בן הרוש תוקף : "סוכני המכס לא רוצים לקחת אחריות על עבירות עומס ייתר"

יו"ר מועצת המובילים תקף הבוקר את ארגון התאגידים של סוכני המכס בעקבות נייר העמדה שהכינו בו הועלו בעיות התפעוליות אשר עלולות לצוץ מאכיפת נהלי המשקלות המותרים; בארגון התאגידים דחו בתוקף את טענותיו של בן הרוש הנובעות לטענתם מאי הבנה מוחלטת של נייר העמדה


00:00 ,19.01.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר מועצת המובילים תקף הבוקר את ארגון התאגידים של סוכני המכס בעקבות נייר העמדה שהכינו בו העלו סוכני המכס את הבעיות התפעוליות אשר עלולות לצוץ מאכיפת נהלי המשקלות המותרים, לגבי מגזר סוכני המכס; בארגון התאגידים של סוכני המכס דחו בתוקף את טענותיו של בן הרוש הנובעות לטענתם מאי הבנה מוחלטת של נייר העמדה
 
"המוות בכבישים שנגרם כתוצאה מהובלה בעומס יתר לא מעניין את סוכני המכס. מבחינתם, יכולים פורעי החוק לעבור בשלום את סוכן המכס עם מטען כפול מהמותר, ולהם זה לא נוגע". כך אמר הבוקר יו"ר מועצת המובילים- גבי בן הרוש, בתגובה לנייר העמדה שהכין ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל. בארגון התאגידים כאמור דחו את טענות בן הרוש.
 
כזכור, על פי הוראות התיקון לחוק שירותי הובלה, תשנ"ז-1997, מחודש נובמבר האחרון, יחל נמל חיפה, בתחילת פברואר, כמי שמוסר את המטען למוביל, בשקילת מכולות ומשאיות העוזבות את שער הנמל. משאיות שיתברר לנמל כי הוטענו במשקל עודף על פי תנאי רישיון הרכב, לא יורשו לעזוב את שטח הנמל. בעקבות הודעת נמל חיפה והבעיות התפעוליות אשר עלולות לצוץ מאכיפת נהלי המשקלות המותרים, לגבי מגזר סוכני המכס, הכין עורך דין שמואל גרוסמן, היועץ המשפטי של ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, נייר עמדה.
 
על כך הגיב הבוקר גבי בן הרוש. הוא אמר : "מסתבר מהודעתם של סוכני המכס כי הם מסירים מעצמם אחריות בכל הנוגע לבעיות הנובעות ממשקל יתר של מטען המוצא משטח הנמל".
 
לטענתו, התיקון לחוק מאפשר הטלת אחריות על עבירה של הובלה בעומס יתר, גם על המשלח ולא רק על הנהג ולכן, על סוכני המכס לסייע לשלטונות החוק להתגבר על התופעה המסוכנת לפיה יוצאות משערי הנמלים אלפי משאיות עם עודף משקל. "מי אם לא סוכני המכס המחזיקים בידם את כל הפרטים הקשורים למשלוח המטען, יודעים יותר טוב מנהג המשאית מה הם המידות והמשקלים של הטובין היוצאים לדרך, הם צריכים להיות הראשונים להרים את קולם ולהתריע על הסכנה עוד לפני שהמטען עולה על המשאית. עמילי המכס יודעים היטב כי בכל מקום בעולם אין משאית שתורשה להוביל 2 מכולות כבדות בבת אחת אז ההיתממות שלהם בעניין זה מעוררת ספקות".
 
בן הרוש קרא לסוכני המכס לקחת אחריות "ולא לשחק ראש קטן". הוא ציין שמדובר בהוראה שבאה למנוע תאונות מסוכנות, שכן, הובלה בעומס יתר גורמת לאובדן שליטה על הרכב ולפגיעה חמורה בתשתיות.
 
בארגון התאגידים של סוכני המכס דחו בתוקף את טענותיו של בן הרוש הנובעות לטענתם מאי הבנה מוחלטת של נייר העמדה. לדברי עו"ד גרוסמן, נייר העמדה מתייחס אך ורק לאותם המקרים שבהם נמסרו לסוכן המכס נתונים לא נכונים על משקל המטען כשעל סמך נתונים אלו, הזמין סוכן המכס את המשאית להובלת אותו מטען. ברור לכל כי אם במקרה כזה סרב הנמל לשחרר את המשאית ונדרשה הזמנת משאית חלופית, לא תוטל האחריות לכך על סוכן המכס שפעל ללא כל דופי, על סמך הנתונים שנמסרו לו. "יש להצטער על תגובתו הנמהרת והלא ראויה של מר בן הרוש, בנסיבות העניין", נמסר מארגון התאגידים.