ארגון הגג של סוכני המכס: מכתב תלונה להנהלת UPS בארה"ב

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, באמצעות עו"ד שמואל גרוסמן, שלח מכתב תלונה חריף ב- 21 לנובמבר למר ג'וזף ר. מודרו – סגן נשיא בכיר בחברת UPS באטלנטה ארה"ב. במכתב, מביע ארגון הגג את תלונתו החריפה בשל הנוהל הקיים, כהגדרתם, שבמסגרתו גובה חברת UPS


00:00 ,25.11.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
מכתב התלונה בא בעקבות כך שחברת UPS גובה תוספת חיוב של 100 ₪ עבור שחרור המטען המיובא על ידי סוכן מכס אחר. UPS ישראל בתגובה : "המכתב הנדון אינו מדויק. מהמכתב עולה רצון לשמור על האינטרסים של  עמילי המכס ולאו דווקא של הלקוחות. עמילי המכס  גובים  עמלות גבוהות עבור שחרור משלוחי בלדרות, בתהליך מיותר שמעכב את שחרור המשלוח"
 
למערכת העתון "שי ספנות ותעופה" נמסר כי ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, באמצעות עו"ד שמואל גרוסמן, שלח מכתב תלונה חריף ב- 21 לנובמבר למר ג'וזף ר. מודרו – סגן נשיא בכיר בחברת UPS באטלנטה ארה"ב. במכתב, מביע ארגון הגג את תלונתו החריפה בשל הנוהל הקיים, כהגדרתם, שבמסגרתו גובה חברת UPS תוספת חיוב של 100 ₪ עבור שחרור המטען המיובא על ידי סוכן מכס אחר, במקום שחברת UPS תשחרר המטען.
 
המכתב הנוכחי בא לאחר שב- 13 לחודש שלח מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון הגג, מכתב תלונה למר ליאור שגיא, מנכ"ל חברת UPS ישראל (לצפייה במכתב לחץ כאן) וב- 17 לנובמבר הגיב מר ליאור שגיא במכתב שמוען למר פינטוב (לצפייה במכתב התגובה לחץ כאן).
 
המכתב להנהלת UPS באטלנטה נשלח כאמור ב- 21 לנובמבר ולהלן תוכנו :
 
 
Without Prejudice
 
United Parcel Services of America Inc.
Attention: Mr. Joseph R. Moderow- Senior Vice President of Legal & Public Affairs, General Counsel & Company Secretary
55 Glenlake Parkway N E
Atlanta, GA 30328                                                    By fax: 001-404-828-6619
USA
 
Dear Sir,
 
                       
Re:       The release of UPS consignments from the Israeli Customs
 
 
On behalf of our client, the Israeli Federation of Forwarders and Customs Clearing Agents, we would like to address you as follows:
 
It was brought to our client attention that UPS- Israel has informed the Importers that they will be charged by an additional sum of NIS100, in case they will choose to release imported courier consignments from the Israeli Customs by a Clearing Agent other than UPS.
 
Please be advised that UPS- Israel has no right, whatsoever, to dictate the Importers, with which Clearing Agents they will have to work with.  Moreover, to stipulate the release of the documents against the getting of the above- mentioned sum, which was not agreed upon in the original connection (UPS Bill of Lading) is against the law and against the terms of the transportation contract.
 
USP supplies all the necessary services which are required to deliver consignment door to door inclusive customs clearing services. Accordingly, UPS charge the shipper a lump sum freight, which relates to the services performed by UPS, including the act of clearing.
 
Therefore, if UPS is released from doing the clearing act- an act, which was already pied for- than, UPS, at least, can enable the Importers to choose their Clearing Agents without charging them an additional sum.
 
In that aspect, please be aware that most of the consignments are sent in DDU conditions, which means that the shipper, among other things, carries the responsibility to pay all the expenses, which are involved in the clearing of the consignments from Customs.  
 
Therefore, UPS- Israel charges the Importers to pay a sum which they do not have to pay according to the commercial terms of the deal.
 
Moreover, the Importers are free to decide with which Clearing Agent to work with and UPS-Israel can not enforce itself on the Importers by charging an extra fee.
 
The meaning of the above mentioned charge is that the Shipper will pay UPS for the clearing and the Importer will pay twice: once to UPS- Israel for not clearing and second to his own Clearing Agent for clearing. 
 
