סכסוך בין ארגון התאגידים ורש"ת בשל חלוקת תווי חנייה בנתב"ג

בארגון טוענים כי רש"ת מסרבת להכיר בהסכם שנחתם לשנת 2010 ואילו רש"ת טוענת כי הארגון הפך את רכישת המנויים השנתיים למקור הכנסה. בית המשפט קבע כי תווי החנייה של חברי הארגון לשנת 2009 יכובדו בחניוני נתב"ג עד שתתקבל הכרעה


00:00 ,02.02.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

בארגון טוענים כי רש"ת מסרבת להכיר בהסכם שנחתם לשנת 2010 ואילו רש"ת טוענת כי הארגון הפך את רכישת המנויים השנתיים למקור הכנסה. בית המשפט קבע כי תווי החנייה של חברי הארגון לשנת 2009 יכובדו בחניוני נתב"ג עד שתתקבל הכרעה
 
בית המשפט נתן השבוע צו זמני המורה לרשות שדות התעופה לאפשר לחברים בארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים להמשיך ולהשתמש בחניוני נתב"ג לפי תווי החנייה של שנת 2009, זאת בכפוף לתשלום חודשי עבור תווי החנייה לשנת 2010.
 
ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים הגיש לבית המשפט ביום שישי האחרון (29 בינואר), באמצעות עורכי הדין שמואל גרוסמן ורועי גלעד, בקשה למתן צו זמני נגד רשות שדות התעופה המורה לה להמשיך ולכבד את תווי החנייה של חברי ארגון התאגידים לשנת 2009 ולתת להם להמשיך ולעשות שימוש בחניוני נתב"ג, בכפוף לתשלום חודשי, וזאת עד להכרעת בית המשפט בעתירה שהוגשה נגד רשות שדות התעופה לאכיפת הסכם שנכרת בין הצדדים בקשר לתווי חנייה לשנת 2010.
 
יש לציין כי לאחר שרש"ת הגישה את תגובתה, בית המשפט קיבל את בקשת ארגון התאגידים, וביום ראשון השבוע (31 בחודש) נתן צו זמני המורה לרשות שדות התעופה לאפשר לחברים בארגון התאגידים (שרכשו תווי חנייה לחניוני נתב"ג לשנת 2009 דרך הארגון) להמשיך ולהשתמש בחניוני נתב"ג.
 
נציין כי במשך שנים רבות נוהג ארגון התאגידים לרכוש במרוכז מרשות שדות התעופה תווי חנייה לחניונים בנמל תעופה בן גוריון, כאשר בסמוך לתחילתה של כל שנה, הרשות מעבירה לארגון הצעות מחיר לרכישת תווי החניה בחניונים השונים, בגין אותה שנה, הארגון מקבל את ההצעות ומעביר לרשות את תמורת תווי החנייה, על פי ההצעות, כנגד קבלת תווי החנייה.
 
באותו אופן, גם השנה הארגון קיבל את הצעות הרשות לרכישת תווי חנייה לשנת 2010. על יסוד ההצעות הארגון פנה לחברים וקיבל מהם את התשלומים הנדרשים לתווי חנייה, וביקש לשלם לרש"ת ולקבל את תווי החניה.
 
מרשות שדות התעופה מסרו את גרסתם לאירועים וציינו כי רש"ת מאפשרת מכירת מנויי חנייה שנתיים לחניונים שהיא מפעילה במתקניה על מנת לאפשר חנייה למי שעיסוקו מחייב אותו לחנות בנתב"ג. הרשות אף מעניקה בהקשר זה הנחה לכמות המנויים.
 
רש"ת נענתה בשנים האחרונות לבקשת ארגון התאגידים לאפשר רכישה מרוכזת של מנויי חנייה שנתיים לחבריו זאת על מנת שאלה יוכלו ליהנות מההנחה לכמות.
 
לאחרונה התברר לרשות באקראי כי הארגון לא מאפשר לחבריו ליהנות ממלוא ההנחה שמוענקת להם ע"י הרשות באמצעות הארגון וכי המחיר שגובה הארגון מחבריו גבוה מזה שהוא משלם לרש"ת.
 
בנסיבות אלה הודיעה רש"ת לארגון כי היא אינה מוכנה להמשיך עוד בהסדר הקודם וכי היא אינה יכולה לתת יד להתנהלות הארגון שהפך את רכישת המנויים השנתיים למקור הכנסה לעצמו.
 
עו"ד רועי גלעד ציין בשיחה עם מערכת PORT2PORTכי נציגי הארגון אשר הגיעו לאחרונה למשרדי רש"ת על מנת למסור את התשלומים ולקבל את תווי החנייה עבור שנת 2010 גילו להפתעתם כי נציג הרשות סירב לקבל את התשלומים וטען כי הרשות חוזרת בה עקב "שינוי מדיניות".
 
