
- שטרי מטען המונפקים ביבוא במסגרת אשראי דוקומנטרי לפקודת בנק - כידוע, שטרי מטען אלה הונפקו לפי תנאי האשראי אשר מציינים, במועד פתיחת האשראי, את נמלי ישראל כנמלי יעד. הורדת המכולות בפורט סעיד עומדת בניגוד לתנאי האשראי וחושפת, לכאורה, את בעלי האוניות לתביעות בגין אי עמידה בהתחייבות חוזית המוגדרת בשטר המטען ולכן חוששים בעלי אוניות למסור פקודת מסירה אלא כנגד מכתב שיפוי LETTER OF INDEMNITY . השאלה מי יציג את מכתב השיפוי לסוכן האונייה בפורט סעיד ?
- פיקדונות למכס המצרי - מסתבר כי נהלי המכס המצרי מחייבים מטענים המועברים, ללא התרת מכס, למדינה שכנה בהפקדת פיקדון בגובה המכס והמסים. בהנחה כי הנושא סביר וגם היה נדרש על ידי המכס הישראלי במצב דומה, כיצד יופקדו הערבויות ומי ערב שיוחזרו מיידית לישראלי ?
מאחר והמדובר בכמויות גדולות של מכולות הנמצאות כבר עכשיו בפורט סעיד סכומי הכסף אותם ידרוש המכס המצרי הינם גבוהים וספק אם היבואן יהיה מוכן לשאת בהם בהעדר מידע מתי הוא יראה את הכסף.
- יצוא דרך מצרים – המצב בנושא לא הובהר סופית אבל תתכן דרישת פיקדון גם ביצוא דרך מצרים. יצויין כי חברת צים החליטה להנפיק שטר מטען המציין את ניצנה כנמל מוצא ואת נמל פורט סעיד כנמל שטעון. מבדיקה שערכנו מסתבר כי חלק מבעלי האוניות האחרים המשרתים את ישראל אינם מוכנים לקבל אחריות לקטע היבשתי מניצנה לפורט סעיד. זאת ועוד יצואנים הנדרשים לייצא והנדרשים לפי מכתב האשראי להראות אחד מנמלי ישראל כנמל מוצא עלולים למצוא עצמם במצב של אי יכולת לעמוד בתנאי האשראי הדוקומנטרי.
- ליווי מטענים - הנחיות המכס המצרי קובעות כי מנמל פורט סעיד ניתן להוציא שיירות של 3 משאיות מינימום מאחר והדבר כרוך בליווי של שוטר מכס מצרי. הדבר כרוך כנראה גם בתשלום שסכומו טרם ידוע.
- ביטוח - מאחר שמדובר בסיכון הכולל לא רק את המסע הימי אלא גם מסע יבשתי ארוך ואת פיקדון המכס והמיסים הנדרש במצרים, הרי ששיעור הסיכון לחברות הביטוח גבוה, והדבר יתבטא ללא ספק בגדול בפרמית הביטוח.
- מחסור במשאיות – קיים מחסור במשאיות כבדות במצרים להעברת מכולות 40 רגל ובעלות משקל גבוה. קיים ספק גדול אם גם המשאיות הכבדות הקיימות תהיינה מסוגלות להעביר את היקף המטענים הצפוי. ממידע שקבלנו, המכולות אשר עברו ביצוא הינן של 20 רגל בלבד ולא של 40 רגל. במידה וקיימת בעיה בהעברה של מכולות 40 רגל עשוי חלק גדול מהיצוא הישראלי להיתקע בישראל.
- מחיר הובלה יבשתית – המצרים נוקבים מחירים "רצחניים" כאשר מדובר במתן שירותים לגורמי חוץ. טרם הצלחנו לקבל תמונה ברורה לגבי עלויות ההובלה וזמני המתנת משאיות המובילות מכולות מפורט סעיד לניצנה. אך מהניסיון הקצר שנצבר עולה כי עלות ההובלה הנוספת של הובלה דרך מצרים נעה בין 1200 ל-1400 דולר.
- בעיות נוספות – מה דינה של מכולה אשר פורקה בנמל פורט סעיד ללא סגר. אנו מבינים כי הנמל יוציא את המכולה עם סגר מכס מצרי. בהגעה לארץ עם בדיקתה מי יקבל על עצמו את האחריות לחוסרים או לנזקים ?

כיסוי כספי להובלה דרך נמלי מצרים
יצוא |
יבוא |
הנושא |
600$ |
600$ |
שינוע ממסופי הגבול אל נמלי מצרים |
95$ |
190$ |
שינוע בנמלי מצרים |
400$ |
400$ |
הובלה יבשתית ממוצעת |
1,095$ |
1,190$ |
סך הכל עלות |
50$ |
255$ |
אגרת רציף ממוצעת לפי ערך מכולה של 25,000$ |
1,045$ |
935$ |
עלות נטו לאחר קיזוז אגרת רציף |