לקראת השקת קו הרכבת הקלה הראשון בגוש דן השבוע: ההסתדרות, נציגות העובדים וההנהלה חתמו היום על הסכם קיבוצי ראשון בחברת תבל מטרו, המפעילה את הקו. החתימה נערכת בבית ההסתדרות, במעמד יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות עו״ד אייל ידין, יו״ר אגד (החברה האם של תבל מטרו) אבי פרידמן, מנכ"ל תבל מטרו עמירם אוחיון, וועד הפעולה של העובדים.
ההסכם, שתוקפו עד סוף 2024, משפר משמעותית את תנאי העבודה של כ- 280 עובדי החברה, בין היתר: נהגים, מפעילי חדר בקרה (OCC), מנהלי תחנות, פקחים, מתחזקי קו, נציגי שירות לקוחות, ראשי צוותים ומחלקת ניתוב תקלות לקבלנים. ההסכם כולל העלאת שכר היסוד בכל התפקידים, והסדרת תוספות שכר בגין הדרכה, משמרת שישית בשבוע, עבודה בלילה ובצאת שבת וחג, וכן שכר עידוד בגובה עד 1,092 שקלים בחודש (בהתאם לתפקיד). עוד סוכם על מענק התמדה ובטיחות לנהגים בסך כולל של 13,000 שקלים (לעומדים בתנאים) על פני תקופת ההסכם.
בנוסף, ההסכם מניח רשת ביטחון תעסוקתית לעובדים (הבטחה לתשלום עבור משרה מלאה, גם אם היקף העבודה נמוך יותר), ושיפור בתנאי ההעסקה: קרן השתלמות, שירות הסעות (בשעות שבהן אין תחבורה ציבורית), קצובת ביגוד ושי לחגים. יתר על כן, לראשונה בענף התחבורה, החברה תממן דמי חבר שנתיים לעובדים בעמותה מקצועית של איגוד עובדי התחבורה, המוקמת בימים אלה.
נוסף על כך, הוסכם על מנגנון הידברות ליישום ההסכם, ליישוב חילוקי דעות, ולחיזוק היחסים הקיבוציים. הקו האדום, שעתיד להיפתח ביום שישי, מחבר בין חמש ערים: פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב-יפו ובת ים. בקו 34 תחנות, מתוכן 10 תת-קרקעיות. תבל מטרו, מפעילת הקו, היא חברת בת משותפת של קבוצת אגד.
יו״ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: ״אני, כמו מיליוני ישראלים, נרגש לקראת הפעלת הרכבת הקלה, שתביא בשורה לגוש דן. הפעלת מערכת תחבורה ציבורית מורכבת כזו, שתשרת יותר מ-200 אלף נוסעות ונוסעים ביום, מחייבת עובדים מקצועיים ומסורים. ההסכם הקיבוצי שחתמנו עליו נותן לעובדי הרכבת הקלה רשת ביטחון כלכלית ותעסוקתית לבצע את תפקידם על הצד הטוב ביותר. אני מברך את איגוד עובדי התחבורה, העובדים והנהלת תבל מטרו על השגת ההסכם פורץ הדרך״.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב: ״אני מברכת על חתימת ההסכם הקיבוצי הראשון עם עובדי תבל מטרו, - מפעילת הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן. שיפור תנאיהם ושכרם של נהגי התחבורה הציבורית הוא אחד היעדים שהצבתי עם כניסתי לתפקיד, במסגרת עידוד השימוש בתחבורה הציבורית. לצד כל הטכנולוגיות המתקדמות שאנו מטמיעים בכל מרכיבי התשתית והרכב, המרכיב האנושי הוא החשוב והמשמעותי ביותר. אנו רוצים למשוך לענף נהגים איכותיים ומקצועיים, עם מוסר עבודה גבוה, אחריות ותרבות שירות ולשם כך אנו חייבים להציע להם שכר ותנאים הוגנים, מקום הולם למנוחה והתרעננות בין הנסיעות ומעטפת אבטחה לשמירה על ביטחונם ועל הסדר הציבורי. ההסכם הקיבוצי מול עובדי תבל מטרו הוא אבן דרך חשובה, ואני בטוחה כי מפעילים נוספים ילכו בעקבותיו״.
יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו״ד אייל ידין: ״מדינה שלמה נרגשת לקראת פתיחת הרכבת הקלה ולאחר מו"מ ארוך ואינטנסיבי, ברצוני לברך על ההסכם המוגמר והראשון בסוגו בחברת תבל מטרו - הרכבת הקלה. מדובר בהסכם המשפר את תנאי ההעסקה של כלל עובדי החברה במגוון רחב של נושאים כלכליים ותעסוקתיים. הסכם אשר מחזק משמעותית את הענף ואת עובדיו וכולי תקווה שחברות נוספות ילכו בעקבותיו. נמשיך להוביל את תנאי השכר וההעסקה בתחבורה הציבורית כפי שעשינו בכל החברות המאוגדות אצלנו״.
מנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן-זקן: ״הפיתוח המואץ של התחבורה הציבורית בישראל, הוספת קווים והגברת התדירות הגדיל את הצורך בגיוס נהגים מקצועיים רבים לתחבורה הציבורית. בהתאם למדיניות שרת התחבורה, אנו פועלים בימים אלה לגיוס נהגים חדשים ולשימור הקיימים, ומנהלים לשם כך מאבק מתמיד לשיפור התנאים והשכר שלהם. ההסכם שנחתם היום מציב סטנדרט חדש של תיגמול וביטחון תעסוקתי, ואני מקווה כי הוא ישמש דוגמה לענף כולו וכי בקרוב נראה הסכמים דומים עם חברות נוספות״.
המשא ומתן לגיבוש ההסכם נוהל מטעם ההסתדרות על-ידי יו״ר איגוד עובדי התחבורה, עו״ד אייל ידין, סגן יו״ר האגף לאיגוד מקצועי, אורי פליישמן, היועצת המשפטית לאיגוד עובדי התחבורה, עו״ד נטלי שוכוביצקי ממשרד אלעד מורג; וועד הפעולה בתבל מטרו - יוסי שאול, משה קצב, עידו עניא ותמיר בראונר. הנהלת החברה יוצגה על-ידי: המנכ״ל עמירם אוחיון, סמנכ״ל משאבי אנוש מיכל קקוזין, אבי ניסנקורן ואיריס ורדי, ועו״ד אורנה שר ודניאל כוכבי ממשרד פיינברג.