אמיר שני: "יש צורך בקביעת קריטריונים שלפיהם יותרו משלוחים מהמכס בעיתות של שביתות"

מר אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, שיגר הבוקר מכתב אל עמיר פרץ ועופר עיני ובו ציין את הצורך הדחוף לקבוע קריטריונים "שקופים" שלפיהם יותרו, בעיתות של שביתות ועיצומים, משלוחים מהמכס על ידי ועדות חריגים בתחנות המכס


00:00 ,26.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
מר אמיר שני, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, שיגר הבוקר מכתב אל עמיר פרץ – יו"ר ההסתדרות ואל עופר עיני – יו"ר ועד עובדי המדינה ובו ציין את הצורך הדחוף לקבוע קריטריונים "שקופים" שלפיהם יותרו, בעיתות של שביתות ועיצומים, משלוחים מהמכס על ידי ועדות חריגים בתחנות המכס.

המכתב מהבוקר בא בהמשך למכתבו החריף של אמיר שני מהשבוע שעבר, אל מנהל אגף המכס מר איתן רוב, שבו התלונן מר שני על כי קיים הסדר בין הנהלת המכס לבין ועדי העובדים שלפיו ייורטו 30 אחוזים מהתיקים ולכן, לדבריו, הסדר זה מציב שורה של סמני שאלה המתמקדים בשאלת שיקול הדעת של "ועדת החריגים", בשאלה כיצד יכולה הוועדה לגזור גורלם של יבואנים ויצואנים "לשבט או לחסד", והאם נקבעו קריטריונים ברורים העומדים בביקורת ציבורית

במכתבו למר עמיר פרץ ועופר עיני מהבוקר, מציין מר שני כי על פי הניסיון המצטבר של העיצומים והשביתות האחרונות במשק בכלל וגל העיצומים האחרון בפרט, הרי שנוצרו לעיתים קרובות מצבים שבהם וועדות החריגים, הפועלות בתחנות המכס השונות כדי לפתור בעיות דחופות בשחרור מטעני יבוא, עושות עבודתן ללא קריטריונים ברורים וגורמים לנזקים חמורים למשק.

"כדי לייעל את עבודת הוועדות ובמטרה להעניק לציבור העוסקים בסחר בינלאומי שקיפות מלאה בדרך עבודת הוועדות ולצמצם עד כמה שניתן נזקים תוצאתיים, נכון היה לו הוועדות היו פועלות לפי קריטריונים ברורים אשר יקבעו במשותף על ידי נציגי העובדים והגופים המייצגים את מגזרי הייצור והמסחר", כתב.

לדבריו, הסכמה משותפת של כל הגופים על סדר העדיפויות הנכון, יצור מצב שבו החלטות הוועדה יהיו נטולות שיקולים אישיים ויחסכו מעובדי המכס נזק תדמיתי רב, לעיתים, על לא עוול בכפם.

מר שני אף מציע הצעה חלופית שלפיה יוקמו וועדות בכל אחד מתחנות המכס הפעילות, כלומר בנתב"ג, אשדוד, חיפה ודואר חבילות בתל – אביב, שבהן יהיו חברים שני נציגים מטעם המכס ונציג משרד התמ"ס מחד ושלושה נציגי ציבור מטעם התאחדות התעשיינים, לשכת המסחר ומכון היצוא הישראלי ומשקיף מטעם ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים. יו"ר הוועדה יהיה נציג המכס.

לדעתו, וועדה כזו תוכל לקבוע קריטריונים מקומיים ברורים אשר יהיו מוסכמים על כל המגזרים ויוכלו למזער את הנזקים הרבים הנגרמים למשק. "זאת ועוד, כינונה של וועדה כזו והפעלתה בצורה מושכלת, יש בה משום לקיחת אחריות משותפת לגבי החלטות הוועדה, בלא למקד את הטענות כלפי עובדי המכס בלבד", אמר.

מר שני מציין כי הצעות אלו, אשר גובשו במהלך הימים האחרונים, עלו בשיחות אשר התקיימו בין סוכני המכס ונציגי התעשייה והמסחר.

"לדעתנו, שיתוף פעולה בנקודה זו יפחית באופן משמעותי את נטל האחריות הכבד המונח על כתפי חברי וועדות החריגים של המכס המקבלים מדי יום החלטות הרות גורל אשר לעיתים, יש בהם משום נזק בלתי הפיך למגזרי התעשייה והמסחר", סיכם.

העתקים מהמכתב נשלחו אל מר איתן רוב - מנהל אגף המכס ומע"מ, עו"ד אוריאל לין - נשיא איגוד לשכות המסחר, מר עודד טירה - נשיא לשכת התאום של הארגונים הכלכליים, מר שרגא ברוש - יו"ר מכון היצוא הישראלי.