One should take under consideration the Importers have clear interest to work with a constant Clearing Agent who is trustable, professional and give the Importers credit.
 
Please note that in accordance with the Israeli customs brokerage law only approved customs agents can act as customs clearing agents.
 
Approval of such agency is granted by the customs authority, after the applicant has fulfilled certain conditions set up by local laws.
 
As far as we understand your agent in Israel has no such approval.
 
To our best knowledge, UPS- Israel corporation is not registered as a Clearing Agency, do not answer to the other requirements of the Israeli law and therefore, can not act as a Clearing Agent. 
 
We are of the opinion that UPS can not offer at all the service of Clearing from Customs if they do not have the permission to do so according to the law. 
 
In addition, UPS is violating article 3 of the Law of Commercial Wrongs 1999, which   deals with unfair intervention and concludes that no one will unfairly, prevent or burden a client from excess to services which are given by another.           
 
The contract of transportation is between the shipper of the consignments and UPS representative or agency in the state of the shipper. UPS issues a Bill of Lading and sign up the shipper. In the transportation conditions there is no remark or mentioning, whatsoever, about the fact that UPS is acting as a Clearing Agent despite the fact they do not have the permission to do so, at least in Israel, and about the additional above- mentioned charge.
 
Even if there was such a remark, the legal connection is between the shipper, who choose to use UPS services and UPS in the state of the shipper.
 
UPS-Israel is a separate legal personality than UPS, which issued the Bill of Lading, they are a party, which is not privy to the transportation contract and accordingly, has no right to charge the Importer in Israel.
 
In light of the above, please note that unless you instruct your local agent to cease charging the NIS100 from those Importers who wish to use the services of their own customs agent, we shall expose it to the American exporting community, informing them about the way your agent is running the services locally and advise them to debit UPS with the equivalent of NIS100 for each shipment destined to Israel.
 
We shall also advice the Israeli and the American fair business committee as well as FIATA and the complaint department of the U.S.A. Transportation department.
 
 
 
Sincerely,
Shmuel Grossman. Adv,
 
 
Copies
The Federation of Israeli Chambers of Commerce
The Israel Export Institute
The Manufacturers Association of Israel  
 
 
בתגובה למכתבו של עו"ד גרוסמן, מגיבה חברת UPS ישראל ומציינת כי מכתבו של ע"וד גרוסמן לוקה באי דיוקים. על פי UPS, במכתבו טוען עו"ד גרוסמן כי  UPS אינה סוכן מכס בישראל, בעוד שבבדיקה מתגלה שהעובדות אינן נכונות. UPS ישראל, (הרשומה כ"או.פי.אס.אי. [שינוע בינ"ל] בע"מ") היא תאגיד מאושר לעמילות מכס בישראל שמספרו  8714 ובכך היא מאושרת לבצע את כל פעולות המכס עבור לקוחותיה.
 
עוד נמסר בתגובת UPS כי בחוזה שטר המטען המצורף לכל משלוח מצוין במפורש כי השרות הוא מדלת לדלת וכולל שחרור ממכס וכי השולח מאשר כי הוא ממנה את UPS לסוכן המכס שלו, לצורך השחרור. כאמור, הוצאת משלוח מהתהליך השיטתי כרוך בעלויות ולפיכך מבקשת UPS החזר חוקי ומקובל בעבור עלויות אלו המקובל במרבית המדינות ומאושר ע"י UPS.
 
מר ליאור שגיא, מנכ"ל UPS ישראל : "המכתב הנדון אינו מדויק. מהמכתב עולה רצון לשמור על האינטרסים של  עמילי המכס ולאו דווקא של הלקוחות. עמילי המכס  גובים  עמלות גבוהות עבור שחרור משלוחי בלדרות, בתהליך מיותר שמעכב את שחרור המשלוח".
 
עוד מדגיש ליאור שגיא כי UPS מחויבת לשרות איכותי ללקוחותיה ומאמינה כי יש לתת בידי הלקוחות את הבחירה החופשית - בלי לחצים מצד גורמים אינטרסנטים.
 
את תגובתה לעו"ד גרוסמן מסיימת חברת UPS באמרה כי UPS כאמור משאירה את הבחירה בידי הלקוח, אולם זכאית על פי כל דין לדרוש החזר הוצאות שכאמור נגרמות לה כאשר נגרמת הפרעה לתהליכי העבודה השיטתיים והמסודרים.