננקטים הם: המפקחים הימיים לא יעבדו שעות נוספות ולא יבצעו עבודה שלא הוגדרה בתפקיד קודם לשינוי המבני בנמלים. לטענת לוי, המלינים על השביתה יכולים לפנות לאריה רונה, ראש מינהל הספנות במשרד התחבורה, שבוחר לא להתערב בסכסוך. 
 
 
צוק ושפר: השביתה מסיבות שאינן ברורות
 
לצעדים אלו שנקטו המפקחים הימיים ישנם השלכות מיידיות על סוכני האוניות הטוענים לנזקים כבדים כתוצאה מכך. סוכני אוניות רבים התלוננו על כך שלא ניתן היה לטעון מטענים בעל סיווג של מטענים מסוכנים מאחר ובחלק מהמקרים המפקחים הימיים נמנעו מלחתום על הניירת הדרושה מעבר לשעות העבודה המקובלות, מה שהוביל לכך שהמטען נותר ברציף והאוניה יצאה לדרכה.
 
על פי מכתב שהוציאו ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, וגד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה הימית,, ומופנה לשר האוצר, שר התחבורה ויו"ר ההסתדרות החדשה, המפקחים הימיים פתחו בשביתה מ"סיבות שאינן ברורות לנו". צוק ושפר כותבים כי כתוצאה מכך בוטלו טעינות של מטענים בנמלים ונגרם עיכוב לאוניות, נגרם נזק של "עשרות אלפי שקלים בכל יום" ונזקים כבדים למפעלים שציפו לחומרי גלם מהאוניות שעוכבו. השניים מזכירים במכתב כי עברה שנה מאז הונהגה הרפורמה בנמלים, רפורמה אשר היתה אמורה למנוע תופעות כגון השביתה הנ"ל. הם סיימו את המכתב בבקשה להתערבות מיידית בסכסוך.
 
מיכה מאיר מלשכת הספנות הישראלית הודיע כי רשות הנמלים ביחד עם משרד האוצר מנסים למצוא פתרון לסכסוך.