רק לאחר שארגון התאגידים פנה לרשות באמצעות יועציו המשפטיים התקבלה תשובת הרשות, לפיה, הרשות טוענת כי ארגון התאגידים אינו רשאי, כביכול, לגבות מחבריו דמי טיפול בעבור טיפולו ברכישה המרוכזת של תווי החנייה.
 
עורכי הדין גרוסמן וגלעד טוענים בשם ארגון התאגידים כי "סירובה השרירותי של רשות שדות התעופה לקיים את ההסכם אשר נכרת בקשר לרכישת תווי חנייה לשנת 2010, בדרך של הצעה וקיבול, מהווה הפרה יסודית של ההסכם, ומהווה התנהגות בחוסר תום לב קיצוני, קל וחומר, בהיותה של הרשות  גוף  ציבורי בעל מעמד מונופוליסטי".
 
בנוסף, טוענים באי כוחו של ארגון התאגידים כי הארגון גובה - בהסכמת החברים ובידיעתם - דמי טיפול עבור הטיפול ברכישה המרוכזת של תווי חנייה בחניות נתב"ג וכל שרשרת הפעולות הקשורות לכך, כאשר דמי הטיפול משמשים את הארגון אך ורק למטרותיו הציבוריות עבור חבריו.
 
כמו כן, עורכי הדין גרוסמן וגלעד טוענים כי לא רק שגביית דמי הטיפול היא סבירה ולגיטימית בנסיבות העניין, אלא שהיא עניין פנימי שבין הארגון לבין חבריו ואינו מעניינה של הרשות, אשר מבחינתה מקבלת את מלוא הסכומים כפי שסוכם עמה. עוד טוענים באי כוח ארגון התאגידים כי היתה זו הרשות דווקא שדרשה כי התשלום עבור מנויי החניה השנתיים יהיה בתשלום מרוכז אחד של הארגון ולא בעשרות תשלומים של כל אחד מהחברים, וכך נעשה הדבר מדי שנה בשנה. 
 
יחד עם זאת, ולפנים משורת הדין, ציינו היועצים המשפטיים של הארגון לאשר לרשות כי רוכשי תווי החניה ייהנו מההנחה שניתנה לארגון בגין הרכישה המרוכזת של תווי החניה, כך שכל חבר אשר כבר שילם לארגון את תמורת תווי החנייה, לרבות דמי הטיפול, יהיה זכאי להחזר דמי הטיפול, אם יבקש זאת מהארגון.
 
לדברי עו"ד גלעד, גם לכך הרשות סירבה והמשיכה לעמוד על סירובה השרירותי למסור את תווי החניה לשנת 2010.
 
יש לציין כי חברי הארגון, המורכב כולו מסוכני ועמילי מכס המטפלים בשחרור מטעני יבוא ויצוא של לקוחותיהם היבואנים והיצואנים, נכנסים באופן שוטף לנתב"ג לצורך עבודתם ומניעת כניסתם למתחמי נתב"ג השונים בשל אי-קבלת תווי חנייה מעודכנים, עלול לפגוע באופן מהותי בעבודתם.
 
בשל זאת, כאמור, עתר ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים לבית המשפט בבקשה לאכוף את הסכם תווי החנייה לשנת 2010 שכבר נכרת והוסכם בין הצדדים, ולאפשר, באמצעות מתן צו זמני, את השימוש בחניוני נתב"ג לפי תווי חניה לשנת 2009 עד להכרעה בעתירה העיקרית.
 
כאמור, בית המשפט נתן צו זמני כפי שהתבקש על ידי ארגון התאגידים לאחר שהוגשה תגובת הרשות  וקבע את העתירה העיקרית לדיון בחודש מאי הקרוב.
 
מרש"ת נמסר כי בית המשפט נתן את החלטתו על פי כתבי הטענות בלבד, אך קבע כי יקיים דיון במעמד שני הצדדים אם אחד הצדדים יבקש זאת. רש"ת ביקשה לקיים דיון שכזה עוד בטרם יתקיים הדיון בתובענה עצמה שנקבע לחודש מאי 2010.
 
בצו הזמני שלבית המשפט נקבע עוד כי ארגון התאגידים ישלם בעבור החנייה מדי חודש בחודשו על פי התעריף שנקבע על ידי רש"ת בניכוי ההנחה לכמות, וכן קבע כי דמי הטיפול שכבר נגבו מהלקוחות יופקדו בקופת בית המשפט וכי ארגון התאגידים יימנע מלגבות דמי טיפול נוספים עד למתן פסק דין בעתירה.