ביקורת קשה על טיפולה של חנ"י במשבר דגון

נשיא לשכת הספנות: חוסר הטיפול של חנ"י במשבר נובע מהואקום השלטוני שהשאיר חוק הרפורמה;מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת קורא להתערבותו הדחופה של שר התחבורה במשבר;אריה רונה ממנהל הספנות והנמלים קורא לעמוס רון לקחת חלק פעיל באופן מיידי בפתרון הסכסוך.


00:00 ,30.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות: חוסר הטיפול של חנ"י במשבר נובע מהואקום השלטוני שהשאיר חוק הרפורמה;מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת קורא להתערבותו הדחופה של שר התחבורה במשבר;
אריה רונה ממנהל הספנות והנמלים קורא לעמוס רון לקחת חלק פעיל באופן מיידי בפתרון הסכסוך.

 
לפני שלושה ימים ולאחר עיון ממושך, סרב בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, להוציא צווי מניעה זמניים נגד עובדי ממגורות דגון בחיפה ובכך הכשיר את שביתת העובדים, שחודשה מיד. הבוקר נכנסה השביתה בממגורות אל יומה הרביעי.
 
הבוקר, בתשובה לשאלת כתבנו, תקף נשיא לשכת הספנות, נחום גנצרסקי, בחריפות את הנהלת חנ"י על טיפולה במשבר סביב דגון. "לדעתי הטיפול של חנ"י במשבר, או לייתר דיוק חוסר הטיפול שלה, נובע מהואקום השלטוני שהשאיר חוק הרפורמה, כשקבע שחנ"י תטפל בנכסים של שלושת הנמלים, והעניק לה סמכויות רבות מאד אך לא אחריות".
 
לטענת גנצרסקי, אם חוק הרפורמה היה מוביל לחלוקתה של חנ"י לשלוש חברות נכסים, אחת לכל נמל, ומשלב בתוכה את תפקיד הרגולטור של מנהל הנמל, אין ספק שחברת הנכסים של חיפה היתה מטפלת במשבר בממגורות דגון ביתר יעילות, מפני שזה היה כיום אינטרס ראשי שלה.
 
לעומת זאת, טוען נשיא לשכת הספנות, לחנ"י אולי קיים אינטרס לקדם ממגורות בנמל אחר, ולכן ייתכן ולא חשוב לחברת נמלי ישראל שהמשבר קיים בממגורות נמל חיפה. "אין לי שום מידע בענין אך לא אופתע אם אלה הם השיקולים. אחרת קשה לי להבין את ההשתמטות של חנ"י מאי ביצוע פסיקת השופטת שקבעה כי חנ"י היא למעשה 'המעביד בעקיפין' אם לא במישרין ומחובתה להשתתף בכל מו"מ המתקיים בין העובדים והארגון היציג ביחס להסכם המעבר".
 
"אני קורא לממשלה פעם נוספת לתקן את החוק ולפצל את חנ"י לשלוש חברות נפרדות – אחת לכל נמל", סיכם גנצרסקי.
 
מזכ"ל איגוד המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, יונה ליכטנשטיין, שב ותקף אמש את הנהלת חנ"י. הוא שיגר מכתב אל שר התחבורה, מאיר שטרית, ובו הוא קובל על כך שכדי שיהיה מו"מ בין הצדדים, מוטלת על חנ"י המחויבות המלאה ורק לה גם היכולת, ליזום אותו מול העובדים ולנהלו, תוך צרוף המפעילים ותוך הענקת מטריית בטחון, שהסיכומים יכובדו. לטענתו, מכך מתחמקת חנ"י מזה שבועות לפני פסיקת בית הדין כמו גם לאחריה, בניגוד גמור לרוח הפסיקה.
 
לטענת ליכטנשטיין, רשות (מינהל) הספנות והנמלים במתכונתה החדשה, עדין לא ערוכה לכפות על חנ"י למלא אחר האחריות המוטלת עליה, לאספקת השירותים החיוניים בבית הממגורות, תוך מניעת נזקים חמורים למובילים הימיים, למקבלי המטענים, למטענים עצמם ולשורה ארוכה בשרשרת ההמשך.
 
הוא קרא לשר התחבורה להתערב ישירות באופן מיידי ותקיף על מנת לגרום להנהלת חנ"י לבצע מחויבותה ולהביא את העובדים והאחרים לשולחן המו"מ, תוך חזרה לעבודה סדירה.
 
במכתב שהפנה היום מר אריה רונה, מנהל רשות הספנות והנמלים, אל מר עמוס רון, מנכ"ל חנ"י – פיתוח ונכסים בע"מ, תבע ממנו רונה כי יכנס לעובי הקורה ויקח חלק פעיל ואחראי במו"מ עם עובדי ממגורות דגון, וזאת על פי פסיקת כבוד השופטת קציר מיום 27 ביוני 2005.
 
מנכ"ל ממגורות דגון ציין אתמול כי הוא רואה באופן תמוה את ההתייחסות של חברת נמלי ישראל שמצד אחד לא מוכנה לקיים את החלטת ביה"ד ולהשתתף במו"מ בין הצדדים ומצד שני, לא מתכוונת לערער על החלטת ביה"ד אלא דורשת מהנהלת דגון לעשות זאת.
 
עו"ד אילן גורביץ, ממשרד אבני, הורוביץ, שועלי ושות', המייצג את ההסתדרות והעובדים בסכסוך ציין הבוקר שלהבנתם, עובדי דגון זכאים לפיצוי, שייקבע במסגרת מו"מ, בגין העבר עבור עשרות שנות העבודה וזאת בלא שום קשר להסדרים עתידיים והמדינה חייבת לעמוד ולגבות את דגון. "ואם לא כך, אז שדגון תישא בחבות הזו כלפי העובדים. אל נשכח שדגון פעלה במשך חמישים שנה בתנאי מונופול כחברה מאד רווחית, שרק לאחרונה חילקה דיבידנד בגובה של שמונה מליוני שקלים", הוסיף.
 
 
כידוע, הזיכיון להפעלת הממגורות צפוי לעבור מחברת דגון, שהחזיקה בזיכיון ב-50 השנה האחרונות, לחברות כימוביל ולוגי סחר החל ב-31 ביולי.עובדי הממגורות דורשים שייחתם עמם "הסכם העברה". הממגורות משמשות לאחסון של 75% מהדגנים המיובאים לישראל.

טרם נמסרה תגובת ח.נ.י.