ארגון התאגידים וכסלו: נמל חיפה גבה הפרשי אגרת רציף שלא כדין

ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל וחברת כסלו פנו לעמוס עוזני בטענות קשות על כי הנמל גבה מכסלו הפרשי אגרת רציף, באמצעות המס"ב ובניגוד לנוהל המקובל של גביית הפרשי החיובים ישירות מהיבואן; נמל חיפה בתגובה: על פי כל דין


00:00 ,24.08.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל וחברת כסלו, החברה בארגון, פנו לעמוס עוזני- מנכ"ל חברת נמל חיפה בטענות קשות על כי הנמל גבה מכסלו הפרשי אגרת רציף, באמצעות המס"ב ובניגוד לנוהל המקובל של גביית הפרשי החיובים ישירות מהיבואן; נמל חיפה בתגובה: פעלנו על פי קביעת המכס עם שינוי ערך המטען ועל פי כל דין
 
באפריל 2004 נקבע חיוב אגרת הרציף על פי ערך רשימון של 241,106 ₪. סכום זה שולם בזמנו על ידי חברת כסלו. לטענת הנמל, שנה לאחר מכן החליטה רשות המכס על הרמת ערך המטען מסך של 241,106 ₪ לסך של 475,855 ₪ וכפועל יוצא נדרש היבואן לתשלום גירעון מס.
 
לטענת ארגון התאגידים וכסלו, הנמל החליט על דעתו שלא לגבות את הפרשי אגרת הרציף מהיבואן (כפי שגובה רשות המכס) אלא לגבות הפרשים אלו מסוכן המכס, חברת כסלו. גביה זו נעשתה, לטענתם, באמצעות המס"ב, באופן חד צדדי ובלתי מוסכם, בניגוד לדעתה ושלא בהסכמתה של חברת כסלו.
 
ארגון התאגידים וחברת כסלו, באמצעות עו"ד רועי גלעד ממשרד גרוסמן ושות', טענו שמערכת המס"ב לא נועדה לשמש כאמצעי גביה מסוכני המכס של הפרשי חיובים מיבואנים, שנה תמימה לאחר שחרור המטען.
 
"אין חולק כי החיוב המקורי, על פי הערכים שהיו ידועים בשעתו לסוכן המכס, שולם על ידי סוכן המכס באמצעות המס"ב. באותה עת היו בידי סוכן המכס הכלים לגבות מן הלקוח את הסכומים ששולמו עבורו. ברור כי המצב שונה לחלוטין לאחר תקופה של שנה. בשלב זה אין לסוכן המכס כל אפשרות לגבות סכום זה מהלקוח, ובחלק גדול מהמקרים הלקוח כבר אינו לקוח", כתב עו"ד גלעד בפנייתו לעוזני.
 
עוד נטען כי פעולתו של סוכן המכס, כשלוחו של הלקוח, הסתיימה בעת שחרור המטען, לפני שנה תמימה וכי עד סיומה של השליחות, אין כל אפשרות חוקית להטיל על סוכן המכס חיובים נטענים המיוחסים לאותו לקוח.
 
עו"ד גלעד טען כי הניסיון לגבות מכסלו חיובים שחייב בהם הלקוח, לאחר שנה ממועד תום פעילותו עבור הלקוח, הוא ניסיון שנעשה בחוסר תום לב ובחוסר סבירות וידוע וברור שתימנע מסוכן המכס בשלב מאוחר זה האפשרות לגבות את החיוב ממי שחייב בו. "חיזוק נוסף לאי חוקיות הגביה בנסיבות העניין, כאמור, היא העובדה שגם רשות המכס אינה מטילה חיוב מאוחר זה על סוכן המכס אלא גובה אותו, כגירעון, ישירות מן היבואן".
 
ארגון התאגידים וחברת כסלו דורשים מהנהלת נמל חיפה לבטל את החיוב שבו חוייבה חברת כסלו ולהימנע מחיובים דומים בעתיד. אם לא יעשה כן, הוסיפו, ינקטו ההליכים המשפטיים המתאימים.
 
 
נמל חיפה בתגובה: פעלנו על פי כל דין
 
שמעון לאוב, ראש מחלקת הכספים בנמל חיפה ציין בתגובה שפעולות הנמל היו על פי כל דין והנושא נבדק גם על ידי היועצת המשפטית. "החיוב נובע מהרמת ערך המטען על ידי המכס, ברשומון המכס ולפיכך על פי דין כסלו, כסוכן המכס המייצג את הלקוח, הוא היחידי שאנו מתחשבנים איתו".