בכנס החירום הוחלט: הגשת תביעה משפטית נגד הנמלים

זאת בגין היטלי צפיפות והיטלי אחסון שנגבו מהמשתמשים. קריאה לשר מופז לקחת אחריות. עוזני וסגיס: קיימת בעיה בתשתיות. גדעון סיטרמן התחייב לקיים דיון חירום בנושא. ברוש על שטרק: לקחה אותנו כבני ערובה. נמל אשדוד בתגובה: דברי ברוש – התלהמות שאינה תואמת את מעמדו


00:00 ,03.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בגין היטלי צפיפות והיטלי אחסון שנגבו מהמשתמשים. קריאה לשר מופז לקחת אחריות. עוזני וסגיס: קיימת בעיה בתשתיות. גדעון סיטרמן התחייב לקיים דיון חירום בנושא. ברוש על שטרק: לקחה אותנו כבני ערובה. נמל אשדוד בתגובה: דברי ברוש – התלהמות שאינה תואמת את מעמדו
 
בכנס החירום שנערך היום, 3 במאי, בבית התעשייה בת"א בעקבות המשבר בנמלים, בהשתתפותם של ראשי התאחדות התעשיינים, לשכת הספנות, איגוד המשתמשים ואיגוד המובילים, הוחלט על כוונה להגיש תביעה משפטית כנגד הנמלים בגין היטלי צפיפות והיטלי אחסון שנגבו מהמשתמשים; כן הוחלט לקרוא לנמלים להחזיר לאלתר את הכספים שנגבו מהמשתמשים בתובלה ימית בגין היטלי האחסון - כתוצאה מהמשבר בנמלים.
 
כן הוחלט לקרוא לשר התחבורה, שאול מופז לקחת אחריות על הנעשה בנמלים ולזמן דיון חירום בראשותו לאלתר; כן הסמיכו משתתפי הכנס את נציגי המשתמשים לנקוט בכל הפעולות הנדרשות לרבות סגירת הנמלים וביצוע קמפיין תקשורתי כנגד הממשלה ונגד האחראים לכאוס שנוצר בנמלים.
 
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר בכנס: הבעיה המרכזית השוררת בנמלים כיום היא חוסר עובדים. ישנו סיכום עם הנמלים שבתחילת שנה זו יקלטו עובדים, כך למשל באשדוד היו צריכים להיקלט כבר בפברואר 100 עובדים חדשים. אך יו"ר הנמל הגברת איריס שטרק לקחה אותנו המשתמשים כבני ערובה ועד שלא יורידו לה את דמי השימוש היא לא מוכנה לקלוט עובדים. אצלי היא לא היתה עובדת יותר". ברוש תבע ממשרד התחבורה לקחת את הסמכות יחד עם האחריות: "אף אחד בממשלה של היום לא יכול להפריע לכם. אנחנו נגבה אתכם".
 
צבי פלדה, יו"ר ועדת התובלה בהתאחדות התעשיינים, אמר: אנו המשתמשים נפגעים בשל הזנחת התשתיות בנמלים במשך שנים. חסר היום בנמלים ציוד לתפעול השוטף, חסר כוח אדם. וגם כאשר מחליטים על קליטת עובדים - מועצת המנהלים של נמל אשדוד עיכבה זאת שלושה חודשים. מדוע שיהיה לנמל אינטרס לפתור את הבעיה שהרי את היטל הצפיפות והוצאות האחסון משלמים המשתמשים. פלדה שיבח את ציבור העובדים בשני הנמלים העובדים במסירות ואינם אשמים במצב. לדבריו, לא יתכן שהמדינה תקים חברה ממשלתית (חנ"י) ותפקיע מהנהלת הנמל את הניהול השוטף.
 
ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, אמר: הכנס היום מהווה ביטוי לכך שלנו נמאס מהנמלים שאינם מתפקדים ואינם נותנים את השירות הראוי. בנמל חיפה קיים מחסור אדיר בתשתיות כתוצאה מהזנחה מתמשכת. ההיצע של השירות נמוך מהביקוש של הלקוחות. הנמל אינו עומד בלחץ, זו קטסטרופה ואילו בנמל אשדוד שהוא נמל מפואר חסר כוח אדם ציוד ותפעול נכון. הנמל מתפקד כמונופול לכל דבר, אין לו אינטרס להשקיע בכוח אדם. לא יתכן שהנמל רואה את מטרתו העיקרית ברווח ולא בשירות. בנמלים קיים עודף רגולציה, אין דין ואיין דיין, ועובדתית אי אפשר להעביר החלטות בנמלים.
 
גד שפר, יו"ר איגוד המשתמשים אמר: החלטנו לנקוט בצעדים משפטיים, החלטנו לתבוע, יש לנו עילות, והתביעות תוגשנה.
 
גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, אמר: כל הרפורמה בנמלים היא ישראבלוף של המאה. ענף ההובלה קרס, אין להשיג נהגים ואין משאיות בארץ. אנחנו 'הורגים' את האנשים, הנהגים התחילו לברוח מהענף. אם הנמלים לא יתחילו לשלם על המחדלים הללו - לא ישתנה כלום. בן הרוש האשים את הדירקטורים בנמלים במחדל, בכך שהללו אין להם מושג מה נעשה ברציפים ובאוניות.
 
