נוכחות מרשימה ב"קרגו קלאב" של ארגון התאגידים

את הארוע, שנפתח בקוקטייל חגיגי, הינחה שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים. שרון בירך את הבאים וציין שהכוונה היא להרחיב משנה לשנה את מעגל המשתתפים והוא שמח להיווכח שה"קרגו קלאב" הפך לארוע המרכזי של ענף הלוגיסטיקה בישראל


00:00 ,26.06.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ביום חמישי האחרון (23 יוני) קיים ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים את האירוע השנתי של ה"קרגו קלאב" - מפגש של כל נותני השירותים הלוגיסטיים במדינת ישראל, לרבות משלחים בינ"ל, סוכני מכס, סוכני אניות, אנשי מינהל המכס, חברות ספנות, נציגי הנמלים והמסופים העורפיים.
 
אל האירוע, שהתקיים במלון הילטון, הגיעו קרוב למאתיים מוזמנים מכל מגזרי ההובלה לרבות איריס שטרק- יו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד ודוד חרמש- יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה וכן שני המנכ"לים שוקי סגיס מאשדוד ועמוס עוזני מחיפה, נשיא לשכת הספנות הישראלית- נחום גנצרסקי.
 
כמקובל מידי שנה, הוזמנה אישיות בכירה מהענף שישא דברים בפני באי הכנס. השנה בחר הארגון להזמין את יו"ר מועצת המנהלים של חברת "אל על", הפרופ' ישראל (איזי) בורוביץ' שהרצאתו עסקה ב"חברת אל- על לאחר ההפרטה "
 
את הארוע, שנפתח בקוקטייל חגיגי, הינחה שלמה שרון, יו"ר ארגון התאגידים. שרון בירך את הבאים וציין שהכוונה היא להרחיב משנה לשנה את מעגל המשתתפים והוא שמח להיווכח שה"קרגו קלאב" הפך לארוע המרכזי של ענף הלוגיסטיקה בישראל. הוא הוסיף שהשנה חשיבותו של הכנס באה לידי ביטוי לאור השינויים המהותיים שחלו במגזרים הלוגיסטיים השונים, קרי הרפורמה בנמלים, ההתנתקות והשפעתה על הכלכלה הישראלית, הפרטת צים ואל על, איחוד רשויות המס והקמת מינהל המכס, התקדמות לקראת כניסת מפעיל שלישי למסוף מטענים בנתב"ג ולאור ההתאוששות הכלכלית במשק.
 
עמי סגל, מנהל מינהל המכס ברשות המסים, עדכן בקצרה על השינוי המבני שעברה רשות המסים לאחרונה וחלוקתה למנהלת כח אדם, מנהלת המכס ואיחוד מע"מ ומס הכנסה. סגל הדגיש את מאמצי המכס לשפר את מערך היצוא ובמסגרת זו מינהל המכס נמצא בעיצומם של סיכומים עם הרשויות האמריקאיות לקראת יישום CSI"וירטואלי" רק שבניגוד לנהוג בשאר נמלי העולם, את הבדיקות שאמורים היו לבצע אנשי מכס אמריקאים כאן בנמלי ישראל יבצעו המוכסים הישראלים.
 
סגל הדגיש את המורכבות של תכנית ההתנתקות ואת ההערכות הרבה המוטלת על המכס והאחרויות הרבה הרובצת עליהם במניעת כניסה לא חוקית של סחורות פלשתינאיות לישראל. זאת, לדבריו, עם העברת השליטה מציר פילדלפי ובכך את השליטה על מעבר רפיח ובנוסף את העברת השליטה על שדה התעופה בדהנייה ובנמל עזה לכשיוקם. מעבר לא מבוקר של סחורות עשוי, לדבריו, לגרום לתוצרת פלשתינאית שאין עליה שום בקרה מכסית, בריאותית, תקנית להיכנס לגבולות ישראל. "אני מקווה שנגיע להסכם שנוכל לחיות איתו בשלום בכדי שהמערכת הכלכלית מסחרית בארץ לא תיפגע", אמר.
 
המרצה האורח, פרופ' ישראל (איזי) בורוביץ', בחר לעסוק בסוגיית הפרטת אל על. הוא הדגיש את חשיבות הפיכתה של אל על לחברת תעופה גלובלית, הקשורה בהסכמים עם חברות תעופה אחרות, ושמשרדיה הראשיים ממוקמים בישראל, בדומה לאופן שבו פועלת חברת צים. 
 
בהקשר לנושא המטענים הדגיש פרופ' בורוביץ' שמשנת 1958 ואילך, תעשיית התעופה לא התפתחה בהיבטים של מהירות הטיסה ולכן, ישנה חשיבות לכניסתן של מטוסי ענק כדוגמת ה- A380בכך שמרחיבים את נפח המטען ללקוח מחד, אך חשוב וצריך להרחיב את השרותים הנלווים ללקוח מאידך וליצור מערכת "מולטי טרנספורטיישן", הכוללת למעשה שילוב של הובלה אווירית ויבשתית.
 
פרופ' בורוביץ הוסיף ואמר שישנה חשיבה רצינית בנושא הפיכת מחלקת הקרגו לחטיבה נפרדת – אל על קרגו, בדומה לנעשה בחברות תעופה מתחרות.
 
בהקשר לנושא ההפרטה הציג בורוביץ', בהומור רב, את התהליכים השונים שעברה הממשלה עד שלב ההחלטה להפריט את החברה. לדבריו, אל על היא בראש ובראשונה חברה כלכלית וכך צריך להתייחס אליה, מה שלא בא לידי ביטוי במטרות החברה בהיותה ממשלתית. "תמשיכו לטוס רק אל על", סיכם בורוביץ' את הרצאתו המרתקת לקול מחיאות הכפיים של הנוכחים.