החל מהבוקר - שביתה מלאה בנמלי הים

שר האוצר התבטא בישיבה ואמר שהממשלה מוכנה להידבר, אך לא בכל מחיר. "בשלב מסויים יורדו הכפפות", אמר. "לא ניתן ל- 2000 עובדים להחזיק 6 מליון אזרחים. זה לא פארק היורה שבו יעשו העובדים כל מה שהם רוצים"


00:00 ,30.09.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
ראשי הארגונים הכלכליים זומנו בדחיפות לישיבה נוספת עם מנהל המכס ונציגי משרד האוצר היום בשעה 15:00 בירושלים ; רשות הנמלים הקימה חדר מצב לטיפול בפניות
 
עובדי רשות הנמלים משביתים מהבוקר את נמלי הים של ישראל – אשדוד, חיפה ואילת, ובכך לא מתאפשרת טעינה ופריקה של אוניות מטען, מיכליות דלק, וכן אוניות נוסעים.
 
זאת לאחר פגישה שנערכה אתמול בשעה 20:00 של ראשי המשק עם שר האוצר, בנימין נתניהו ועם שר התחבורה, אביגדור ליברמן, בנושא המצב נוכח השביתה במשק ובמיוחד המצב בנמלים.
 
בפגישה השתתפו ראשי הארגונים הכלכליים במשק, ובהם נשיא איגוד לשכות המסחר - אוריאל לין, נשיא התאחדות התעשיינים - עודד טירה, מנכ"ל צים - ד"ר יורם זבה, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים - אמיר שני ויו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית - אייל מלמוד. בפגישה נכחו אביגדור יצחקי - מנכ"ל משרד ראש הממשלה, פקידים נכבדים של משרד האוצר, אוהד מראני, איתן רוב, שמואל הולנדר, יובל רכלבסקי, דווידה לחמן-מסר ואורי יוגב.
 
בפגישה דובר על רצון הממשלה להידבר עם נציגי העובדים בכדי למנוע את השביתה ואת הנזקים הצפויים למשק, אך לא בכל מחיר. גם נציגי הארגונים הכלכליים הביעו את דעתם כי צריך להידבר עם העובדים לפני שיהיה אסון כלכלי. דובר על נזקים עצומים של כ- 50-30 מיליון דולר ליום, נזקים ישירים וכן גם נזקים עקיפים כגון בריחה של שווקים בחו"ל שאותם אי אפשר יהיה להחזיר.
 
ראשי המשק דרשו לקיים מייד מו"מ בנושא הנמלים בין הממשלה, ההסתדרות והמעסיקים כגורם מתווך, בניסיון להידברות, וכן כי הממשלה תנקוט מיד את היוזמות הבאות:   
 
  1. הממשלה תודיע מיידית על סירובה לקבל עבודה חלקית מהעובדים השובתים  ותחליט מיידית על אי תשלום שכר בגין עבודה חלקית או בגין שביתה.
  2. הממשלה תפעל לחקיקה מיידית של איסור שביתה בנמלי הים והאוויר ובמכס.
  3. הממשלה תסמיך שרים להוציא צווי ריתוק, כל אחד בתחומו, כשמדובר בשירותים חיוניים.
  4. הממשלה תמצא אלטרנטיבות להפעלת נמלי הים והאוויר.
  5. כל הנזקים למגזר העסקי כתוצאה מהשבתת הנמלים יכוסו.

שר האוצר, שר התחבורה ומנכ"ל משרד ראש הממשלה הביעו נחישותם להצליח במהלך ולא לאפשר לעובדים לנצח במאבק ולשנות את החלטת הממשלה כתוצאה מהשביתה. בנוסף לכך, הבהיר שר התחבורה, שאם העובדים יחליטו לשבות, למרות הכל, נושא התאגוד ירד מהפרק, והמשרד יעביר החלטה להפרטת הנמלים.
 
שר האוצר הבטיח להעמיד לצורך המאבק תקציב משמעותי והבטיח לראשי הארגונים הכלכליים, כי ייעשה כל מאמץ שנזקי השביתה בנמלים, שייגרמו לייבואנים ולייצואנים, יכוסו ע"י הממשלה. לכל הפחות, הנזקים הישירים יכוסו. יתר הדרישות יידונו בממשלה בהמשך.
 
שר האוצר התבטא בישיבה ואמר שהממשלה מוכנה להידבר, אך לא בכל מחיר. "בשלב מסויים יורדו הכפפות", אמר. "לא ניתן ל- 2000 עובדים להחזיק 6 מליון אזרחים. זה לא פארק היורה שבו יעשו העובדים כל מה שהם רוצים", אמר נתניהו.
 
מקור בכיר שנכח בפגישה ציין בפנינו את העבודה שכאן לראשונה חברו שלושה משרדי ממשלה – התחבורה, האוצר ומשרד ראש הממשלה, למאבק משותף.

 

 

השר ליברמן קיים פגישה לילית עם עמיר פרץ ונציגי הועדים בנמלים

בפגישה נוספת שנערכה בלילה בחצות נכח השר ליברמן, אמיר פרץ, נציגי כל הוועדים משלושת הנמלים, מנכ"ל רשות הנמלים ופקידים של משרדי האוצר והתחבורה.
 
השר ליברמן פנה לעובדים וביקש שלא לשבש את פעילות הנמלים בתקופת החגים, מצידו הוא מוכן להקפיא את ההחלטות של הממשלה למשך תקופת המו"מ, קרא להם לבטל את השביתה ולהיכנס עוד היום למו"מ, שאם לא כן, ממשלת ישראל נחושה לבטל את השביתה. נציגי הוועדים סירבו להצעה והיו נחושים להתחיל בשביתה, ואכן היא פרצה היום בבוקר.
 
 
רשות הנמלים – חדר מצב לטיפול בפניות
מרשות הנמלים נמסר הבוקר, שכתוצאה מהכרזת סכסוך העבודה ע"י ההסתדרות, השביתה מקיפה את מכלול השירותים הניתנים בנמלים ובמשרד הראשי. "נבצר מהנהלת רשות הנמלים להעניק שירות ללקוחות ואנו מצטערים על כך", מציינים.
 
הנהלת רשות הנמלים הקימה חדר מצב לטיפול בפניות: בטלפון: 5657995/7 03, בפקס: 5622281 03, בדואר אלקטרוני: [email protected].

עוד נמסר מהרשות שכבר בשעות הבוקר ממתינות למעלה מ-30 אוניות בנמלים ומחוץ להם
 
 

עיצומי אגף המכס נמשכים

מר אבי אדרי יו"ר הועד את עובדי המכס מעדכן כי המצב באולם הנוסעים זהה לאתמול. נבדקת הכבודה של כל הנוסעים, ללא יוצא מהכלל, למעט קשישים, חולים ונשים הרות. רשויות המכס בנמלים השונים מושבתות לחלוטין בנוסף וכהמשך לשביתת הנמלים. לדבריו, כ- 80% ממטעני היבוא וכ- 50% ממטעני היצוא מעוכבים.