עודד פלר, נשיא לשכת המסחר חיפה והצפון, אמר: מופז הוא האחראי היחיד. שלא יתחבא, אם אינו מסוגל לפתור את הבעיה השוררת בנמלים - שיפנה את מקומו. בעוד 5 שנים המצב יהיה גרוע יותר.
 
ג'וסיאן רוזנבאום, ממפעל כתר פלסטיק, אמרה: צריך לתבוע את כל מי שעומד בראש המערכת ב-100 מיליון דולר. משרד התחבורה אינו מבין את האחריות שלו, מדוע בתקופה כזו שיש כאוס בנמלים לא מכריזים על מצב חרום. הנמלים צריכים לעבוד סביב השעון. ההובלה לנמל חיפה עולה לנו פי 2 בשל הצורך לשחד נהגים לעבוד. אין סיבה למפעל כמו שלנו להמשיך ולגדול אם אי אפשר לייצא. משרד התחבורה יצטרך להסביר לאנשים מדוע אין עבודה. אנחנו נתבע את משרד התחבורה ואת הנמלים על כל אגורה נוספת שכתר צריכה לשלם בגין השערורייה בנמלים.
 
יחזקאל דסקל, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, אמר: הבעיות המרכזיות הן העדר תשתיות מספיקות בנמלים וחוסר כלים ניהוליים להנהלות הנמלים. אנחנו משלמים את המחיר של רווחי הנמלים.


נמל אשדוד על ברוש: התקפות מתלהמות שאינן מתאימות לו ולמעמדו
 
בחברת נמל אשדוד מאד כעסו על הסגנון ותוכן הדברים שאמר שרגא ברוש בפגישה הבוקר. בהודעת תגובה שהוציאה חברת הנמל צויין כי ההתקפות הפוגעות והמתלהמות של שרגא ברוש אינן מתאימות לו ולמעמדו.‏  לטענת הנהלת חברת נמל אשדוד, דירקטוריון החברה אישר קליטת עובדים מיידית ואף הגדיל את גיוס העובדים מ- 90 ל-100 עובדים. "הקליטה, שמתבצעת עפ"י אמות מידה שקבע החוק ועפ"י דרישת רשות החברות, תסתיים בעוד כחודשיים".
 
עוד נמסר בתגובה: "התלהמות פופוליסטית אינה תחליף להיצמדות לעובדות ולחוק, קליטת העובדים בשנת 2007 מעולם לא הותנתה בהפחתת דמי השימוש, על אף הצפי לתקציב גירעוני של 50 מליון ש"ח ב-2007. במקום לתרץ את החידלון של הממשלה בטיפול בעניין, מוטב לפעול לפתרון הסוגיה".
 
"סוגיית דמי השימוש היא סוגיה מהותית, רק הפחתה דרמטית של דמי השימוש תאפשר לחברת הנמל לעמוד בתכניותיה להשקיע מעל 700 מיליון ₪ בתשתיות ובכוח אדם. רוב המשתמשים מבינים זאת, אנחנו משוכנעים שגם ברוש יבין זאת בסופו של דבר".
 
 
מנהלי הנמלים: קיימת בעית תשתיות
 
עמוס עוזני, מנכ"ל נמל חיפה: הנמל פועל בצורה סבירה, אך הבעיה הגדולה היא תשתיות. אין מקום לאוניות, זו הזנחה של הרבה שנים, ודאי של השנים האחרונות. הבעיה רובצת מעל לנמלים ולא בתוכם. כולם יודעים מה לעשות ולא עושים, אנו צריכים פתרונות בתחום האסטרטגי, יש בעיה של ניהול אסטרטגי, המדינה צריכה רק לנווט את העניין.
 
שוקי סגיס, מנכ"ל נמל אשדוד, אמר: שהמדינה תיתן לנו לנהל, אנו יודעים לעשות את זה, יש לנו בעיה בתשתיות. 4 שנים לפני הרפורמה לא קנו ציוד. קנינו ב-90 מיליון שקל 2 מנופים שמתחילים לעבוד בימים הקרובים, אך שנתיים הלכו לנו לאיבוד.


סיטרמן: נקיים פגישת חירום
 
גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה: קיימת אנרכיה שלטונית. ברמת האחריות אם העובדים אינם מתפקדים זו בעיית המנהל בנמל. העובדה שבגלל דמי שימוש לא מגייסים כוח אדם בנמל אשדוד - זה טמטום. הרפורמה בנמלים מלאה חורים.
 
מנכ"ל משרד התחבורה התחייב כי תוך זמן קצר תתקיים פגישת חירום אצל שר התחבורה בנושא. וכן יתקיימו דיונים שוטפים.
 
הכנס אמנם נסתיים ללא דיונים, אך הנושאים צפויים לשוב ולעלות בכנס איגוד המשתמשים בהובלה ימית שייערך ביום שלישי הבא, בו יישא העו"ד גד נשיץ הרצאה בנושא ההתמודדות עם הצפיפות בנמלים בהיבט המשפטי.