תלונות על עיכובים בלתי סבירים בהתרת רשימונים בשל יישום מערכת ה"פרופיילינג" של המכס

בימים האחרונים התלוננו סוכני מכס רבים על עיכובים בלתי סבירים בתהליך התרת רשומונים, כתוצאה מתהליך יישום ה"פרופיילינג". ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים שיגר אתמול


00:00 ,26.02.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בימים האחרונים התלוננו סוכני מכס רבים על עיכובים בלתי סבירים בתהליך התרת רשומונים, כתוצאה מתהליך יישום ה"פרופיילינג"

ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים שיגר אתמול מכתב דחוף אל גדעון רצר, האחראי על מערכת הפרופיילינג בהנהלת המכס והמע"מ, ובו נכתב על אין ספור תלונות בדבר עיכובים בלתי סבירים בתהליך התרת רשומונים, הנובעת מתהליך ה"פרופיילינג".

בתלונתם של ארגון סוכני המכס צויין כי סוכני המכס כבר "התרגלו" לעובדה שימי א' בשבוע הם ימים "בעייתיים" עקב הלחץ הרב. אולם כבר השבוע, ימי ב' ו- ג' התאפיינו באיטיות בשחרור. לדעת הארגון, העיכובים המיותרים נובעים ככל הנראה משילוב המערכת המל"מית, שלדבריהם, לא השכילה להבין כי למערכת כה מורכבת ומתוחכמת דרוש מחשב בעל יכולות מהירות יותר, וזמני תגובה קצרים.

במכתב אל מר גדעון רצר, האחראי על מערכת הפרופיילינג בהנהלת המכס והמע"מ נאמר כי התקשורת מול מל"מ גרועה הן בשליפות והן בהגשות, ובנוסף, קיימים קטעים "מתים" שבהם אף גורם אינו יודע, לעתים, לפרקי זמן ארוכים מאד, היכן הרשימון. "מוזרה העובדה שמל"מ, חברה בעלת מוניטין בשטח המיחשוב, לא התריעה ולא דאגה לבדוק את הנושא טרם שילוב המערכת ליישום סופי", נאמר במכתב. ארגון הגג דרש במכתבו לקבל תשובה מהירה לשאלה האם ננקטות פעולות שנועדו לשיפור המצב, ואם כן, מהן.

דוד בונדי, מנכ"ל חברת DHL ישראל התייחס לענין וציין כי הוא אינו משוכנע שהבעיה היא במל"מ אלא במערכת ה"פרופיילינג" עצמה. ה"פרופיילינג", מוסיף בונדי, זו בעצם נוסחה חדשה לקביעת משלוחים שיכנסו לבדיקות פיזיות. לדעתו, היות ושינו את הנוסחה והיום יש נוסחה אוטומטית הפועלת על ידי מחשב, התוצאה היא שכמות הבדיקות הפיזיות עלתה פי כמה.

"ההגיון אומר, שאם יש למכס מערכת חכמה, היודעת לעשות אינטגרציה של מקורות מידע שונים, הרי בשביל לשמור על אותה רמת בקרה יצטרכו לעשות פחות בדיקות פיזיות. כרגע המצב הפוך". דוד בונדי הוסיף וציין כי הוא בקשר עם גובה מכס נתב"ג, רפי גבאי, אשר מסר לו שהמערכת עדיין במצב של פיילוט, ולא נתן תשובה לגבי ההמשך. לדעת מר בונדי, יש להמשיך ולהפעיל לחצים על המכס, לשיפור המצב.

דוברת המכס מוסרת, כי פניית ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים נתקבלה בהנהלת המכס והטענות נבדקות.