גניבת תעודות ומסמכי מכולות – שורת הסכמות בין רשות הנמלים המובילים היבשתיים ועמילי המכס

בתאריך 4.8.03 התקיים ביוזמתו של מר עמי שר-אל, מנהל הביטחון ברשות הנמלים מפגש בנושא גניבת תעודות ומסמכי מכולות והדרכים שבהם יש לנקוט על מנת למזער את התופעה. בפגישה זו השתתפו ה"ה גבי בן הרוש - יו"ר מועצת המובילים, אמיר שני - יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס, יו


00:00 ,13.08.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מטרתו של המפגש הייתה לקיים דיון פתוח, רב צדדי, על מנת לקדם נושאים פתוחים, בכלל זה אירועי העלמות מכולות בנמל חיפה.

בתאריך 4.8.03 התקיים ביוזמתו של מר עמי שר-אל, מנהל הביטחון ברשות הנמלים מפגש בנושא גניבת תעודות ומסמכי מכולות והדרכים שבהם יש לנקוט על מנת למזער את התופעה. בפגישה זו השתתפו ה"ה גבי בן הרוש - יו"ר מועצת המובילים, אמיר שני - יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס, יורם ארבל - יו"ר לשכת סוכני המכס חיפה והצפון, עמי שר-אל - מנהל הביטחון ברשות הנמלים, ברנרד בן-ישי - קב"ט נמל אשדוד, יצחק בן-עוזר - מנהל פיתוח אגף מחשוב ברשות הנמלים, בני פלר - מ"מ קב"ט נמל חיפה ואחרים.

בדיון נטען כי ממשיכה התופעה של השארת מסמכי שחרור מטענים של תעודות שער ותעודות לווי ע"י משרדי עמילי מכס או משרדי הובלה ללא כל בקרה, ותופעת נתינת מסמכי שחרור מטען ע"י עמילי מכס למובילים לא מוכרים אשר מחיריהם זולים יותר.

עוד נטען כי מדובר בכנופיות מתוחכמות מאורגנות שיודעות היטב את תכולת המכולות כולל שיתוף פעולה פנימי.

לצורך מציאת פתרונות מיידים, הנוכחים בדיון זכו לקבל תזכורת לדרכי הטיפול שננקטו בנמל אשדוד, לפני מספר שנים, שכללו בין השאר הקמת מערכת בקרת נהגים ממוחשבת לזיהוי חזות כל נהג מול התיעוד, החלת נוהל של מתן תעודת לווי רק לעמיל מכס לאחר הזדהותו בפני גורם ביטחוני נמלי, החלת נוהל של הדבקת תווית ביטחונית על גבי תעודות הלווי, התקנת מצלמות בשערי יצאה/כניסה ותיעוד התנועות, הפצת חוזר מתריע, ע"י קב"ט הנמל, לכל חברות ההובלה ועמילי המכס לשמירה קפדנית של מסמכי שחרור מטענים, הפצת חוזר מתריע לחברות ההובלה ע"י יו"ר מועצת המובילים, בוצע סיור אכיפה במשרדי חברות ההובלה ועמילי המכס, ע"י ביטחון הנמל, לאכיפה על שמירת מסמכים (למרות שזה לא מתפקיד הנמל) ומסמכים שלא נשמרו – נלקחו, החלת נוהל שלפיו רק נהגים מורשים ובדוקים בעלי תג מגנטי שזוהו פיזית מורשים להוציא מכולה.

בסיום הדיון הגיעו הנוכחים לשורת הסכמות שכללו :

- הקפדה יתירה של משרדי ההובלה ועמילי המכס שמסמכי השחרור יהיו מאוחסנים בכספת עם חיבור למוקד.

- הקפדה של עמילי המכס במתן מסמכי שחרור רק לנהגים מוכרים ומאושרים ע"י הנמל.

- המלצה לעמילי המכס לבדוק שהנהגים הינם מורשים באופן מסודר ע"י הנמל המצאות ביטוח אחריות מקצועית, ולאמת מהימנותם באמצעות פניה למשרדי הקב"טים.

- המלצה לעמילי המכס וחברות ההובלה לא להעסיק נהגים בעלי עבר פלילי כלשהו גם אם נסגר תיקם במשטרה, לחלופין בהיבטי רגישות פרנסה וכיו"ב לאמת נתוניהם מול משרדי מאגר נתונים של משרדי הקב"טים טרם מתן מסמכי השחרור.

- זירוז התקנת מערכת בקרת נהגים ממוחשבת, בנמל חיפה, גם בשער 1 ולהשלים במידת האפשר פעילויות בקרה בדומה לאלו שנעשו בנמל אשדוד.

- יש לשקול שגם בנמל חיפה ימסרו מסמכי השחרור רק לסוכן המכס המצוין כמקבל בפקודת המסירה.

- המעבר לשחרור מכולות מלאות והוצאת מכולות ריקות על בסיס מסרים אלקטרונים (יפותחו במסגרת פרויקט נל"ן) יקשו על תופעת העלמות מכולות.

- נציג אגף מחשוב של הרשות פנה לנציגי מועצת המובילים ואיגוד עמילי המכס בבקשה שיקדמו במשותף עם הרשות את פרויקט הנל"ן.

- עד לפתרון פרויקט הנל"ן כל יוזמה מקומית בנמל של שת"פ מחשובי בין הנמל – חברות ההובלה – ואיגוד עמילי המכס שיתרום לבקרה יותר חזקה בשערי היציאה אל מול הנהגים היוצאים – מבורך, ולכן ממליץ לבחון הצעתו המיידית ליישום של קב"ט נמל אשדוד הנותנת מענה אפקטיבי להתמודדות כנגד תופעת גניבת מכולה באמצעות גניבת מסמכי שחרור מטען.


בנוסף, הוסכם שרצוי לקיים מפגש דומה אחת לחצי שנה ביוזמת כל אחד מנציגי הגופים בדיון זה.